Bedrijfsideeën: hoe vind je een gat in de markt?
Wil je graag voor jezelf beginnen maar ben je nog op zoek naar een goed bedrijfsidee? Het vinden van een gat in de markt kan soms lastig zijn. Een eigen bedrijf idee komt meestal niet uit de lucht vallen. Bij het vinden van jouw bedrijfsidee houd je rekening met de uitvoerbaarheid, je huidige privé- en werksituatie en de mogelijke scenario’s waar je tegenaan kunt lopen en goed op voorbereid wil zijn. Je vindt alle tips om tot een goed bedrijfsidee te komen terug op deze pagina of bekijk de video hieronder voor meer uitleg.
Hoe vind je ideeën voor je eigen bedrijf?
Om tot een goed eigen bedrijfsidee te komen is creatief denken en inspiratie opdoen belangrijk. Je kunt je op verschillende manieren laten inspireren. Zo kun je inspiratie en informatie opdoen uit de actualiteit, zoals sociale media of de krant, of door te netwerken met andere ondernemers. Door te reizen kun je ook tegen een goed idee aanlopen.
Zijn er producten of diensten die in de Nederlandse markt nog niet bestaan? Zo kun jij zomaar een gat in de markt vinden. Maar kijk ook naar je eigen interesses en ervaring. Houd je zelf ermee bezig, zo ontwikkel je een oog voor goede bedrijfsideeën.
Wanneer heb ik een goed bedrijfsidee?
Om te toetsen of een bedrijfsidee kans maakt kun je jezelf een aantal vragen stellen. Door deze vragen te beantwoorden weet je beter of jouw idee het uitwerken waard is om een eigen bedrijf te beginnen. Of je herkent wellicht een kans voor een nieuwe onderneming.
Wie zijn mogelijke klanten of opdrachtgevers?
Het in kaart brengen van je mogelijke klanten of opdrachtgevers is erg belangrijk. Zo weet je beter wie je doelgroep is en wie je precies zal aanspreken met je product of dienst.Probeer bijvoorbeeld na te gaan wat de kenmerken van je doelgroep zijn. Denk aan leeftijd, geslacht maar ook woonplaats, inkomen en hun uitgaves. Breng in kaart waar ze behoeften aan hebben. Je kunt hierbij een persona ontwikkelen. Beschrijf een specifieke klant of opdrachtgever zo gedetailleerd mogelijk: welke hobby’s hebben ze, wat voor soort vakanties plannen ze, hebben ze kinderen? Zo komt jouw klant echt tot leven. Hulp nodig? Met deze checklist bepaal jij je doelgroep.
Hoe kan ik mijn product onderscheiden?
Om jouw idee origineel te maken kun je op zoek gaan naar wat jouw product onderscheidt van de rest. Wat zijn bijvoorbeeld zaken waar concurrenten tegenaan lopen? Wat zou jij met jouw product anders kunnen doen?
Kan ik bestaande producten of diensten efficiënter maken?
Ook kun je de vraag stellen hoe je bestaande producten of diensten sneller of beter kunt maken. Waar kun jij tijd, geld of energie op besparen?
De eerste 20 bedrijfsideeën: ga aan de slag!
Heb je inspiratie nodig? In dit artikel geven we je verspreid een aantal hapklare ideeën voor jouw eigen business waarmee je direct aan de slag kunt.
- Ben je creatief en kun je coderen? Begin een webdesign bureau.
- Woon je op een interessante plek waar ook veel toeristen te vinden zijn? Word een lokale tourguide of stadsgids.
- Vind je het fijn om in de spotlight te staan? Denk er dan eens over na om een bedrijf te starten als vlogger.
- Hangen mensen altijd aan je lippen omdat je zo goed verhalen kunt vertellen en heb je een prettige stem? Begin een podcast óf een voice-overstudio.
- Maak je de beste cupcakes of kook je de sterren van de hemel? Begin een cateringbedrijf en leg mensen culinair in de watten.
