
Blik op de zaak over opschalen
Ben jij ondernemer en wil je je bedrijf laten groeien? Zo ook Ahmet, die al vijf jaar succesvol Honingwinkel.nl runt. Nu wil hij de B2B-markt veroveren. Maar hoe kom je als kleine speler bij de grote ketens in de schappen? In Blik op de Zaak krijgt Ahmet praktische tips van ervaren ondernemers die succesvol zijn in de B2B-markt. Leer van hun strategieën voor het opbouwen van waardevolle zakelijke relaties en het hanteren van de juiste marge. Benieuwd naar hun adviezen? Bekijk de aflevering.
Hoe bepaal je een groeistrategie?
Wil je je bedrijf naar nieuwe hoogten tillen? Het bepalen van je groeistrategie is één van de sleutels tot succes! Analyseer je huidige situatie, ontdek groeikansen en stel ambitieuze doelen. Maak een concreet plan en houd rekening met markttrends en klantbehoeften. Wil je weten hoe je dit effectief kunt aanpakken?

Zakelijke financiering nodig?
Als je bedrijf groeit heb je misschien ook behoefte aan extra financiële middelen. Benieuwd wat dat kost? Bereken in 30 seconden een indicatie van je rente en maandbedrag voor een financiering tot €1 miljoen. Liever eerst sparren met een adviseur? Dat kan ook!
Kostprijs en winstmarge: zo zit het
Wil je je winst laten zoemen als een bijenkorf? Dan is het goed om altijd scherp te zijn op je kostprijs en winstmarge. Door je kostprijs nauwkeurig te berekenen, krijg je een helder beeld van de werkelijke kosten van je producten of diensten. Dit helpt je om een goede verkoopprijs te bepalen en je winst op peil te houden. Begin met het opsporen van alle kosten, van grondstoffen tot arbeidskosten en overhead om zo je kostprijs per product te berekenen. Bereken vervolgens je winstmarge door de verkoopprijs te verminderen met de kostprijs en dit verschil te delen door de verkoopprijs. Precies weten hoe je deze berekeningen maakt?
Ontdek alle tips over het berekenen van je kostprijs en ga aan de slag met het optimaliseren van je winst.
Houd je bedrijf in beweging met voldoende werkkapitaal!
Werkkapitaal is het geld dat je nodig hebt om je dagelijkse bedrijfsactiviteiten soepel te laten verlopen en aan je financiële verplichtingen te voldoen. Het verschil tussen je vlottende activa en passiva bepaalt of je voldoende werkkapitaal hebt. Zoals Camiel Kesbeke van Kesbeke Tafelzuren zegt: “Als je hard groeit heb je ook weer meer geld nodig.” Je werkkapitaal moet namelijk meegroeien met de vraag. Dit kan betekenen dat je extra financiering nodig hebt voor voorraden, salarissen en andere kosten.
Strategisch groeien met het Business Model Canvas
Het Business Model Canvas helpt je route naar succes te bepalen. Dit strategische model maakt een visuele schets van jouw bedrijfsmodel met negen bouwstenen: klantsegmenten, waardeproposities, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, kernactiviteiten, kernmiddelen, kernpartners en kostenstructuur. Het Business Model Canvas kan Ahmet en zijn honingwinkel begeleiden bij zijn stap van B2C naar de B2B-markt. Een stap die vraagt om een nieuwe strategie gericht op zakelijke klanten en langdurige relaties.
Marco tipt: zorg voor een goede voorbereiding
Klaar om je bedrijf een boost te geven? Marco van der Veer van Blackware weet raad: begin met het bepalen waar je jouw producten wilt verkopen. Neem de tijd voor een goede voorbereiding, want dat is de sleutel tot succes. Heb je dat eenmaal helder, kijk dan welke vervolg tips Marco voor jou heeft!
Annika tipt: organiseer een proeverij
Annika Aerts van Opschudders heeft een smakelijke suggestie: organiseer proeverijen en evenementen met andere ondernemers en winkeliers. Stel je voor, iedereen geniet van jouw heerlijke honing terwijl ze kennismaken met je product. Het is een win-win situatie! Door proeverijen te organiseren, kun je niet alleen je product op een aantrekkelijke manier presenteren, maar ook contacten leggen met partijen die jouw kunnen helpen je merk verder uit te bouwen. Nieuwsgierig naar de andere slimme ideeën van Annika? Bekijkt de video.
Hugo tipt: wat dacht je van een lokale ondernemers?
Wil je jouw producten bij een grote keten in de schappen krijgen? Hier heeft Hugo Haarman van PUB Events wel wat tips over. Wat dacht je ervan om eerst eens te beginnen met lokale ondernemers van die keten? Door eerst bij hen te verkopen, kun je de weg naar het hoofdkantoor mogelijk eenvoudiger maken. Hugo deelt naast deze tip nog meer nuttige inzichten. Bekijk de video voor alle tips!