Kennismakers over lange- en korte termijnplanning
In Kennismakers gaan ondernemers met elkaar in gesprek om kennis en ervaringen te delen. De kennis van de één, helpt de ander verder. In deze aflevering: Maarten en Chiel. Maarten is koffiehandelaar, Chiel maakt pindakaas. Een gesprek over het verschil tussen sturen op de lange- of korte termijn.
Plan maken voor je bedrijf
Met een plan schets je de toekomst van je bedrijf. Dat kan een financieel plan zijn, maar ook een strategisch plan. Door kansen en ontwikkelingen in kaart te brengen kun je verschillende toekomstscenario’s uitwerken. Zo bepaal je zelf de koers en het groeitempo van je bedrijf. Een goed plan is ook essentiëel wanneer je gaat investeren in je bedrijf. Hoe weet je bijvoorbeeld wat een investering gaat doen met je omzet, winst en cashflow? Probeer hier grip op te krijgen door verschillende scenario’s voor jezelf uit te werken.
Breng je risico's in kaart
Door het maken van een plan krijg je ook beter zicht op eventuele risico's. Daar speelt Maarten handig op in. Hij geeft korting aan klanten die risico’s bij hem wegnemen. Een klant die niet vooraf wil betalen, koopt de koffie uit de loods in Rotterdam en betaalt de volle mep. Een klant die vroegtijdig bestelt, krijgt korting op zijn order. En dan hangen de koffiebonen nog aan de struiken. Zo kunnen slimme afspraken over leveringen, betalingstermijnen en kortingen helpen bij jouw strategie.
Kennismakers
In Kennismakers helpen ondernemers elkaar om zaken anders aan te pakken. Ze delen tips, ervaringen en praten over uitdagingen. Waarin lijken ze op elkaar? En wat doen ze anders? De kennis van de één, helpt de ander verder.
Duurzaam groeien
Chiel wil met De Pindakaaswinkel niet afhankelijk zijn van één grote afnemer. Om zijn risico’s te spreiden en stapsgewijs te groeien levert hij liever aan verschillende bakkerijen en delicatessenzaken. Die ‘duurzame’ groei vertaalt zich door in de hele bedrijfsvoering: de groei gaat snel, maar hij probeert controle te houden en leert veel van zijn fouten.
Maarten
Maarten is koffiehandelaar. Hij werkt met zijn bedrijf This Side Up Coffees in 14 landen en probeert de koffieboer en de eindklant écht aan elkaar te verbinden. Hij kijkt altijd ver vooruit kijken en stelt de relatie met zijn boeren dan ook op de eerste plaats.
“Al onze prijzen zijn transparant: iedereen in de keten weet precies wat hij of zij krijgt”
Chiel
Chiel is pindabaas. Hij maakt pindakaas in 10 verschillende smaken en verkoopt dat via de 21 vestigingen van De Pindakaaswinkel. Het is zijn droom om het meest gewilde pindakaasmerk van Nederland te worden. Doordat hij de productie in eigen handen heeft, kan hij snel schakelen.
“Wij kunnen ons snel aanpassen wanneer een kans zich voordoet”