6 redenen om je businessmodel aan te passen
Een businessmodel is nooit klaar. Maar hoe weet je of het tijd is om jouw eigen businessmodel aan te passen? Dit zijn 6 situaties die daarop kunnen wijzen.
Wat is een businessmodel?
Ieder bedrijf heeft een businessmodel. Of je nu een bouwbedrijf, IT-onderneming of meubelzaak hebt. Het is de manier waarop jij waarde toevoegt aan klanten. Wie die klant is, hoe je die bereikt, wat je propositie is en welke middelen je allemaal nodig hebt bijvoorbeeld.
Let op: een businessmodel is niet hetzelfde als een verdienmodel. Dat is slechts een onderdeel van je businessmodel en zegt alleen iets over de manier waarop je omzet maakt.
Business Model Canvas
Een handige manier om je eigen businessmodel in kaart te brengen is het Business Model Canvas. Aan de hand van 9 bouwstenen wordt duidelijk hoe jij je klanten bedient en welke middelen je daarvoor toepast.
1. Klantsegment: de groepen die je wilt bereiken
2. Waardepropositie: het probleem dat je voor klanten oplost
3. Kanalen: hoe je klanten bereikt
4. Klantrelaties: de manier waarop je relaties met klanten onderhoudt
5. Verdienmodel: hoe je omzet genereert
6. Middelen: wat je nodig hebt om te ondernemen
7. Kernactiviteiten: de activiteiten die je bedrijf draaiende houden
8. Strategische partners: met wie je samenwerkt
9. Kostenstructuur: welke kosten je moet maken
Ben je benieuwd hoe zo'n schematische weergaven je van je businessmodel eruit kan zien? Kijk dan eens hier.
Lotte over investeren om te blijven groeien
Is mijn businessmodel houdbaar?
Je eigen businessmodel is nooit af. Er zijn namelijk legio voorbeelden van bedrijven die vergaten hun businessmodel tijdig aan te passen en als gevolg daarvan failliet gingen. Maar hoe weet je of die van jou aan verandering toe is? Dit zijn 6 situaties die aanleiding zijn om met je businessmodel aan de slag te gaan.
1. Je omzet kwakkelt al een poosje
Er is steeds minder vraag naar je product of dienst en het kost je steeds meer moeite om voldoende inkomsten te genereren.
2. Concurrenten streven je voorbij
Er is een partij in de markt die het net even anders aanpakt. Denk aan bezorging in plaats van verkoop via een winkel. Een abonnement in plaats van eenmalige transacties. Of een platform die vraag en aanbod rechtstreeks bij elkaar brengt.
3. Er zijn technologische ontwikkelingen in de markt
Dit kan een app of online platform zijn, maar ook een digitale trend als Internet of Things of Blockchain. Zulke technologische ontwikkelingen kunnen ertoe leiden dat jouw businessmodel binnenkort niet meer relevant is.
4. Klantbehoeften veranderen
Je businessmodel sluit steeds minder goed aan bij de jongere generatie. Daar waar jij bijvoorbeeld nog gewend bent om deals te sluiten via persoonlijke gesprekken, regelen jonge klanten alles het liefst via een app.
5. Veel overnames gaande
In de markt waarin je opereert vinden veel fusies en overnames plaats. Die ontwikkeling kan erop wijzen dat je bedrijf in de knel komt. Grote spelers hebben veel financiële slagkracht en kunnen hun producten om die reden vaak goedkoper aanbieden. Je zult dan op een andere manier onderscheidend moeten blijven.
6. Je hebt een geweldig idee
Het veranderen van je businessmodel kan ook een veel positievere aanleiding hebben. Simpelweg omdat je een goed idee hebt en een nieuwe oplossing ziet voor een probleem waar veel klanten mee worstelen.
Dit is de meest ideale conditie om met je businessmodel aan de slag te gaan. Je volgt zo niet noodgedwongen een concurrent, maar schrijft eigenhandig de spelregels. Op deze manier ben je in ieder geval nooit te laat met veranderen.