Drogist in zijn winkel

Nieuwe manieren om je webshop duurzamer te maken

Innovatie is de (elektrische) motor achter duurzaam ondernemen. Op welke nieuwe manieren maak je als webshop-ondernemer het vervoer van je product groener? En welke duurzame innovaties gebruiken andere bedrijven op dat gebied? Een aantal interessante ontwikkelingen op een rij, mét advies van expert Ellen de Lange van Thuiswinkel.org.

Persona Ellen

“Logistiek is een van de belangrijkste knoppen waar je als webwinkel aan kunt draaien.”

Wie: Ellen de Lange
Bedrijf: Thuiswinkel.org
Functie: Projectmanager Sustainability
Opleiding: Culturele Antropologie (Universiteit Utrecht)
Carrière: Onder meer journalistiek (Novum Nieuws, OneWorld), projectmanagement (OneWorld)

1. Kies het zuinigste vervoer

“Amazon experimenteert er wel mee, maar vanwege regelgeving zie ik bezorging met drones nog niet snel gebeuren.”

Ellen de Lange: “Het sóórt vervoermiddel is erg belangrijk: laat je je product per fiets bezorgen, in een elektrische auto of met een voertuig op groen gas? Je ziet dat vervoersbedrijven en startups op dat gebied enorm aan het innoveren zijn. Zeker nu in binnensteden de uitstoot steeds vaker richting zero emission moet. Mooie voorbeeld daarvan is PostNL, dat met postbezorging via buizen experimenteert. Ook Coolblue is bezig met nieuwe vormen van vervoer. Ze gebruiken een speciaal ontworpen ‘pakfiets’, die schade aan pakketten voorkomt. Klanten weten een dag van tevoren exact in welk tijdvak van één uur hun pakket op de fiets bezorgd wordt.”

““Grote online retailers experimenteren al met AI-spiegels en virtuele paskamers.””

2. Gebruik nieuwe technieken om je klant optimaal te informeren

“Voor bijvoorbeeld de kledingbranche geldt dat mensen dezelfde producten in verschillende maten bestellen, om te kijken wat past. Zo verstuur je spullen voor niks, en dat is niet duurzaam. Daarom is het zaak om goede informatie te geven op de site over formaat, pasvorm en aantal centimeters. Grote online retailers zijn op dat gebied al aan het experimenteren met bijvoorbeeld artificial intelligence-spiegels en virtuele paskamers. Daarbij kun je foto’s van jezelf maken waarop je jezelf ziet in de gekozen outfit.”

3. Denk goed na over de snelheid van je bezorging.

Same day delivery is super-klantvriendelijk, maar over het algemeen geen duurzame optie. In veel gevallen moet een halfleeg busje dan voor een specifieke klant rijden. Maar goed, het is lastig om achter te blijven als de concurrentie dit wel biedt. Wat helpt is om de klant duidelijk te maken wat de meest duurzame optie is, zodat die daar bewust voor kan kiezen.” De klant duurzamer laten handelen dus. Dat doen bijvoorbeeld ook startups als Homerr en viaTim, die buurtbewoners inschakelen om tegen betaling ‘ophaalpunt’ te worden voor pakketpost.

Een innovatie die daar mooi op aansluit is, is de pakketbus. De Lange: “Dat is een soort kluis die je bij je huis plaatst en waar de bezorger je pakketje in kan doen. Maar wat je ook doet als online retailer, hou vooral goed in de gaten wat consumenten willen, en ben duidelijk over je opties.”