Ondernemer in haar winkel

Digitaliseer jouw bedrijf met deze tips

Consumenten shoppen en oriënteren steeds vaker online, zijn gewend aan gemak en betalen op de manier die zij willen. Door digitalisering vervagen traditionele grenzen, bijvoorbeeld tussen sectoren. Er ontstaan nieuwe diensten, markten, toetreders en toepassingen. Als ondernemer is het belangrijk om hierop in te spelen. Hoe? Dat lees je hier.

‘Wat wil jouw klant, nu en in de toekomst?’

Digitaliseren met je bedrijf – waarom is dat nodig? Niels Snoep (Themamanager Innovatie) en Mark van Kampen (Sectormanager ICT) van Rabobank vertellen je waarom je hier niet langer mee moet wachten.

Waarom is de digitale transitie voor ondernemers belangrijk?

‘Veel mkb-ondernemers zijn dagelijks bezig met het behalen van hun omzet en hebben daardoor simpelweg onvoldoende tijd om zich echt te verdiepen in de kansen en bedreigingen van digitalisering. Maar de wereld om ons heen verandert razendsnel. Klanten gedragen zich vandaag niet meer als vijf jaar geleden. Ze bestellen steeds vaker online, vragen om producten en diensten op maat, verwachten gemak en stellen eisen op het gebied van duurzaamheid. Daardoor staan businessmodellen van veel ondernemers die niet meebewegen onder druk. En door of dankzij corona is deze trend alleen maar versneld.’

Hoe kunnen ondernemers hierop inspelen?

‘Het begint allemaal bij de klant. Weet je als ondernemer wat je klant op dit moment wil en lever je nog wel de juiste toegevoegde waarde? Met andere woorden: sluit je bestaande businessmodel nog voldoende aan bij de sterk veranderende wereld waar je klant zich in bevindt? Zo niet, dan is het tijd voor actie en is de kans groot dat investeren in digitalisering een oplossing kan bieden. Voor de toekomstbestendigheid van je bedrijf is het verstandig om continu de vraag te stellen hoe de klantbehoefte ontwikkelt op basis van verschillende trends. Neem hiervoor dus ook de tijd of laat je adviseren. Want dan kun je als ondernemer wendbaar blijven. Stel jezelf wat vaker de ‘wat als’-vraag en anticipeer hierop. Wie zich vier jaar geleden had afgevraagd ‘Wat als mijn klant straks niet meer naar mijn winkel komt en alleen nog online koopt’, is nu spekkoper.’

Kan Rabobank hierbij helpen?

‘Jazeker – dat doen we op heel veel manieren. Traditioneel kun je natuurlijk denken aan financieringen voor ondernemers die digitaliseren en innoveren. Maar ook aan verzekeringen voor de toenemende cyberrisico’s. Daarnaast geven mkb’ers zelf aan een gebrek aan kennis en vaardigheden te hebben om aan de slag te gaan met digitalisering. Daarom hebben wij verschillende samenwerkingsverbanden en partners die kunnen helpen een beeld te krijgen rondom de mogelijkheden van digitalisering. In deze whitepaper zetten we een aantal voorbeelden op een rij.’

Wist je dat...

Digitale voorlopers in het mkb tijdens de coronacrisis betere resultaten behaalden dan digitale achterblijvers? (Connected Commerce Council, 2021).

Digitaliseren: wat is het precies?

Wat is digitalisering precies? De een ziet het als het automatiseren van processen, terwijl de ander denkt aan online verkoop via een webshop of technologieën als 3D printing, blockchain of IoT. Daarom behandelen we in deze whitepaper twee manieren hoe je digitalisering in kan zetten: Verbeteren en vernieuwen.

1: Verbeteren van bestaande klantprocessen

Op dit niveau focus je je op het digitaliseren van je bestaande klantprocessen. Zowel intern (ERP of interne communicatie) als extern (CRM, marketing, online bestellen en sales & support). Denk hierbij ook aan de start van een website of webshop in combinatie met online orderverwerking. Of de aanschaf van een elektronische kassa met online voorraadbeheer en online boekhouding. Op dit niveau levert digitalisering direct al voordelen op voor jouw bedrijf. Zoals lagere kosten, hogere klanttevredenheid, meer inzicht in bestelgedrag door data, minder fouten door automatisering of bijvoorbeeld een hogere omzet. Daarnaast stelt het je in staat om de stap te zetten naar het volgende niveau.

