8 tips voor het vinden van personeel
Gezocht: nieuwe collega's. Overal in Nederland kampen bedrijven met flinke personeelstekorten. Lees 8 tips waarmee je je openstaande vacatures misschien wel gevuld krijgt.
1. Zorg voor een goede reputatie als werkgever
Veel mensen hebben de banen vandaag de dag voor het uitzoeken. Investeer daarom in je reputatie als werkgever. Dit wordt employer branding genoemd. Het gaat erom dat je een werkgeversmerk wordt met specifieke waarden en een cultuur die getalenteerde mensen aanspreekt.
Kenmerken van je bedrijfscultuur kunnen bijvoorbeeld zijn:
Communiceer deze aspecten op de website en social media-accounts van het bedrijf.
2. Zet een vacature open
Dit klinkt als een open deur maar toch zijn er verschillende manieren om je vacatures onder de aandacht te brengen. Plaats de vacatures op een speciaal daarvoor ingerichte carrière-pagina van je website, post ze regelmatig op social media en maak gebruik van jobsites. Je kunt verder nog overwegen om samen te werken met een wervingsbureau of externe recruiter. Steeds meer bedrijven die zich dat kunnen veroorloven nemen zelf een recruiter in dienst.
Goed personeel gevonden?
Fijn! Maar het hebben van medewerkers brengt ook risico's mee. Check waar je allemaal aan moet denken.
3. Zet je personeel in
Eigen medewerkers zijn het beste uithangbord voor je bedrijf. Zij hebben vrienden, oud-collega's en mensen van de lokale sportvereniging met wie ze ongetwijfeld wel eens over hun werk praten. Daar kunnen mensen tussen zitten die wellicht perfect passen in het profiel van de openstaande vacature.
Zet een zogeheten employee referral-programma op. Dit betekent dat je medewerkers beloont die met een gekwalificeerde kandidaat op de proppen komen. En komt het daadwerkelijk tot een aanstelling? Leg er dan een extra vergoeding bovenop. Zo breng je het eigen personeel in beweging.
4. Zorg voor flexibele arbeidsvoorwaarden
Enkel een goed salaris bieden, is in veel gevallen niet meer voldoende. Het zijn met name twintigers en jonge dertigers die andere aspecten in hun baan net zo belangrijk vinden. Dit gaat over flexibele arbeidsvoorwaarden. Die stellen werknemers in staat om hun werkzaamheden aan te passen aan hun individuele behoeften en levensstijl.
Benoem deze voordelen in de vacatureteksten, op social media en op de carrière-pagina van je website.
Heb je al gedacht aan een financiering?
Als je bedrijf groeit in personeel, groeit het waarschijnlijk ook op andere vlakken. Denk aan grotere opdrachten, meer voorraad en misschien ook hogere kosten. Daardoor heb je misschien behoefte aan werkkapitaal.
5. Optimaliseer het wervingsproces
Veel ondernemers staan hier niet bij stil, maar ook de kwaliteit van je wervingsproces speelt een rol in dit verhaal. Het gaat er bijvoorbeeld om dat je snel en enthousiast reageert op sollicitaties. Geef tijdens de gesprekken een goed beeld van de organisatie en de openstaande functie. Zelfs als iemand niet wordt aangenomen, kan die toch enthousiast zijn geworden over je bedrijf. Zo iemand hoeft dit verhaal maar één keer door te vertellen aan iemand die mogelijk wél in het profiel past.
6. Kijk ook naar andere bevolkingsgroepen
Kijk eens verder dan de doorsnee beroepsbevolking . Zo zijn er in Nederland 1,2 miljoen mensen met een arbeidsbeperking (bron: SER), ongeveer de helft van hen zit thuis zonder baan. Daar zitten veel mensen tussen die graag aan de slag willen. En kunnen.
Neem je iemand aan met een arbeidsbeperking? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor loonkostensubsidie. Dit compenseert de werkgever voor het verschil tussen de arbeidsproductiviteit van een medewerker en het wettelijk minimumloon. Ook zijn er subsidies om een werkplek aan te passen.
Daarnaast is er nog de mogelijkheid om vluchtelingen met een verblijfstatus en asielzoekers aan te nemen. Die laatste groep mag onder bepaalde voorwaarden aan de slag. Op de website van Vluchtelingenwerk Nederland vind je meer informatie.
7. Steek energie in je eigen mensen
Op zoek naar een nieuwe leidinggevende? Misschien vind je hem of haar wel in huis. Doorgroeimogelijkheden zijn een effectief instrument om talentvolle medewerkers aan boord te houden. Daarnaast geeft het ook een positief signaal af naar externe kandidaten. Zij zien dat er binnen je bedrijf mogelijkheden zijn om verder te groeien.
8. Werf in het buitenland
Slechts een klein deel van de Nederlandse bedrijven kijkt voor het invullen van openstaande vacatures over de grens. Is taal geen onoverkomelijk probleem, dan vind je daar mogelijk de medewerkers die je zoekt.
Er gelden wel bepaalde regels. Zo is het bijvoorbeeld verplicht om je zoektocht te starten in een EER-land, dit zijn alle EU-lidstaten plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. Op de website Werk.nl van het UWV vind je een uitgebreide Europese cv- en vacaturebank.
Waarom is er zo'n groot personeelstekort?
Eind maart 2023 stonden er in Nederland 437.000 vacatures open. Tegenover elke 100 werklozen zijn er 122 banen die nog niet zijn ingevuld door mensen. Deze drie bedrijfstakken nemen de helft van alle openstaande vacatures in: