Binnenlandse bankgarantie
Een bankgarantie biedt betalingszekerheid voor jou en je binnenlandse handelspartner. Fijn! Maar wat is een zakelijke bankgarantie en hoe werkt het? We leggen het graag aan je uit.
Wat is bankgarantie?
Een bankgarantie verzekert beide partijen dat de afgesproken prestatie (levering of betaling) wordt geleverd. Wanneer de prestatie niet wordt geleverd, dan krijgt de tegenpartij een financiële compensatie. Rabobank kan namens jou garant staan door een bankgarantie aan je leverancier af te geven. Wanneer je zelf zekerheid van betaling of levering wilt, kun je een bankgarantie vragen aan je handelspartner.
Waarom bankgarantie aanvragen?
Hoe werkt een bankgarantie?
Het opstellen van een bankgarantie:
- Je hebt een contract met je handelspartner (begunstigde). Om extra zekerheid te bieden aan je handelspartner wordt een bankgarantie aangevraagd.
- Je neemt contact op met Rabobank voor het aanvragen van een bankgarantie en ontvangt daarna een concept bankgarantie en een definitieve contragarantie ter ondertekening.
- Rabobank stuurt de aangevraagde bankgarantie standaard naar de begunstigde.
De bankgarantie staat los van het contract dat je overeenkomt met jouw handelspartner zoals hiernaast in de vereenvoudigde afbeelding is toegelicht.
Waar ben je naar op zoek?
Hoe kan ik de status van mijn zending volgen?
De status van je zendingen kun je volgen via de website van Parcel International op basis van het referentienummer van je product. Dit nummer vind je op de correspondentie van Rabobank. De referentienummers voor bankgaranties beginnen met RTGI of RTGD.
Veelgestelde vragen
Kunnen we je verder helpen?
Voor overige vragen kun je een bericht sturen naar de Trade Service Desk. Of neem telefonisch contact op via (088) 727 11 63 tussen 8.30 – 17.00 uur.