Twaalf tips: Hoe word je als ondernemer écht innovatief?

Innovatief ondernemen is nooit ‘klaar’. Het draait om vooruitdenken, vooroplopen en altijd vernieuwend bezig willen zijn. Maar hoe genereer je nou die innovatieve ideeën en wat maakt een bedrijf innovatief? Twaalf tips om succesvol innovatief te ondernemen.

1. Ga de competitie aan

Er zijn veel innovatiewedstrijden waar ondernemers hun idee of businessplan kunnen testen. Doe mee! Het biedt winnaars kansen, zoals financiering, een netwerk en naamsbekendheid. Ook als je niet wint, heeft het nut. Het dwingt je om jouw idee extra goed onder de loep te nemen en de volgende keer nog scherper te pitchen. Op het gebied van duurzaamheid is bijvoorbeeld de Rabo Duurzame Innovatieprijs een interessante innovatiewedstrijd.

2. Toets je idee

Bij een nieuw product bepaalt jouw klant uiteindelijk of het wel of geen succes wordt. Het kan dus verstandig zijn om eerst te toetsen of je doelgroep er wel op zit te wachten. Maar bij echte innovaties gaat deze vlieger ook niet altijd op. Zo zei Ford-oprichter Henry Ford eens: “Als ik aan mensen zou hebben gevraagd wat ze wilden, dan zouden ze hebben gezegd: ‘Een sneller paard.’” Ga op zoek naar ‘early adopters': klanten die voorlopen op de massa met nieuwe producten en technologieën.

3. Delen is vermenigvuldigen

Blijf niet alléén met je idee rondlopen. Met name binnen het MKB kan het lastig zijn om iets in je eentje te ontwikkelen, bijvoorbeeld vanwege kosten of capaciteit. Als je je plan wil realiseren, ga dan op zoek naar betrouwbare, strategische partners.

4. Blijf op de hoogte

Als innovatief bedrijf wil je de concurrentie voorblijven. Wees daarom goed op de hoogte van wat zij doen en heb oog voor nieuwe trends. Weet ook wat je meest kritische volgers van jou vinden. Zij wijzen je immers op zwakke plekken. Doe daar je voordeel mee.

5. Bouw snel een prototype

Het is zonde als je een nieuw product helemaal hebt uitontwikkeld en er gelijk duizend stuks van produceert. Slimmer is om kort cyclisch te ontwikkelen. Ga zo snel mogelijk met een prototype naar je afnemers om erachter te komen wat wel en niet werkt.

6. Ga ‘branche-vreemd’

Soms wordt er in andere branches gebruik gemaakt van innovatieve oplossingen die jij met enige aanpassingen misschien ook kan inzetten. Maak slim gebruik van deze bestaande oplossingen en ideeën uit andere branches. Misschien kampen andere sectoren met vergelijkbare problemen als jij en zijn zij verder met ontwikkelingen. Dit kan natuurlijk vanachter je bureau maar juist in gesprek gaan met je collega-ondernemers kan veel toegevoegde waarde bieden.

7. Snel opschalen

Een kritische succesfactor van innovatie is snel opschalen om de concurrentie voor te blijven. Veel innovatieve bedrijven laten daarom een snelle groei zien. Dit gaat vaak gepaard met hoge kosten, terwijl de opbrengsten in de startfase nog beperkt zijn. Het is daarom goed om een liquiditeitsprognose te maken en je financiering goed af te stemmen op je innovatieve plannen. Bespreek dit goed met je accountmanager.

8. Denk in problemen

“Wat vindt jouw klant vervelend en hoe kun je dat oplossen? Verdiep je daarin.”

Dit klinkt misschien tegenstrijdig maar wie weet waar de pijnpunten van zijn klanten zitten, heeft vaak het begin van een innovatief idee te pakken. Wat vindt jouw klant vervelend en hoe kun je dat oplossen?

9. Investeer in personeel

De tijden dat er jarenlang aan innovaties werd gewerkt liggen achter ons. Innovaties gaan snel, producten worden continu aangepast, verbeterd en op de markt gebracht. Wil jij met jouw bedrijf ook ‘kort cyclisch’ te werken en dichter op de klant te zitten? Dan is het belangrijk dat je investeert in je eigen personeel en ze goed opleid.

10. Geef medewerkers de ruimte

Je hebt als ondernemer een schat aan goede ideeën binnen handbereik. De bron: je medewerkers. Geef hen de ruimte om met eigen plannen voor nieuwe producten of verbeteringen aan de slag te gaan, en zorg voor een platform waarop deze ideeën gedeeld kunnen worden.

11. Werk met mijlpalen

Voor jezelf, maar ook voor potentiële financiers is het slim om met mijlpalen te werken. Maak voor jezelf duidelijk: deze periode wil ik zoveel tijd en geld besteden aan mijn nieuwe idee en niet meer. Wees strikt in de uren die je investeert en wat het na zoveel maanden moet opleveren. Zo kun je management of externe investeerders ervan overtuigen dat het slim is om een traject voort te zetten.

12. Put your money where your mouth is

Hou het niet bij enkel praten over innovatie, maar investeer in ideeën en voer plannen uit. Uiteindelijk is dat de manier om erachter te komen of jouw innovatieve plan een succes wordt.