- Heb je ooit een cursus massage gevolgd? In deze tijd waarin veel mensen klagen over stress, is een carrière als masseur helemaal geen gek idee.
- Ben je een echt organisatietalent en geef je de voorkeur aan online ondernemen? Dan kun je een bedrijf starten als virtual assistent (VA) en andere ondernemers ondersteuning bieden bij hun werkzaamheden.
- Ben je sportief aangelegd en vind je het leuk om met mensen te werken? Dan is een sportieve loopbaan als personal trainer misschien iets voor je.
- Ben je een culinair wonder en ben je graag 'on the road'? Begin een foodtruck.
- Zegt iedereen altijd dat je zulke mooie foto’s maakt? Begin een bedrijf als fotograaf en verkoop je foto’s als reis- of bruidsfotograaf. Of verkoop je beeldmateriaal via stockfoto websites.
- Kun je goed vormgeven? Dan is het een idee om een bedrijf te starten als grafisch vormgever.
- Ben je stiekem verslaafd aan social media? Maak er je werk van en verhuur jezelf als socialmedia-expert.
- Ben je expert op een bepaald gebied of heb je een bijzonder verhaal te vertellen? Word gastspreker op evenementen.
- Ben je goed in wiskunde of Duits? Geef bijles aan eindexamenleerlingen.
- Kun je snel en goed tekenen? Maak persoonlijke cartoon tekeningen op speciale evenementen.
- Verslaafd aan winkelen? Ga ook shoppen voor anderen en word personal shopper.
- Is het je hobby om prachtige meubels te maken? Maak van je hobby je werk en ga aan de slag als meubelmaker.
- Begin een bedrijf in de zorg, bijvoorbeeld in de thuiszorg. Verhuur jezelf aan organisaties of als particulier in de zorg.
- Vind je het fijn om de handen uit de mouwen te steken? Start een verhuisbedrijf.
- Begin een boodschappenservice en doe boodschappen voor mensen die hun tijd liever aan andere zaken besteden.
Je plannen meteen uitwerken? Dat doe je in dit handige invulmodel van het Business Model Canvas!
Schrijf een ondernemersplan
Een ondernemingsplan helpt je om grip te krijgen op je nieuwe bedrijf en de uitdagingen die ermee samenhangen. Het is een goede manier om je bedrijfsidee te toetsen en het geeft je houvast tijdens het ondernemen. Je kunt er namelijk altijd op terugvallen.
De volgende 20 bedrijfsideeën: maak een vliegende start!
- Zit jij continu op Marktplaats te zoeken naar vintage kleding of meubels? Knap tweedehands spullen op en verkoop deze producten vervolgens met winst.
- Ben je minder goed met een camera of microfoon, maar wél goed in editen? Edit video’s of podcasts voor andere ondernemers of bedrijven.
- Vind je het heerlijk om je hoofd leeg te maken tijdens het strijken? Maak anderen blij en begin een strijkservice.
- Knip jij al jaren je eigen haar én dat van je familie of partner? Behaal de juiste papieren, begin een kapsalon óf knip bij mensen thuis.
- Houd je van de buitenlucht en van wandelen? Je kunt nog meer tijd buiten doorbrengen door een hondenuitlaatservice te starten of wandelcoach te worden.
- Heb je een blog of website? Dan kun je geld verdienen met affiliate marketing.
- Heeft make-up geen geheimen voor jou? Word visagist en verzorg de make-up op bruiloften of andere bijzondere gelegenheden.
- Ben je thuis altijd alles aan het fixen? Verhuur jezelf als schilder, timmerman, loodgieter of glazenwasser.
- Heb je groene vingers en heb je ruimte voor nog meer planten in huis? Pas op planten van mensen die op vakantie zijn en begin een plantenopvang.
- Ben je een echt organisatietalent en geef je de voorkeur aan online ondernemen? Dan kun je een bedrijf starten als virtual assistent (VA) en andere ondernemers ondersteuning bieden bij hun werkzaamheden.