2: Vernieuwing van je businessmodel door nieuwe producten, diensten of services te ontwikkelen

Op dit tweede niveau ga je iets nieuws doen naast je bestaande business. Het is echt de volgende stap richting een digitaal bedrijf. Daarmee kun je jouw businessmodel vernieuwen en uitbreiden en zo bijvoorbeeld een nieuw verdienmodel creëren. Denk aan inzet van data-analyse, waardoor je jouw klanten beter leert kennen en op maat kunt bedienen en gepersonaliseerd nieuwe producten aan kunt bieden. Belangrijke digitale technologieën die daaraan bijdragen zijn het gebruik van Big Data Analyse, artificiële intelligentie en IoT (Internet of Things).

Feiten en cijfers over digitalisering van het mkb

71%

In de eerste helft van 2020 kocht 71 procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder (10,7 miljoen mensen) iets online. Dat was 7% procent meer dan het jaar ervoor (CBS).

33%

Van de bedrijven met 2 tot 10 medewerkers had in 2020 een derde nog geen eigen website of webshop (CBS).

3 op de 10

Bij 3 op de 10 bedrijven konden klanten in 2020 online bestellen, boeken of reserveren. Bij 1 op de 10 konden klanten online de bestelling volgen (CBS).

Wist je dat...

Het gebruik van digitale technologieën zoals big data-analyse en AI & IoT technologieën binnen het Nederlandse mkb achter blijft? (CBS).

Ondernemer en zijn team bezig met digitaliseren van zijn bedrijf

Wil je aan de slag met digitalisering?

Lees hier welke stappen je direct kunt zetten en welke partners je verder kunnen helpen.

Illustratie van een gereedschapskist

1) Maak gebruik van digitale werkplaatsen

Het mkb geeft aan vaak gebrek aan kennis en vaardigheden met betrekking tot digitalisering te hebben. In een digitale werkplaats leer je met hulp van studenten als mkb’er hoe je digitalisering kan gebruiken binnen je bedrijf. Dat kan op drie gebieden: online sales & marketing, data of automatisering. Rabobank is partner van deze MKB-DigiWerkplaatsen.

2) In 5 minuten je eigen website of webshop!

Een website is voor veel ondernemers een goede eerste stap als alternatief voor een complete webshop. Via onze partners kun je zelf een binnen enkele minuten een goede website bouwen én beheren. Ook zonder kennis van codering.

Illustratie van een robot

3) Onze partners helpen je bij digitale transformatie

Heb je hulp nodig bij de digitalisatie van jouw bedrijf? Bijvoorbeeld bij de koppeling van Rabo OnlineKassa aan je kassasysteem zodat je klanten makkelijk online kunt laten betalen. Of de integratie van identificatiediensten met jouw processen. Rabobank werkt samen met diverse partners die je daarbij kunnen ondersteunen.

4) Hogere klantwaardering en betere bedrijfsvoering via online identificatiediensten

Je klanten zijn gewend om zaken online te regelen. Maar online identificeren of inloggen is door regelgeving voor hen juist ingewikkeld en tijdrovend. Met Rabo Identity Services bied jij toch klantgemak door een naadloze, supersnelle en betrouwbare digitale identiteitscontrole

Illustratie van een ondernemingsplan en financiering

5) Lening met innovatiekorting

Ben jij een innovatief bedrijf of ben je met je bedrijf van plan te investeren in innovatie en/of digitalisering? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een Rabo Lening met EIF InnovFin en kun je een aantrekkelijke korting krijgen op de rente.

6) Laat klanten ook online betalen zoals zij willen

Ook als het om betalen gaat is online voor klanten de norm. Rabobank biedt je verschillende mogelijkheden om je klanten te betalen op de manier die zij willen. Denk aan Rabo OnlineKassa voor je webshop. Dat ondersteunt de meest populaire Nederlandse en buitenlandse betaalmethodes zoals iDEAL, creditcards, Bancontact en PayPal.

Je kunt ook betaalverzoeken versturen via e-mail, sms of WhatsApp. Wist je dat 4 op de 5 klanten deze binnen 24 uur betalen?

Of kies voor een andere betaalmethode die past bij jouw bedrijf. Met Rabo Smart Pay loop je geen omzet mis en weet je altijd hoe jouw onderneming ervoor staat.