Zo voorkom je dat groeipijn de groei in je bedrijf afremt
Vol vertrouwen groeien, dat wil toch iedere ondernemer? Dan is het belangrijk om goed om te gaan met groeipijn. Want groeipijn hoort bij een groeispurt, maar kan de groei tegelijkertijd afremmen. Vinsent Hooimeijer (accountmanager bij Interpolis) legt uit hoe dat komt en hoe je risicobewust kunt doorgroeien naar de volgende fase.
Na het lezen weet je:
1. Verrast door de groei van het bedrijf
Een enorme groeispurt, daar blijken ondernemers niet altijd goed op voorbereid. Ze nemen doelbewust risico’s om de groei te faciliteren, maar dat pakt in de praktijk niet altijd goed uit. Dat is de grootste groeipijn, ziet Hooimeijer in de praktijk. “Vaak lukt het wel om de groei met het huidige team en de huidige werkprocessen te realiseren. Alle zeilen bijzetten en een tandje erbovenop gooien, dat kan lang goedgaan. Maar er komt een moment dat het proces serieus begint te piepen en te kraken. Zaken lopen mis omdat het overzicht ontbreekt, leveringen gaan verkeerd of komen te laat en klanten zijn ontevreden. Ook bij de medewerkers gaat het wringen, zij kunnen de werkdruk amper aan en melden zich steeds vaker ziek. De productiviteit en de groei komen hierdoor verder onder druk te staan.”
Tip: Stel een concreet groeiplan op
Zorg dat je gecontroleerd groeit. Een meerjaren groeiplan helpt daarbij. Bedenk waar je over vijf jaar wilt staan en wie of wat je daarvoor nodig hebt in de komende jaren. Blijf vooruitkijken naar de volgende fase, baseer daar je keuzes op.
2. Risico’s groeien mee
Een tweede vorm van groeipijn komt aan het licht als er een flinke schade ontstaat. Niet alle ondernemers houden er rekening mee dat de risico’s meegroeien met het bedrijf, vertelt Hooimeijer. “Je bedrijf wordt steeds meer waard: de investeringen nemen toe, er is meer gereedschap, inventaris en voorraad. Maar in alle hectiek staat men er niet altijd bij stil om de verzekeringen hierop aan te passen. Dat kan bij schade voor nare verrassingen zorgen. Dan blijkt na een magazijnbrand dat de voorraad voor een te laag bedrag is verzekerd. Dat betekent dat je ook maar een deel van de schade vergoed krijgt. Op zo’n financiële tegenslag zit je bij schade niet te wachten, dan heb je al genoeg aan je hoofd.”
“Bedenk waar je over vijf jaar wilt staan en wie of wat je daarvoor nodig hebt. Blijf vooruitkijken naar de volgende fase.”
Tip: Maak jaarlijks een risico-inventarisatie
Bekijk ieder jaar opnieuw hoe groot je risico’s zijn. Ook wanneer je een extra investering doet. Welke zaken zijn belangrijk voor je bedrijf? Zorg dat je deze op de juiste manier beschermt.
3. Nieuwe bedrijfsactiviteiten geven nieuwe risico’s
Hooimeijer ziet ondernemers in hun groeiproces regelmatig nieuwe kansen grijpen en zijweggetjes inslaan. Een slager die ook catering gaat verzorgen, een bakker die een lunchroom start. Ook dat kan groeipijn opleveren. “Waar ondernemers misschien niet bij stilstaan, is dat die nieuwe activiteiten ook andere risico’s opleveren. Niet alle verzekeraars gaan daarin mee. Dat levert vervelende verrassingen op bij schade, want dan blijkt schade door die nieuwe activiteit helemaal niet verzekerd. Bij Interpolis verzekeren we die extra activiteiten daarom automatisch mee, als ze tenminste aansluiten bij je hoofdactiviteit.”
