Checklist: klanten vinden
Ga jij helemaal lekker qua acquisitie of laat je nog saleskansen liggen? Gebruik de checklist om te ontdekken wat je nog kunt doen om topklanten te vinden.
1. Klanten vinden: waar zitten ze?
Je hebt in je ondernemings- of marketingplan vast al omschreven wat je primaire doelgroep is en op welke branches jij je richt.
Een valkuil voor starters: te laag mikken. Je probeert bijvoorbeeld wel of een winkel bij jou in de stad je product wil verkopen, maar gaat niet koffie drinken met de grootste distributeur in jouw niche.
Of: je steekt energie in mensen die enthousiast zijn over je dienst, maar die er straks waarschijnlijk niet echt voor gaan betalen. En je klopt (nog) niet aan bij een groter bedrijf dat wél een goed budget heeft om jou in te huren.
2. Vind jij netwerken belangrijk genoeg?
Om je nieuwe bedrijf onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten of opdrachtgevers, kun je diverse marketingtools inzetten. De belangrijkste manier voor startende ondernemers om klanten te vinden is intensief netwerken, zowel on- als offline.
Online kan netwerken en klanten vinden bijvoorbeeld via platforms als LinkedIn; offline via bijvoorbeeld de plaatselijke sportvereniging, je familie en vriendenkring of op het schoolplein van je kinderen.
Aan de slag: haal meer uit je netwerk-activiteiten
3. Kun je een potentiële klant overtuigen?
Oké, iemand is enthousiast over je product of dienst, maar ga je ook een deal sluiten? Zorg dat het voor een potentiële klant of opdrachtgever duidelijk is wat jij hem te bieden hebt. Onderzoek of je jouw toegevoegde waarde scherp genoeg in beeld hebt door aan de slag te gaan met je business model canvas.
Heb je een super goede positie? En is iemand duidelijk geïnteresseerd? Durf dan ook concreet te worden: "Zullen we kijken of we een deal kunnen sluiten?", "Het lijkt me te gek om dit voor je te gaan doen. Zal ik gaan begroten?" Het is een valkuil voor starters om veel energie te steken in mensen die uiteindelijk geen geld overhebben voor je idee.
4. Doe je genoeg met referenties?
Een mooie recommendation op LinkedIn, goede reviews of likes op Instagram of Facebook zijn goud waard. Stuurt een klant een mooi mailtje om je te bedanken na een klus? Vraag of je hem of haar mag citeren op je site.
Je kunt ook een paar enthousiaste klanten (laten) interviewen voor je site. Zo'n 'testimonial' geeft je prospect vertrouwen. Zorg natuurlijk altijd dat je referenties akkoord gaan met het gebruik van de tekst.
5. Investeer je genoeg in je bestaande netwerk?
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat klanten werven zeven keer zo veel (tijd en geld) kost als als het onderhouden van je bestaande professionele netwerk. Koester bestaande contacten en verbrand nooit schepen achter je.
Je kunt heel simpel connecties warm houden: like en reageer op social-posts, stuur kerstcadeautjes, deel relevant nieuws en geef af en toe een gratis advies weg. Zo (her)vind je als ondernemer heel vaak interessante klanten en opdrachten.
Ook voor jezelf beginnen?
Elke zelfstandig ondernemer kan wat hulp gebruiken met geldzaken. Met slimme betaalproducten, voorbeeld ondernemingsplannen en handige informatie.