Marktkoopvrouw steekt prijsbordje in groenteschap

Rabo SmartPin voor ondernemers: op de markt

Drie keer per week staan Mirjam Mennen en haar man Wim in hun groente- en fruitkraam op de markt in Eindhoven. Hoewel er nog voornamelijk cash wordt betaald, groeide de vraag naar pinnen. “Mensen vroegen steeds vaker: Ik kan hier zeker niet pinnen? Reden voor ons om pinnen eens uit te gaan proberen.”

Rabo SmartPin is de mobiele pinoplossing voor de ondernemer die zijn klanten het gemak van pinnen wil aanbieden. Klanten betalen via je smartphone of tablet met de Rabo SmartPin kaartlezer.

Vingers op smartpin-apparaat boven citrusvruchten

Extra service voor klant

Na een online oriëntatie bleek Rabo SmartPin financieel het meest aantrekkelijk voor het marktpaar. Net voor de winterperiode in 2015 besloten zij dan ook Rabo SmartPin aan te schaffen. “Dan is het wat rustiger op de markt en zouden we wat meer tijd hebben om het mobiel pinnen onder de knie te krijgen en te wennen aan dit nieuwe systeem.

“Steeds meer mensen vragen om pin, je moet met je tijd mee”

Het bleek echter zo simpel, dat we het direct konden gebruiken. Nu raad ik Rabo SmartPin zelf aan, aan alle klanten die nieuwsgierig zijn naar mobiel pinnen!”

Contactloos betalen

Klanten reageerden blij verrast op de mogelijkheid tot pinnen in de kraam. “Mensen zijn het niet gewend om te kunnen pinnen op de markt. Ik ken ook maar één andere kraam die deze mogelijkheid biedt, daar verkopen ze dekbedden”.

“Het bindt onze klanten aan de kraam, ze hoeven niet meer naar de pinautomaat te lopen om geld te halen”

Toch merkte Mennen dat vooral jonge mensen ook voor de kleinere bedragen wensen te pinnen. Soms best lastig, want cash is sneller. “Ik sta al klaar met wisselgeld in mijn handen, cash zal altijd de snelste betaalmethode blijven. Voor ons belangrijk, want de volgende klant staat alweer te wachten met zijn zakje zuurkool.” Het contactloos betalen is dan wel weer een uitkomst.

Klant in witgeruite jas met sjaal geeft citroenen aan bij marktkoopvrouw

Omzet stijgt door pinmogelijkheid

De omzet is gestegen sinds de introductie van SmartPin: “Als mensen maar 5 euro cash hebben en ze hebben de mogelijkheid tot pinnen, gaat er vaak nog wat extra fruit mee en verdien je toch weer een euro meer. Het bindt onze klanten aan de kraam, ze hoeven niet naar de pinautomaat te lopen om geld te halen. Het is toch een extra service die je klanten biedt en dat wordt gewaardeerd.” Mennen heeft zelf berekend dat de SmartPin voor haar kraam rendabel is zolang er minder dan 300 transacties per maand plaatsvinden. “Als we meer transacties zouden hebben, zou een andere pinoplossing wellicht interessanter zijn. Maar met ons gemiddelde van 100-150 transacties per maand met onze bedragen is de SmartPin ideaal.” Het vaste maandbedrag en de transactiekosten vindt Mennen netjes. “Natuurlijk hebben wij liever dat iemand voor een groter bedrag pint, want op een bedrag van € 1,70 is onze marge minimaal. Maar bij ons is het sowieso dubbeltjeswerk, dus wij gaan altijd uit van een gemiddelde van alle pinbedragen.”

Veilig en betrouwbaar systeem

“In het begin had ik nog een neiging om aan het eind van een dag alle transacties te checken. Bijvoorbeeld als we een kleine storing hadden en de klant twee keer moest pinnen. Ik vroeg me af of we dan ook twee keer de transactiekosten moeten betalen. Dit bleek echter al meteen keurig kloppend berekend te worden. Nu heb ik alle vertrouwen in de SmartPin en zie ik het als een veilig, eerlijk en betrouwbaar systeem.”