- Dol op kinderfeestjes? Organiseer ze: ouders hebben het al druk genoeg.
- Ga aan de slag met dropshipping en verkoop spullen zonder dat je daarvoor een voorraad nodig hebt.
- Spreek jij vloeiend een vreemde taal? Dat is een handige skill. Heb je er weleens over nagedacht om aan de slag te gaan als freelance tolk?
- Vind je afwisseling heerlijk? Pas op de huizen van mensen die op dat moment op vakantie of op reis zijn. Word huizenoppasser.
- Is het inrichten van huizen geen hogere wiskunde voor jou? Word interieurstyliste en neem woonkamers, balkons of werkkamers onder handen voor meer woongeluk.
- Zijn collega's regelmatig jaloers op jouw bijzondere lunch? Maak er werk van en verzorg de lunch voor bedrijven of andere ondernemers.
- Heb je schrijftalent en weet je veel over een bepaald onderwerp? Start een website en word blogger. Publiceer artikelen of andere content en zorg voor voldoende bezoekers. Je kunt geld verdienen via advertenties of door bijvoorbeeld blogartikelen voor anderen te schrijven.
- Heb je de skills om muziek te draaien op feestjes? Maak er dan werk van en start je eigen bedrijf als DJ.
- Kun je geen genoeg krijgen van autorijden? Je kunt een bedrijf starten en taxichauffeur worden.
- Ben je volgens je omgeving een échte trendsetter? Ontwerp t-shirts en verkoop ze via een print-on-demand platform.
Is mijn bedrijfsidee uitvoerbaar?
Zodra je een idee hebt wil je natuurlijk weten of deze uitvoerbaar en haalbaar is. Probeer in kaart te brengen wat er concreet gedaan moet worden om je eigen onderneming van de grond te krijgen. Met behulp van de volgende stappen weet jij of jouw bedrijfsidee uitvoerbaar is.
Maak een stappenplan
Maak als eerste een stappenplan. Hiermee kun je jouw idee analyseren en stap voor stap in kaart brengen wat je moet doen om het concreet van de grond te krijgen.
Bedenk welke werkzaamheden je moet gaan uitvoeren of bereken hoeveel tijd je nodig hebt om je bedrijfsidee uit te werken. En wat is dan een logische stap erna? Bedenk ook welke interesses, vaardigheden en kennis je hebt. Denk na hoe je dat wilt overbrengen naar je klanten. En ook belangrijk: zorg ervoor dat iedereen jouw idee begrijpt. Hierbij kan een marktonderzoek of doelgroeponderzoek je goed bij helpen.
Vraag om advies
Vraag mensen om advies en verzamel feedback over jouw idee. Je kunt vrienden, familie of professionele adviseurs om advies vragen. Of brainstorm eens met andere ondernemers uit dezelfde of juist uit verschillende branches. Zij kunnen je ideeën toetsen en je helpen door te ontwikkelen.
De laatste 10 bedrijfsideeën
- Kun je snel en goed tekenen? Maak persoonlijke cartoon tekeningen op speciale evenementen.
- Maak je zelf sieraden, kunst of andere bijzondere creaties? Verkoop je creatieve producten via websites als Etsy.
- Ben jij een Excel-held en zijn rekensommetjes een fluitje van een cent voor jou? Help andere ondernemers met hun boekhouding.
- Speel je zelf al járen gitaar of piano? Geef je kennis door en geef muziekles, dat kan online of offline.
- Kun je geen genoeg krijgen van yoga of pilates? Maak er je werk van en geef yoga- of pilatesles in de buitenlucht of bij mensen thuis.
- Heb jij altijd alle conflicten door en heb je een gezonde dosis mensenkennis? Start een carrière in de beveiliging en verhuur jezelf als beveiliger.
