Zo voorkom je brand in je bedrijfspand
Stel je voor: van de één op de andere dag ligt je hele bedrijfsvoering plat. Dit is wat bedrijven overkomt die worden getroffen door een felle brand. En brand kun je vaak wél voorkomen wanneer je de juiste maatregelen treft. Alle reden dus om hier mee aan de slag te gaan.
Onderschatten is gevaarlijk
"Er zijn heel wat bedrijven die de impact van brand onderschatten", zegt Hans van Zeelst, Risicospecialist Verzekeren bij Rabobank. Maar dit risico kun je beter niet onderschatten: 50% van de getroffen ondernemers gaat binnen twee jaar alsnog failliet. Na een felle brand ligt een bedrijf namelijk meestal enige tijd stil en de kans bestaat dat klanten in de tussentijd naar de concurrent overstappen. "Eerst moet er een (tijdelijke) nieuwe locatie gevonden worden om de voornaamste bedrijfsactiviteiten voort te zetten, als dat al mogelijk is. Dan moet je de restanten opruimen, nieuwe bouwtekeningen laten maken en vergunningen aanvragen. Tel daar de bouw, al het extra geregel en de nazorg voor klanten bij op en zo kan het best twee jaar of zelfs nog langer duren voordat je bedrijfsvoering weer verloopt zoals vóór de brand. Dat is een realistisch beeld. Ik heb het de afgelopen 20 jaar diverse keren van dichtbij gezien. Op een bedrijfsschadeverzekering wordt regelmatig gekozen voor een uitkeringstermijn van 52 weken, maar in de praktijk blijkt dit vaak langer te zijn, dus het is verstandig om hier goed naar te kijken”, aldus Van Zeelst.
Voer de noodzakelijke preventiemaatregelen en keuringen uit
Op tijd de juiste preventiemaatregelen nemen én onderhouden. Dat is niet alleen belangrijk om het risico op brand te minimaliseren en de gevolgschade te beperken, het is ook nodig om er zeker van te zijn dat de schade na een brand wordt gedekt. Paul van Breukelen is Inkoopspecialist Brand bij Rabobank en wijst op nieuwe ontwikkelingen in de branche. “De hoogte van de schade-uitkeringen door brandverzekeraars is de afgelopen jaren toegenomen. Om die reden zijn recent de premies fors verhoogd en preventie-eisen verzwaard. Dan gaat het bijvoorbeeld om goed onderhoud en tijdig de juiste keuringen laten uitvoeren. Blijkt na een brand dat je daar niet of onvoldoende aan hebt voldaan, dan is de kans groot dat er niet of niet volledig wordt uitgekeerd”, aldus Van Breukelen. “Een keuring kost geld en het is logisch dat je daar als ondernemer kritisch naar kijkt, zeker in deze tijd. Maar mijn advies is om het toch te doen om mogelijk ergere problemen in de toekomst te voorkomen, dit is namelijk noodzakelijk om volledige dekking te behouden. Loopt bijvoorbeeld de geldigheidstermijn van het keuringsrapport van de brandblussers of brandmeldinstallatie over enkele maanden eind dit jaar af, maak dan nu alvast een afspraak voor een herkeuring. Je wilt dit gewoon op tijd geregeld hebben.”
Strengere eisen aan elektra
Eén van de voorwaarden die recent is aangescherpt, gaat over de kwaliteitseis van het elektra. Daarvoor geldt de zogenaamde NEN/NTA8220-normering, waarbij brandveiligheid een belangrijke rol speelt. Zo wordt er goed gekeken naar de veiligheid van het elektra: van half afgebroken schakelaars tot een zekering met een te hoog ampère in de meterkast, bedrading in de buurt van natte plekken en het koppelen van drie of meer verlengsnoeren met diverse apparaten. Het zijn situaties die je als werkgever niet moet willen. En die de verzekeraar bovendien niet accepteert. “Brand in elektrische installaties en de meterkast zijn veel voorkomende oorzaken van brand. Laat ze daarom tijdig controleren. Bij voorkeur om de paar jaar, maar dat verschilt per branche,” zegt van Zeelst.
Maak de risico’s bespreekbaar
Zorg voor een onderhoudscontract voor onder meer brandblussers bij brandgevaarlijke werkzaamheden: "Denk daarbij aan lassen, slijpen, snijden, vlam solderen en (verf)afbranden. Je bent verplicht om vóór, tijdens en na afloop van de werkzaamheden specifieke voorzorgsmaatregelen te treffen”, zegt van Zeelst.
Ook belangrijk is het gedrag van medewerkers zelf. Het bespreken van de risico’s hoort nu eenmaal bij de zorgplicht die je als werkgever hebt: het bieden van een veilige werkomgeving. En voor ondernemers die hun onderkomen tijdens deze coronacrisis grotendeels hebben moeten sluiten, heeft Paul van Breukelen nog een belangrijk, extra advies. “Loop elke week even een rondje door het pand. Het gebruikelijke, dagelijkse toezicht is er nu namelijk even niet meer. En schakel elektrische installaties die niet worden gebruikt tijdelijk uit.”
Tips om rekening mee te houden*
* Dit artikel betreft algemene tips om de risico’s op brand te verkleinen. Check voor de brandpreventiemaatregelen van je verzekeraar ook altijd je eigen polisvoorwaarden.
Hou je bedrijfspand veilig
Wil je persoonlijk verzekeringsadvies over het dekken van je risico’s?