Veilig zakelijk bankieren

Criminelen proberen ook bedrijven op te lichten. Hierbij gaat het vaak om grote bedragen en dus ook grote schade voor deze bedrijven. Deze oplichters zijn creatief en bedenken steeds nieuwe manieren om op een oneerlijke manier aan geld te komen. We geven je voorbeelden van fraude en leggen uit wat je zelf kunt doen. Blijf alert, ook op je werk.

Soorten fraude bij bedrijven herkennen

De 5 ondergenoemde vormen van fraude komen helaas veel voor bij bedrijven. Bekijk hoe je ze kunt herkennen en hoe je kan voorkomen dat je bedrijf slachtoffer wordt van fraude.

1. Boilerroomfraude

Boilerroomfraude heet ook wel beleggingsfraude. Criminelen verleiden je om te investeren in een project dat te mooi is om waar te zijn. En dat is vaak ook het geval.

Zo herken je boilerroomfraude:

    Je moet soms inleggen in cryptovaluta, zoals Bitcoin of Ethereum. Je wordt gevraagd om een computerprogramma als Anydesk of Teamviewer te installeren. Je wordt onder druk gezet om snel te handelen. Je wordt na een eerste investering benaderd om nog meer in te leggen. Daarbij gaat het om steeds grotere bedragen. Ook als je wilt stoppen of geld wilt opnemen moet je betalen voor de afhandeling. Daarna is het nog maar de vraag of je geld terugkrijgt.

2. Bankhelpdeskfraude

Criminelen doen alsof ze bij Rabobank werken en proberen zo geld van je bedrijf te stelen. Deze video is gemaakt voor onze particuliere klanten maar is ook voor bedrijven zeer waardevol. De principes van bankhelpdeskfraude zijn gelijk. In deze video leggen we uit hoe bankhelpdeskfraude werkt.

3. CEO-fraude

Je ontvangt een spoedopdracht voor een betaling die afkomstig lijkt van de directeur of een manager binnen je bedrijf. De naam klopt en door de tijdsdruk wordt vergeten om het e-mailadres of het rekeningnummer te controleren. Zo kan jouw bedrijf onbedoeld veel geld overmaken naar een crimineel. Vaak geldt dat hoe groter een organisatie is, hoe groter de kans dat een oplichter een valse betaalopdracht verstuurt.

Zo voorkom je CEO-fraude:

    Een spoedbetaling vraagt om nauwkeurigheid, controleer daarom alle gegevens, zoals naam en rekeningnummer goed. Controleer altijd het e-mailadres van de afzender op doelbewuste typfouten. Controleer altijd het e-mailadres van de afzender, ook als er een controlemogelijkheid in de mail staat. Bij twijfel neem je altijd telefonisch contact op met de afzender van de mail (meestal je manager of directeur). Beantwoord nooit de e-mail, want die komt dan weer bij de criminelen terecht.

4. Factuurfraude

Criminelen sturen je per post of mail een valse factuur, in de hoop dat je deze betaalt. Dit kan een factuur zijn met een vals rekeningnummer, een niet-bestaande betalingsverplichting of zelfs van een niet-bestaand bedrijf. Ook bij factuurfraude geldt dat hoe groter een organisatie is, hoe groter de kans dat een oplichter een valse factuur verstuurt. Wij mogen het bedrag dat je onterecht hebt betaald niet naar je terugboeken. Je hebt namelijk geen automatische incasso afgegeven, maar zelf een betalingsopdracht uitgevoerd en deze digitaal ondertekend met de Rabo Scanner. Controleer daarom je facturen altijd goed voordat je betaalt. In deze video leggen we uit hoe factuurfraude werkt.

5. Phishing

Bij phishing vissen oplichters naar jouw (bedrijfs)gegevens door valse e-mails, sms'jes of betaalverzoeken te versturen. Check altijd eerst waar de link in het bericht naar toe gaat en of de url echt is. Deze video is gemaakt voor onze particuliere klanten maar is ook voor bedrijven zeer waardevol. De principes van phishing zijn gelijk.

Check welke organisaties niet betrouwbaar zijn

Er zijn ook lijsten waar je kunt controleren of een bedrijf betrouwbaar is of niet, bijvoorbeeld in geval van factuurfraude.

Bescherm je onderneming tegen cyberrisico's

Wanneer je slachtoffer bent van een cyberaanval kan de schade enorm zijn. Ben jij je al bewust van de cyberrisico's die je als ondernemer kunt lopen? En wil je weten welke maatregelen je kunt nemen om deze risico's te verlagen?

Lees meer over fraude bij particulieren en bedrijven