Oplichting met QR-code

Een QR-code maakt betalen met de Rabo App nog makkelijker. Helaas weten internetcriminelen dit ook. Zij verzinnen manieren om misbruik te maken van dat gemak. Op deze pagina leggen we je uit waar je op moet letten bij een betaling via QR-code. Zo verklein je de kans op misbruik.

QR-code voor betalen en betaald worden

QR betekent Quick Response. Het is een soort vierkante streepjescode. Die code kan naar allerlei dingen linken: een website, telefoonnummer of locatie. En dus ook naar de Rabo App waarmee je snel kunt betalen. Je scant de code met je telefoon of tablet en betaalt vervolgens het bedrag. Of je maakt zelf een QR-code aan om zo een betaalverzoek aan een ander te sturen.

Zo voorkom je misbruik met een QR-code

De belangrijkste tip die we je kunnen geven: als je het niet vertrouwt, voer dan geen betaling met een QR-code uit.

Mensen met slechte bedoelingen proberen je een betaling vaak snel te laten doen. Zo heb je niet de tijd om te controleren of alles in orde is. Let daarom op de volgende zaken:

    Let extra goed op bij betaalverzoeken van mensen die je niet kent. Laat je niet onder druk zetten om een betaling snel uit te voeren. Check het webadres van het betaalverzoek. Betaalverzoeken van Rabobank beginnen altijd met https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek. Begint het adres anders? Dan is het een onbetrouwbaar betaalverzoek. Controleer of het bedrag van het betaalverzoek klopt. Check de naam bij het rekeningnummer.

QR-codes in andere berichten

Criminelen gebruiken QR-codes niet alleen voor betaalverzoeken. Ze plaatsen ook QR-codes in brieven en e-mails. Dan moet je bijvoorbeeld een QR-code scannen om een nieuwe pas aan te vragen. Dat vraagt Rabobank nooit. Let vooral op als je via een QR-code in een e-mail of brief op een website komt waar je gegevens moet invullen, zoals je bankgegevens en codes.

Misbruik melden

Heb je het idee dat er iets echt niet klopt? Meld dit dan.