Identiteitsfraude: iemand handelt uit jouw naam
Een oplichter weet jouw identiteitsgegevens te pakken te krijgen. Bijvoorbeeld via een online advertentie of met een ‘phishing mail’. Met die gegevens geeft hij zich uit voor jou. Dit is identiteitsfraude. Lees wat je kunt doen om dit te voorkomen.
Voorbeelden van identiteitsfraude
In onderstaande voorbeelden kan de oplichter gebruik maken van jouw gegevens. Hij gaat vrij uit en jij mag betalen.
Hoe krijgt de oplichter jouw gegevens?
Criminelen bedenken steeds andere trucs om jouw gegevens te krijgen. Hieronder lees je een paar voorbeelden.
Zo voorkom je dat je identiteit gestolen wordt
Vertrouw geen vreemden
Trap niet in babbeltrucs aan de telefoon of aan de deur en wees alert bij online advertenties en e-mails waarin je op links moet klikken. Twijfel je of wij echt de afzender zijn van een bericht, kun je ons altijd eerst bellen.
Wees voorzichtig met je identiteitsbewijs
Geef nooit je identiteitsbewijs of een kopie aan mensen of partijen die je niet kent of niet vertrouwt.
Wijzig je wachtwoorden regelmatig
Wijzig wachtwoorden van je accounts regelmatig. Gebruik sterke en verschillende wachtwoorden. Een sterk wachtwoord is lang en bestaat uit een combinatie van gewone letters en cijfers, hoofdletters en bijzondere leestekens. Dit kan ook een korte zin zijn.
Beveilig je brievenbus
Voorkom dat iemand de post uit je brievenbus kan vissen. Zo zorg je dat persoonlijke post zoals een nieuwe betaalpas op jouw naam, brieven van de Belastingdienst, loonstrookjes, jaaropgaven of verzekeringspapieren, veilig bezorgd worden.
Beveilig je digitale accounts
Beveilig je digitale accounts zoals DigiD, iDIN of social media met twee-staps-authenticatie: je ontvangt dan een extra controle per sms of je maakt deze code met een app. Een oplichter kan dan niets beginnen zonder je telefoon, tablet of computer.
Slachtoffer van identiteitsfraude?
Meld identiteitsfraude direct bij ons.