Eigenaren I-share

De financiële uitdagingen van een IT-consultancy bedrijf

Meer consultants. Voor i-share is dat de enige manier om de komende jaren te blijven groeien. Dat zadelt het bedrijf wel met een aantal financieringsuitdagingen op.

De mensen bij i-share zijn specialisten in networking in public cloud. Ze zorgen ervoor dat bij grote bedrijven en belangrijke instellingen applicaties blijven draaien. Denk aan banken, ministeries, ziekenhuizen, industriële ondernemingen en universiteiten. Het bedrijf heeft nu zo'n veertig specialisten in huis.

Remco de Vries

Talent vinden blijft uitdaging

Remco de Vries is één van de aandeelhouders en leidt de dagelijkse operatie. Over zijn grootste groeibelemmering hoeft hij niet lang na te denken: de werving van goede mensen. Voor i-share zijn die het ticket naar mooie opdrachten.

"Als organisatie leunen we zwaar op de kennis en ervaring van onze mensen. We doen er dan ook alles aan om die te vinden én te behouden", zegt De Vries. "Zo bewaken we of collega’s goed op hun plek zitten bij hun opdracht, investeren we veel in training en opleiding en zorgen we dat de beloning van medewerkers blijft passen bij hun ontwikkeling en de marktomstandigheden. Soms verhogen we dan op ons initiatief het salaris."

Fors investeren in nieuwe medewerker

i-share zit in de uren-business. Groeien lukt dan ook alleen door meer mensen aan te nemen. Dat zorgt echter wel voor financiële uitdagingen, erkent De Vries. "We steken veel tijd en geld in het vinden van nieuwe collega's. Soms door zelf te adverteren, een andere keer doen we dat via externe recruiters. Als dat dan lukt en iemand komt in dienst, dan moet de nieuwe medewerker eerst worden ingewerkt. De eerste maand kunnen we zo iemand nog niet facturabel inzetten."

Kan de specialist eenmaal bij een klant aan de slag, dan duurt het gemiddeld genomen een maand voordat de eerste factuur de deur uit kan. De betalingstermijn is ongeveer net zo lang. "Dit betekent dat het minimaal drie maanden duurt voordat bij ons de eerste inkomsten binnenkomen. We hebben dan al wel een flink bedrag uitgegeven aan werving, salaris en opleiding", zegt De Vries.

Rekening courant krediet voor financiële ruimte

Het bedrag waar hij het over heeft is ongeveer € 25.000. Bedenk dan even dat i-share per jaar tussen tien en twaalf nieuwe mensen aanneemt. Deels om opengevallen plekken in te vullen, deels om verder te kunnen groeien. Dat streven zorgt dan ook voor een flinke behoefte aan werkkapitaal.

Financiële planning is voor i-share daarom van het allergrootste belang. Door alle inkomsten en uitgaven steeds te blijven monitoren, weet het bedrijf precies hoe ver het financieel kan gaan bij het werven van nieuwe collega's.

De Vries: "We hebben hiervoor een rekening courant krediet bij Rabobank. Dat betekent dat we tot een afgesproken bedrag rood mogen staan op de betaalrekening. Het geeft ons wat extra ruimte om mensen aan te nemen en de aanloopkosten te financieren.

calculator

Uren of abonnement?

Bij i-share hebben ze bij een project als eens geëxperimenteerd met een abonnement. Wat dit verdienmodel vooral interessant maakt is de voorspelbaarheid ervan. Je weet als ondernemer wat er binnen gaat komen. Toch wil De Vries hier niet vol op inzetten. "Onze kennis en technologie zitten vaak in een deel van de oplossing. We zijn nooit verantwoordelijk voor het geheel. Zoveel onzekerheid maakt het afspreken van een fixed price erg moeilijk."

9 verdienmodellen voor je bedrijf: van uurtje factuurtje tot een abonnement

Aandeelhouders uitgekocht

De Vries en zijn compagnons hebben hun reserves namelijk al aangewend voor een andere belangrijke stap: het uitkopen van een aantal oud-aandeelhouders. Dat proces werd in 2020 afgerond. "We hebben deze investering deels uit eigen zak en deels met een bedrijfslening kunnen doen. Die lossen we de komende vijf jaar af."

"Liquiditeit is voor elke ondernemer een belangrijke factor. Door het uitkopen van de aandeelhouders zijn de reserves even op. Een rekening courant krediet geeft ons ruimte om in deze periode toch te kunnen groeien. We hebben de ambitie om de komende drie jaar te verdubbelen in omzet."