3 vormen van innovatie, welke past bij jouw bedrijf?
Je kunt als ondernemer op verschillende manieren innoveren. Door je product, proces of businessmodel aan te pakken. Innovatie kan heel groots en snel (radicaal), of juist in kleine stapjes (incrementeel). Waar ga jij voor?
Product, proces of businessmodel
De belangrijkste eigenschap van een innovatief bedrijf is focus. Je zorgt voor focus door heel bewust te kiezen voor een bepaald soort vernieuwing. Ga je een product, proces of businessmodel aanpakken?
Productinnovatie: 3 opties
Binnen deze vorm van innovatie zijn er verschillende mogelijkheden:
1. Nieuwe feature
Een nieuwe feature toevoegen aan een product dat al bestaat. Denk bijvoorbeeld aan een koelkast met internetverbinding of een badkuip met speaker.
2. Verbeterde versie
Een verbeterde versie van een bestaand product ontwikkelen, zoals ambachtelijk gebakken brood of een duurzamere verpakkingsmachine.
3. Nieuw product
Een heel nieuw product ontwikkelen dat nog niet bestond. Voorbeelden hiervan zijn de iPad en Senseo.
Procesinnovatie: vernieuwen met laag risico
Je denkt vast wel eens na over de processen binnen je bedrijf. Kunnen sommige processen sneller of makkelijker? Een aanpassing is vaak zo gebeurd, zonder dat het veel geld kost. Daarom is innovatie rondom je processen de optie met het laagste risico. Een drietal voorbeelden:
1. Automatiseren
Een tijdrovende stap in het proces automatiseren, zoals een koppeling met je CRM-software. Zo hoef je niet steeds opnieuw alle klantgegevens in te voeren.
2. Dashboards
Een dashboard met de belangrijkste kengetallen (jouw Key Performance Indicators) kan je helpen om meer inzicht te krijgen en op tijd bij te sturen.
3. Taken aanpassen
Laat bijvoorbeeld iedere medewerker aan zijn eigen specialisme werken, zodat hij geen tijd verliest aan taken waar hij minder goed in is. Dat laat je door een andere specialist doen.
Businessmodel innovatie
Deze vorm van innovatie is het radicaalst, want hiermee bepaal je hoe je jouw product of dienst in de markt zet. Bekijk de voorbeelden:
1. Freemium
Een gratis basisversie en een betaalde versie die meer features heeft.
2. Directe verkoop
Niet meer leveren aan groothandels, maar rechtstreeks aan retailers.
3. Pay-per-use
Klanten niet meer laten betalen voor bezit, maar voor gebruik van je product.
Benieuwd welke vormen er nog meer zijn? Lees alles over verdienmodellen.
Radicaal of incrementeel innoveren
Nu je de focus hebt gelegd op productinnovatie, procesinnovatie of het innoveren van je businessmodel, is het tijd om te bepalen hoe snel je gaat innoveren.
Heb je het vertrouwen in je nieuwe innovatie en het lef om in één keer de knop om te zetten? Dan ben je radicaal aan het vernieuwen. Wil je liever stapje voor stapje innoveren, zodat je op langere termijn uitkomt bij een betere versie? Dat noemen we incrementeel innoveren.
Incrementele innovaties hebben een stabielere basis en zijn minder risicovol. Je hebt hiervoor vaak een stuk minder geld nodig, waardoor je een gezondere cashflow houdt. Voor radicale innovatie is vaker externe financiering nodig.
Procesinnovatie: vernieuwen met laag risico
Je denkt vast wel eens na over de processen binnen je bedrijf. Kan het sneller? Kan het makkelijker? Een aanpassing is vaak zo gebeurd, zonder dat het je veel geld kost. Daarom is procesinnovatie de optie met het laagste risico.
Voorbeelden van procesinnovatie:
1. Automatiseren
Een tijdrovende stap in het proces automatiseren, zoals een koppeling met je CRM-software waardoor je niet steeds opnieuw alle klantgegevens hoeft in te voeren.
2. Dashboards
Een dashboard gebruiken waarop de belangrijkste kengetallen (jouw Key Performance Indicators) direct zichtbaar zijn.
3. Taken aanpassen
Laat bijvoorbeeld iedere medewerker aan zijn eigen specialisme werken, zodat hij geen tijd verliest aan taken waar hij minder goed in is; dat laat je door een andere specialist doen.
Welk businessmodel past het beste?
Deze vorm van innovatie is het radicaalst, want hiermee bepaal je hoe je jouw product of dienst in de markt zet. Wat verkoop je en aan wie?
Denk hierbij aan:
1. Freemium
Een gratis basisversie en een betaalde versie die meer features heeft.
2. Directe verkoop
Niet meer leveren aan groothandels, maar rechtstreeks aan retailers.
3. Pay-per-use
Klanten niet meer laten betalen voor bezit, maar voor gebruik van je product.
Radicaal of incrementeel innoveren
Heb je het vertrouwen in je nieuwe innovatie en het lef om in één keer de knop om te zetten, dan ben je radicaal aan het vernieuwen. Wil je liever stapje voor stapje innoveren, zodat je op langere termijn uitkomt bij een betere versie? Dat noemen we incrementeel innoveren.
Radicale innovaties zijn vaak disruptief en zetten alles op de kop, voor jouw bedrijf én de markt. Incrementele innovaties hebben een stabielere basis en zijn minder risicovol. Aan jou de keuze.