SMART-doelstellingen bepalen doe je zo
Heb je grote plannen met je bedrijf? Super! Maar hoe zorg je dat die plannen ook echt werkelijkheid worden? Met SMART-doelstellingen maak je je ideeën concreet. We leggen je uit hoe dat werkt.
Wat is een SMART-doelstelling?
SMART-doelstellingen zijn niet vaag, maar concreet en actiegericht. Het fijne is: je kunt steeds checken of je op de goede weg bent. Wij helpen je graag om zo'n doel SMART op te stellen.
Voor jezelf beginnen?
Ieder begin is spannend. De Rabo ZZP Rekening geeft je meer zekerheid. Je hebt namelijk geen vaste kosten en betaalt alleen voor je transacties. Wel zo fijn als je net gaat starten!
De 5 letters van SMART
5 letters, 5 betekenissen. We zetten ze een voor een voor je op een rij.
1. Specifiek
Maak de SMART-doelstelling zo concreet mogelijk. Vaak blijft het namelijk bij ideeën of doelen die interessant klinken, maar in de praktijk te vaag zijn. Denk hierbij aan: ‘de naamsbekendheid vergroten’ of ‘klantvriendelijker worden’.
Als startende ondernemer zijn te vage doelen een valkuil. Welk resultaat wil je nu concreet bereiken? Hoe ziet dat eruit?
Gebruik de volgende 7 'W-vragen' om je doel specifiek te maken:
- Wat wil je precies bereiken?
- Wie zijn hierbij betrokken of wie betrek je erbij?
- Waar ga je het doen?
- Waarmee wil je het gaan bereiken?
- Wanneer gaat het gebeuren of wanneer ga je starten?
- Welke delen van de doelstellingen zijn belangrijk?
- Waarom wil je dit doel bereiken?
Let op! Je hoeft niet alle antwoorden in je doel te verwerken. Het gaat om het resultaat dat je wilt bereiken. Hoe je dat gaat doen, dat is je strategie.
Als je deze vragen voor jezelf beantwoordt, dan wordt je doel al een stuk concreter. Daarnaast maken de antwoorden ook duidelijk hoe je dit doel kunt bereiken. Hoe concreter je doel is, hoe makkelijker en overzichtelijker het is om je opdracht uit te voeren.
SMART-doelstellingen: voorbeelden bedrijf
Maak de SMART-doelstellingen daarom zo specifiek mogelijk. Maak gebruik van cijfers, percentages of acties. Dus niet: ‘Ik wil bekender worden’, maar wel: ‘Ik wil dat 85% van de vrouwen tussen 18 en 25 jaar in mijn regio mijn bedrijf kent.’
2. Meetbaar maken
Om te weten of je je doel haalt, moet je kunnen meten. Dat betekent:
- Eerst kijken waar je nu staat (we noemen dat een 0-meting).
- Bepalen wat je wilt bereiken (bijvoorbeeld: 10% meer omzet).
- Regelmatig checken hoe het gaat.
Tip! Hoe concreter, hoe beter. Snelle check: kun je jouw doel zien, horen, proeven, ruiken of voelen?
3. Acceptabel
Je moet er zelf in geloven. Want als jij twijfelt of je doel haalbaar (of acceptabel) is, hoe kun je dan anderen overtuigen? Het moet ook bij je passen en aansluiten bij wat je belangrijk vindt.
Aanwijsbaar en ambitieus
De A van Acceptabel wordt overigens ook weleens vervangen door Aanwijsbaar. Daarmee wordt bedoeld wie welke taken moet uitvoeren om het doel te bereiken. Ook wordt de A van Ambitieus gebruikt, want waarom zou je dat niet zijn?
4. Realistisch
De doelstelling moet haalbaar zijn. Je wilt een acceptabel doel benoemen, dat later niet onrealistisch blijkt te zijn. Als je een realistisch SMART-doel leest, dan krijg je zin om de eerste stap te zetten.
Met een haalbaar én ambitieus doel prikkel je jezelf (en eventueel anderen) om het maximale eruit te halen en trots te zijn op het behaalde resultaat. Daarom wordt de R van Realistisch ook wel vervangen door Relevant.
5. Tijdsgebonden
Elk doel heeft een begin en een eind: het is tijdsgebonden. Wanneer begin je met het doel en waar leg je de stip op de horizon? En wanneer bekijk je of je je doel hebt bereikt?
- Een doel kan een kalenderjaar zijn: 'De winst moet 10% hoger zijn dan vorig jaar'.
- Dit kan ook een maand zijn: ’40% meer bezoekers op mijn website dan vorige maand'.
Maak ook deze data zo concreet mogelijk. Kijk regelmatig of je op koers ligt. Gaat het beter of slechter dan je dacht? Pas je doel dan eventueel aan, maar doe dit ook weer SMART.
Aan de slag!
Nu je weet hoe SMART-doelen werken, is het tijd voor actie. Begin klein.
- Pak pen en papier (of open een nieuwe notitie op je telefoon).
- Kies één doel dat je dit kwartaal wilt bereiken.
- Loop de SMART-letters langs en schrijf je doel steeds scherper.
- Te groot? Knip je doel op in kleinere stappen.
Plan elke week een kort moment om je voortgang te checken. Bijvoorbeeld tijdens je maandagochtendkoffie. Zo hou je focus en zie je precies waar je staat.