8 manieren om in crisistijd slim te snijden in je bedrijfskosten
De kans is groot dat je inkomsten de afgelopen maanden zijn teruggelopen. Genoeg geld in kas hebben is dan een flinke uitdaging. Het is om die reden verstandig kritisch te kijken naar je eigen bedrijfskosten en uitgaven. Hoe je dat kunt doen? We hebben 8 mogelijkheden op een rijtje gezet.
Liquiditeitsprognose
Stevig grip houden op je cashflow. Voor veel ondernemers is die noodzaak groter dan ooit, omdat de coronacrisis de afgelopen maanden een deel van hun omzet heeft weggevaagd. “Zicht op je financiële positie kun je het beste vergelijken met het stuur van je onderneming. Je hebt het nodig om je koers te kunnen bepalen.” Dat zegt Gé Sletterink, ondernemersadviseur van de Kamer van Koophandel.
Een liquiditeitsprognose kan jou als ondernemer helpen om de gevolgen van de coronacrisis voor je cashflow zo goed mogelijk in kaart te brengen. Hier lees je hoe je dat aanpakt.
1. Ga in gesprek over betaaltermijnen
Zonder overleg de betaaltermijnen opschorten, daar maak je als ondernemer geen vrienden mee. Toch is dit wel een knop waar je in tijden van crisis aan kunt draaien. Probeer hierover met klanten en leveranciers in gesprek te gaan. Door goed te communiceren kweek je eerder begrip. Sommige klanten zijn mogelijk in staat om eerder te betalen. Hoe sneller zij dat doen, hoe eerder jij geld hebt om door deze crisis te komen.
2. Breng je uitgaven in kaart
Wat sowieso loont is om je uitgaven eens onder een vergrootglas te leggen. “Pak al je digitale bankafschriften er nog eens bij en kijk waar je geld aan uitgeeft. Schrap waar dat kan”, aldus Sletterink. “Zijn alle abonnementen even noodzakelijk? Mogelijk betaal je geld aan software die je allang niet meer gebruikt.”
Dat deed ook de directeur van een media-uitgever, kort na het uitbreken van de coronacrisis. Zo ontdekte hij dat zijn bedrijf elk jaar ruim 4.500 euro aan verschillende telefoonnummers betaalde die al langere tijd niet meer werden gebruikt. Dat is snel bespaard.
3. Neem je contracten door
Wat geldt voor abonnementen, geldt in feite ook voor contracten. De afgelopen jaren ging de economie volle kracht vooruit. Dat is goed nieuws voor veel bedrijven natuurlijk, maar het zorgt er in veel gevallen ook voor dat de aandacht voor lopende contracten wat verslapt. Denk aan energie en verzekeringen bijvoorbeeld.
“In de praktijk zie je vaak dat aflopende contracten stilzwijgend worden verlengd, maar niet altijd tegen de beste condities. Overstappen kan lonen, op een vergelijkingssite zie je al snel hoeveel”, aldus Sletterink. Ga daarnaast het gesprek aan met je verhuurder. Leg uit wat de coronacrisis voor je bedrijf betekent en vraag bijvoorbeeld om de betalingen tijdelijk op te schorten. Als dat er niet in zit, kun je altijd nog een huurverlaging voorstellen.
4. Laat personeel vaker thuiswerken
Miljoenen Nederlanders werken deze maanden noodgedwongen thuis. En wat blijkt? Dat lukt ons vrij aardig. Eén op de vier medewerkers wil dit in de toekomst zelfs vaker blijven doen, blijkt uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Maak hier als werkgever gebruik van.
5. Maak ruimte voor onderverhuurders
Huisvesting is voor veel bedrijven een flinke hap uit hun begroting. Of het nu gaat om huur of hypotheek. Mogelijk kun je een deel van de ruimte onderverhuren. Die extra inkomsten zorgen ervoor dat deze vaak stevige kostenpost naar beneden kan worden bijgesteld. In het geval van een hypotheek dien je dit altijd af te stemmen met je bank.
De Kamer van Koophandel adviseert bedrijven die dit doen om wel eerst de huurovereenkomst na te gaan. “Dan zie je of onderverhuren is toegestaan. Zorg er in ieder geval voor dat de huurperiode gelijkloopt met je eigen huurtermijn en leg de afspraken vast in een contract. Een juridisch adviseur kan daarbij helpen”, aldus Sletterink.
6. Loop je voorraden nog eens na
Ben je voorraadhoudend? Kijk dan eens kritisch naar alle spullen die je in de loods hebt staan. Opslaan is en blijft een kostenpost. “Overweeg om incourante voorraden te verkopen, daarmee maak je snel extra werkkapitaal vrij”, aldus Sletterink.
Dat doe je door bijvoorbeeld een kortingsactie op poten te zetten. Een andere effectieve methode is het zogeheten bundelen. Dan bied je producten aan als pakketje, waarbij één of twee hardlopers voor de verkoop zorgen. Benieuwd hoe andere bedrijven met hun dode voorraden omgaan? Drie ondernemers vertellen in dit artikel hoe ze dat aanpakken.
7. Kies voor leasen van bedrijfsmiddelen
Het bezitten van bedrijfsmiddelen is lang niet voor elke ondernemer de meest ideale optie. Je doet immers in één keer een grote aankoop en bent dat geld vervolgens voor langere tijd kwijt. Wel eens aan sale en leaseback gedacht? Dat betekent dat je een machine of bedrijfspand verkoopt en vervolgens direct weer terugneemt via een leasecontract. Zo beschik je meteen over cash en profiteer je evengoed van fiscale voordelen.
8. Breng je advieskosten naar beneden
Bedrijfsadviseurs kunnen heel waardevol zijn. Aan de andere kant: advies is doorgaans niet gratis. Er zijn MKB-bedrijven die hier honderden, soms zelfs duizenden euro’s per maand aan spenderen. Voor hen is het schrappen van deze externen een snelle manier om te snijden in de bedrijfskosten.
Toch behoefte aan een klankbord? Onze adviseurs helpen je graag met vragen over je bedrijfsvoering. Daarnaast kun je als ondernemer gratis terecht bij het KvK Adviesteam.