- Wil je een online bedrijf starten? Word online ondernemer. Verkoop je kennis als een product via je website. Denk bijvoorbeeld aan digitale producten als e-books, digitale gidsen en online cursussen.
- Ben jij ontzettend handig met algoritmes en Artificial Intelligence? Start jouw eigen bedrijfje als AI-consultant.
- Werk jij graag vanuit huis en maak je mensen graag blij met mooie spullen? Begin een webshop. Ideaal voor mensen die graag vanuit huis willen werken en de voorkeur geven aan flexibele werktijden. Wat je nodig hebt? Een website of webshop en een mogelijkheid om klanten te laten betalen online.
- Beginnen je handen te jeuken als je een rommelige ruimte ziet? En heb je ook een passie voor duurzaamheid? Begin een duurzaam schoonmaakbedrijf en maak de wereld een klein beetje groener.
Vind jouw gat in de markt met deze 8 tips
Denk creatief: een unieke service, lage kosten of een nieuw verdienmodel kunnen net zo waardevol zijn als een compleet nieuw product. Neem de paperclip of de introductie van wifi. Je kunt het begrip echter ook anders zien, namelijk als iets wat nog ontbreekt in de markt.
Het uitgangspunt moet zijn dat de klant een probleem heeft. Jij lost dit op met jouw product of dienst. Een valkuil is: beginnen met het antwoord (je product) en dan bedenken of dit een probleem oplost of een behoefte vervult (de vraag). Eén van de manieren om goede klantinzichten te krijgen, is een klantgesprek waarin je écht doorvraagt en niet alleen op zoek gaat naar de antwoorden die jij wilt horen.
Een gedegen plan brengt je mogelijkheden en beperkingen in kaart, is onmisbaar voor externe financiering en geeft je meer inzicht in je verdienmodel. Onderbouw je verhaal met actuele data en beschrijf je producten of diensten gedetailleerd.
Verken je markt, achterhaal de laatste ontwikkelingen en bepaal de behoeften van je doelgroep. Overtuig de klant dat jij de oplossing bent voor hun probleem met een waardevolle propositie en een doordachte marketingmix.
Bepaal wie je wilt bereiken, onderzoek hun behoeften en waar ze zich bevinden. Pas je product of dienst aan op hun wensen en maak een betere afweging van kostprijs en uurtarief.
Wat maakt jou beter, groter en anders dan de concurrentie? Zorg dat je USP aansluit bij de behoeften van je klant en formuleer drie concrete, zichtbare USP's. Wat maakt jou beter, groter en anders? En heel belangrijk: matcht jouw USP met de behoeftes van jouw klant? Vraag anderen om feedback: is dit écht wat je product of dienst uniek maakt?
Bedenk simpele oplossingen voor bestaande problemen. Innovatie is belangrijk, maar het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Een goede richtlijn is dat je jouw doel op een bierviltje kunt uitleggen. En kun je potentiële klanten of zakenpartners niet in een paar minuten uitleggen wat jouw bedrijf doet en waarom het een succes gaat worden?
Ondernemen is durven, lef tonen, risico nemen. Twijfel je of jouw product of dienst wel zo uniek is? Hoe meer liefde, focus en energie naar je bedrijf gaat, hoe groter je toegevoegde waarde. Een gat in de markt vinden is vooral ook: gewoon beginnen en alles doen wat in je macht ligt om sterk van start te gaan.
Veelgestelde vragen
Dit vind je misschien ook interessant
Ondernemingsplan schrijven
Een succesvol bedrijf starten begint met het schrijven van een goed ondernemingsplan. Download gratis templates en ontdek tips & tricks.
Zakelijke rekening voor starters
Het is belangrijk om als ondernemer je geldzaken goed te regelen. De eerste stap is om privé en zakelijk te scheiden door een zakelijke rekening te openen.
Eigen bedrijf starten: wat kost dat?
Als je je eigen bedrijf wil beginnen komen vaak de nodige kosten om de hoek kijken. Slim om te kijken waar je rekening mee moet houden.