Welke risico's spelen bij verduurzamen en elektrische bedrijfsmiddelen?
Elektrisch rijden en energie opwekken is goed voor mens en milieu. Maar er zitten ook risico’s aan. Heb jij deze al in kaart gebracht voor jouw bedrijf? En weet je hoe je de kans én de impact van deze risico's kunt verkleinen? In dit artikel gaan we dieper in op een aantal risico's.
De klok tikt. In 2030 moeten nieuwe auto's volledig elektrisch zijn. In 2050 moet Nederland een 100 procent duurzame energievoorziening hebben. ‘Niet gek dus dat steeds meer ondernemers overstappen op elektrische rijden of zonnepanelen op hun bedrijfsdak plaatsen’, aldus Thomas Dekker. Hij is business developer manager energietransitie bij Rabobank.
Ontwikkelingen die de energietransitie ondersteunen gaan razendsnel, vertelt Dekker. ‘Het aantal fabrikanten van batterij-onderdelen en laadinfrastructuren groeit. Batterijen in elektrische auto’s zijn nu lithium based, maar nieuwe typen worden ontwikkeld met duurzamere grondstoffen. Elektrische auto’s kunnen sneller worden opgeladen en je kunt een steeds grotere afstand afleggen.’ Ook bij de aanleg van zonnepanelen is er steeds meer mogelijk. ‘Denk aan verticale panelen die op gevels kunnen worden aangebracht in plaats van op het dak. Zonnepanelen op folie, die je kunt oprollen en meeneemt naar een plek waar op dat moment elektriciteit nodig is.’
Groen voordeel
Ondernemers kennen de voordelen van verduurzamen. ‘Elektrisch rijden is vaak goedkoper dan fossiel rijden’, aldus Dekker. ‘En heb jij als ondernemer een elektrische bedrijfsvoering, dan voldoe je in een aanbestedingstraject al aan de belangrijkste eisen.’ Bovendien is met de stijgende gasprijzen het opwekken van eigen elektriciteit aantrekkelijk.
Overvol elektriciteitsnetwerk
Een goede ontwikkeling natuurlijk dat steeds meer ondernemers overgaan op elektrische energie. Maar door de toegenomen opwekking en gebruik van elektriciteit raakt het netwerk op diverse plekken overbelast. Dit noemen we netcongestie. Een product waarmee dit probleem wordt opgelost is een batterij waarmee je zelf opgewekte energie opslaat die je later kunt gebruiken als je het nodig hebt. Dat noemen we peak shaving: stroom opslaan in de daluren en die inzetten tijdens de piekuren. Deze ontwikkeling zien we steeds meer als collectief ontstaan waarbij bedrijven stroom opwekken en dit verkopen via een energiecoöperatie. Nu is het naast peak shaving nog mogelijk om tegen een vergoeding stroom die je niet gebruikt terug te leveren aan het netwerk.
Brandveiligheid en andere risico's
Een risico van elektrische bedrijfsmiddelen en verduurzamen is de brandveiligheid. Zo vonden er in 2022 142 incidenten plaats met alternatief aangedreven voertuigen, waaronder 27 bedrijfsauto’s en 5 vrachtwagens. De meeste daarvan waren aan een laadpunt gekoppeld of het accupakket van de wagens was ontbrand.
‘In elektrische voertuigen kan net als bij reguliere voertuigen kortsluiting ontstaan door slijtage, of accu’s kunnen oververhit raken en in brand vliegen’, vertelt Jolanda van den Heuvel. Zij is verzekeringsadviseur bij Rabobank. ‘Het verschil is echter dat de oververhitte accucellen een kettingreactie kunnen veroorzaken bij andere onderdelen. Het grootste probleem bij brand in een elektrisch voertuig is dat deze lastiger te blussen is.’ Bij blussen wordt vaak gebruikgemaakt van een dompelbad. De kans dat een object dat een week in dompelbad heeft gelegen weer ontbrand, is aanwezig.
Een laadpaal kan net als een elektrisch voertuig vlamvatten. Maar natuurlijk ook het gebouw náást de laadpaal en alle goederen die erin liggen. Zonnepanelen, zogeheten pv-installaties, kunnen vlamvatten. De brand ontstaat meestal door de elektrische verbinding van de zonnepanelen. ‘Soms zijn kabels en de stekkers niet goed aangesloten, en dan kan het misgaan’, aldus van den Heuvel.
Naast de brandveiligheid spelen ook andere risico's. Denk bijvoorbeeld aan meer elektrische onderdelen in een elektrisch voertuig en een verhoogde kans op ongelukken. ‘Dit komt omdat elektrische voertuigen stiller zijn en vaak sneller optrekken en soms ook sneller afremmen.’
Preventieve maatregelen en verzekeringen
Als ondernemer kun je de risico’s beperken door zelf preventieve maatregelen te nemen. Laad elektrische wagens alleen op als er mensen in de buurt zijn, bijvoorbeeld tijdens openingstijden. Bouw laadpalen bovendien in de buitenlucht en plaats geen brandbaar materiaal in de buurt.
Bij zonnepanelen wordt aangeraden om ze laten leggen door een erkend installatiebedrijf. Deze partij zal je doorverwijzen naar een constructiebureau die zal controleren of de constructie van je dak geschikt is voor zonnepanelen. De installatie en montage van zonnepanelen moeten voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen: de zogenaamde NEN-normering. Plaats omvormers – die gelijkstroom van zonnepanelen omzetten in geschikte wisselstroom om te gebruiken - in een goed geventileerde locatie. De meeste verzekeraars eisen een keuring (Scope 12) met verplicht herstel van afgekeurde punten. Zorg dat je je brandverzekeraar tijdig meeneemt in je plan om zonnepanelen aan te schaffen en te installeren. Zo weet je wat de eisen zijn die verzekeraars stellen om je zonnepanelen te kunnen verzekeren én om je pand en inventaris goed verzekerd te houden.
Opnieuw je verzekeringen en de verzekerde bedragen onder de loep nemen, is handig als je je bedrijfsmiddelen elektrificeert of een zonnepaneleninstallatie aanlegt. Zo voorkom je dat je onderverzekerd bent. ‘Je elektrische bedrijfsmiddelen hebben meestal een hogere aanschafwaarde dan reguliere bedrijfsmiddelen. Maar denk ook aan de waarde van je pand die kan stijgen door bijvoorbeeld zonnepanelen’, zegt van den Heuvel.
Wat kan ik zelf doen in de energietransitie?
De energietransitie is een grote opgave, ook voor ondernemend Nederland. ‘Vraag jezelf daarom af: welke stap moet ik als eerst nemen ?’, zegt Dekker. Werk naar een integraal systeem toe, waarbij je als ondernemer kunt nadenken over zelf energie opwekken en die gebruiken voor je laadpalen en je bedrijf. Of kijk of je met je buren energie kan uitwisselen. Misschien hebben zij een groter dak voor de zonnepanelen, en kunnen jullie samen laadfaciliteiten opzetten.’ Er zijn ook partijen die meekijken hoe en wanneer je opgewekte energie het beste kunt inzetten. Je kunt elektrische wagens leasen of zonnepanelen huren. Verder zijn er verschillende subsidies die je helpen te verduurzamen, zoals de Duurzame Energieproductie (SDE++).
Je hebt dus allerlei mogelijkheden om de eerste of volgende stappen te maken in de energietransitie. 'Maar houd hierbij wel je risico's in de gaten en laat je goed adviseren door je verzekeringsadviseur', aldus van den Heuvel.
Wil jij met een verzekeringsadviseur in gesprek over de risico's van elektrische bedrijfsmiddelen en verduurzamen?