Je businessmodel updaten in 7 stappen
Sluit jouw businessmodel nog wel aan bij de wensen van de markt? Je businessmodel is de motor die je bedrijf laat draaien. Maar ook motoren zijn soms aan vervanging toe. Tijd om je businessmodel te updaten dus.
Wanneer moet ik mijn businessmodel updaten?
"Winstmodel-innovatie zou onderdeel moeten zijn van de strategische cyclus van elk bedrijf. In de praktijk is dat lang niet altijd het geval en komen ondernemers pas in beweging als ze al hoofdpijn hebben", vertelt business-innovator Patrick van der Pijl.
Die hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben. Herken je dit?
- Mijn omzet komt minder makkelijk binnen.
- Ik verlies marktaandeel.
- Er zijn nieuwkomers die dingen beter en vooral slimmer organiseren.
- Nieuwe technologieën dienen zich aan.
- Er zijn in mijn branche veel fusies en overnames.
Deze signalen wijzen erop dat je geen tijd meer te verliezen hebt en nu echt aan de slag moet. Maar je businessmodel updaten (en ook echt gaan gebruiken), dat heb je niet zomaar geregeld. Het is een lang proces met vallen en opstaan. Zo pak je dat aan.
Stap 1. Businessmodel updaten? Eerst de koppen bij elkaar
"Ga met sleutelfiguren uit de organisatie om tafel zitten en bespreek het huidige businessmodel”, zegt Van der Pijl. Stel de volgende vragen:
“Veel ondernemers denken deze stap te kunnen overslaan, omdat ze de antwoorden zogenaamd al kennen. Dat valt in de praktijk vaak tegen”
"Netflix en Coolblue zijn bedrijven die haarfijn snappen wat hun klanten beweegt. Zo weet Coolblue precies bij welke temperatuur mensen online op zoek gaan naar een barbecue. En Netflix schotelt elke kijker op basis van kijkgedrag z'n eigen filmpreviews voor."
Stap 2. In gesprek met je klant
"Ga vervolgens het gesprek aan met je klant, bijvoorbeeld door een hele dag met hem mee te lopen. Hoe gaat de dagelijkse business? Waar lopen ze tegenaan? Je vraagt dus niet hoe ze jouw dienstverlening ervaren, maar onderzoekt aan welke oplossingen ze behoefte hebben.”
Op deze manier kun je je businessmodel updaten naar een variant die goed aansluit bij de markt. “Dit vinden veel ondernemers erg spannend, té spannend misschien wel. Je kunt in dat geval ook kiezen voor een online enquête. Al is die waarschijnlijk wel veel minder effectief."
Stap 3. Kijkje in andermans keuken
"Bestudeer succesvolle businessmodellen uit andere industrieën, die misschien al verder zijn dan de branche waarin je zelf opereert. Ga desnoods met die bedrijven in gesprek. Zo leer je niet alleen hoe ze de ontwikkeling van het businessmodel hebben aangepakt, maar ook welke gevolgen het voor de organisatie heeft gehad", vertelt Van der Pijl.
Stap 4. Ideeën spuien
Van der Pijl ziet vaak dat bedrijven de eerste drie stappen overslaan en direct aan de slag gaan met het bedenken van ideeën. “Is dat je aanpak, dan kom je zeer waarschijnlijk niet verder dan de tekentafel.”
“Ideeën bedenken is niet moeilijk.”
“Waar het om gaat is dat je een idee hebt dat een stukje pijn wegneemt die jouw klanten ervaren. En die kennis heb je als het goed is in de stappen hiervoor opgedaan."
Stap 5. Deel je visie
"Heb je eenmaal een waardevol idee dat je verder wilt uitwerken? Neem dat dan mee in je visie en deel dit met medewerkers. Laat ze weten dat dit de kant is die je op wilt.”
“Deze stap is heel belangrijk. Tijdens het uitwerken van het geüpdatete businessmodel komen er namelijk tegenslagen op je pad. Zonder duidelijke visie zijn bedrijven geneigd om dan snel de handdoek in de ring te gooien."
Stap 6. Werk je businessmodel uit
"Nu is het tijd om het geüpdatete businessmodel te gaan uitwerken. Hiervoor heb je geld, geduld en kennis nodig. Stel een team samen van mensen met verschillende capaciteiten, die in grote mate van zelfstandigheid kunnen werken om het idee verder te ontwikkelen.”
“Het liefst buiten de deur en in ieder geval helemaal buiten de dagelijkse bedrijfsvoering om. Zo houd je je bestaande model nog even buiten schot en kan er in alle rust gewerkt worden aan de manier waarop jij in de toekomst geld gaat verdienen."
Stap 7. Testen en blijven verbeteren
"Maak niet de fout door je nieuwe businessmodel helemaal te willen perfectioneren. Het loopt namelijk altijd anders dan je van tevoren hebt bedacht.”
“Betrek ook in deze fase je klanten bij het proces, door ze jouw nieuwe model te laten gebruiken. Die feedback is goud waard. Het is een kwestie van testen en blijven verbeteren, tot je echt waarde toevoegt en een oplossing biedt voor een bestaand probleem."
Dit artikel is tot stand gekomen met hulp van Patrick van der Pijl. Patrick is oprichter Business Model Inc en helpt grote en kleine bedrijven met het innoveren van hun business model.