Tip: Vraag specialisten om advies als je je bedrijfsactiviteiten uitbreidt
Laat je over je bedrijfsgroei informeren door je accountant, je Rabobankadviseur of je risicospecialist. Zeker als je nieuwe activiteiten start. Een goed advies bespaart je tijd en voorkomt dat je dure fouten maakt.
4. Groeiend aantal debiteuren
Groeipijn kan ook van buiten het bedrijf komen. Hoe groter het debiteurenbestand groeit, hoe meer klanten er zijn die de ondernemer niet persoonlijk kent. ”Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, maar een grondig debiteurenonderzoek komt niet vaak voor. Dat is wel riskant. De meeste liquiditeitsproblemen in bedrijven komen door klanten die te laat of niet betalen,” vertelt Hooimeijer.
Tip: Ken je klant en werk met goede leveringsvoorwaarden
Zorg dat je weet met wie je zakendoet, informeer eens naar ervaringen binnen je netwerk. Check ook de kredietwaardigheid van een nieuwe klant, bijvoorbeeld met de AfnemersCheck van Interpolis. Zet voor je de deal sluit ook alle afspraken duidelijk op papier en verstrek je leveringsvoorwaarden aan je nieuwe klant. Zo voorkom je onduidelijkheden over de afspraken, zoals de betalingstermijn.
5. Het risico op cybercrime groeit
Jaarlijks krijgt ongeveer 50% van de bedrijven met meer dan 10 werknemers te maken met cyberincidenten, zoals technische storingen, menselijke fouten, maar vooral cybercrime. CEO-fraude is nu sterk in opkomst, merkt Hooimeijer: “Cybercriminelen proberen daarbij uit naam van de eigenaar gegevens of data van het bedrijf te onderscheppen. Ook ransomware komt steeds vaker voor, hiermee gijzelen cybercriminelen het complete netwerk van een bedrijf. Juist groeiende ondernemers moeten het cyberrisico niet onderschatten. In hun groei leggen ze steeds meer data vast van hun klanten. En ze worden bovendien steeds afhankelijk worden van computersystemen. Het risico weegt dus steeds zwaarder, want cybercrime kan je bedrijf volledig stilleggen. Bovendien kunnen klantgegevens op straat belanden, dan loop je ook nog eens het risico op hoge boetes en imagoschade.”
Tip: Breng je cybersecurity op orde
Zorg eerst voor een goed inzicht in je cyberrisico’s, daar zijn handige online risicoscans voor. Schakel vervolgens een specialist in om je cybersecurity te optimaliseren. Wat je zelf nog kunt doen: voer software-updates direct uit en zorg dat de back-up van je gegevens goed functioneert, dan kun je daar altijd op terugvallen.
Slim groeien met een groeiplan
Hooimeijer is ervan overtuigd dat het uiteindelijk allemaal aankomt op gezond boerenverstand. “Groeipijn hoort erbij, laat je daar niet door afschrikken. Zolang je maar weet wat je doet en waar je naartoe wilt. Een groeiplan helpt je om de juiste keuzes te maken en vooruit te denken. Dat scheelt al zoveel groeipijn! En sta jaarlijks stil bij de risico’s die je als bedrijf loopt. Probeer deze te voorkomen of te verminderen zodat jij gerust kan groeien. Pas als je weet wat belangrijk is voor je bedrijf, kun je de juiste maatregelen nemen om je bedrijf te beschermen. Door risico’s te vermijden, te beperken of over te dragen aan een verzekeraar.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Vinsent Hooimeijer.
Vinsent Hooimeijer heeft ruime ervaring als accountmanager bij Interpolis. Hij verzorgt trainingen, geeft ondernemers inzicht in hun bedrijfsrisico’s en denkt mee in preventiemaatregelen en verzekeringsoplossingen. De inzichten die Interpolis opdoet bij de afhandeling van schades deelt Hooimeijer graag met ondernemers om hun groei te bevorderen.