Zo werkt een Documentair Incasso
Als exporteur sluit je een contract af met je buitenlandse afnemer waarin je onder andere de betalings- en leveringsafspraken vastlegt. Alle benodigde handelsdocumenten bijvoorbeeld de factuur en transportdocumenten, stuur je inclusief een incasso-instructie naar Rabobank. In deze instructie leg je vast hoe, wanneer en in welke valuta er betaald moet worden. Rabobank stuurt jouw handelsdocumenten naar de bank van je afnemer, met als opdracht deze documenten pas te overhandigen nadat je afnemer heeft betaald. Wanneer je afnemer niet betaalt, hou je beschikkingsmacht over je goederen. Dan kan je afnemer er niet aan komen. En als hij op een later moment mag betalen, moet hij eerst een wissel accepteren voordat hij de documenten ontvangt.
Cookies
De video kan niet worden afgespeeld aangezien er geen toestemming is gegeven voor het delen van data met derden. Voor het bekijken van de video dien je de cookie voorkeur opnieuw in te stellen door op “aanpassen” te klikken en akkoord te geven op data delen met derden. Na het afspelen van de video kun je deze instellingen direct weer aanpassen via onze cookie statement pagina.
Hoe zat het ook alweer met…
Bij een Documentair Incasso krijg zowel als importeur als exporteur meer zekerheid door het opstellen van internationale handelsdocumenten zoals een Import Incasso en Export Incasso. Vaak komt het voor dat je je buitenlandse leverancier moet betalen voordat je de goederen ontvangt. Toch wil je eerst weten of de levering die je gaat betalen, overeenkomt met wat je hebt afgesproken. Door het gebruik van een Documentair Incasso krijg je via de bank inzicht in de leveringsdocumenten van je leverancier.
Hoe werkt het?
Je leverancier neemt het initiatief voor een Documentair Incasso. Hij levert bij zijn bank de documenten voor de levering aan, zoals een factuur, een transportdocument, paklijst en andere documenten waarvan je bij de leverancier hebt aangegeven dat ze noodzakelijk zijn voor de import van de goederen. Vervolgens ontvangt Rabobank deze documenten met instructies van de bank van je leverancier. Jij kunt dan deze documenten inzien om te controleren of de documenten ook de goederen vermelden die je besteld hebt. Rabobank stelt ze beschikbaar als je hebt betaald of een betalingsverplichting op termijn hebt geaccepteerd (op een wissel). Je krijgt met deze documenten vervolgens de beschikking over de geleverde goederen, met name bij zeevracht.
Onze Rabobankadviseurs vertellen je graag meer over het gebruik van Documentair Incasso bij import.
Met een Export Incasso houd je grip op de geleverde goederen wanneer je zakendoet met een buitenlandse afnemer die je onvoldoende kent of vertrouwt. De importeur krijgt de handelsdocumenten pas in handen als hij heeft voldaan aan de incassovoorwaarden.
Hoe werkt het?
Als leverancier neem je het initiatief voor een export incasso opdracht. Je biedt Rabobank de opdracht en handelsdocumenten aan die betrekking hebben op de goederen die je gaat leveren en die de importeur nodig heeft voor het importeren van de goederen. De importeur krijgt de handelsdocumenten pas in handen, als hij heeft betaald of een (toekomstige) betalingsverplichting heeft geaccepteerd (op een wissel). Bovendien bied je je afnemer met een Export Incasso de mogelijkheid om vooraf te controleren of de documenten ook de goederen vermelden die hij besteld heeft.
Aandachtspunten
Rabobank handelt als tussenpersoon bij een Export Incasso. Dit betekent dat wij alleen de overhandiging van je handelsdocumenten tegen betaling of acceptatie van een toekomstige betaling verzorgen. Als exporteur blijf je het risico lopen dat je buitenlandse afnemer niet betaalt of een wissel niet accepteert. Een wissel is een financieel document waarin de betalingsverplichting op termijn van je afnemer wordt vastgelegd.
Werkkapitaal verbeteren
Je hebt 2 mogelijkheden om documenten onder een export incasso door de bank van je afnemer te laten uitleveren aan je afnemer. Deze keuze is afhankelijk van de betaaltermijn die je bent overeengekomen met je afnemer. Je kunt kiezen voor documenten uitleveren tegen betaling of voor documenten uitleveren tegen acceptatie van een wissel.
Als je een uitgestelde betaling met een wissel hebt afgesproken, kun je Rabobank vragen om de toekomstige vordering al aan je uit te betalen. Naast de afnemer moet ook de bank van je afnemer de wissel tekenen. Deze bank moet tekenen voor aval waardoor deze bank garant staat voor betaling op de vervaldatum. Als we kredietlijnen hebben op de bank van de afnemer, kunnen we op jouw verzoek de toekomstige vordering minus de rente zonder voorbehoud aan je uitbetalen.
Onze Rabobankadviseurs informeren je graag over jouw mogelijkheden.
Wil je meer zekerheid over betaling van je levering en goederenafname? Dan is het gebruik van een Letter of Credit (L/C) wellicht een betere oplossing. Bovendien versterk je hiermee je internationale onderhandelingspositie en heb je de mogelijkheid om je buitenlandse afnemer een financiering te bieden.
De kosten voor zowel een Import als een Export Incasso zijn gelijk. Afhankelijk van je situatie en keuzes, brengen wij extra kosten in rekening. Je vindt meer informatie over de kosten in het tarievenoverzicht voor zakelijk betalingsverkeer.

Rabo eTrade: online je Trade zaken afhandelen
Met Rabo eTrade regel je eenvoudig en online al je Trade zaken op een vertrouwde manier. Maak je regelmatig gebruik van Documentaire Incasso's of wil je bijvoorbeeld direct inzicht in de status van je producten? Dan is dit digitale platform iets voor jou.
Veelgestelde vragen over Documentair Incasso
Waar kan ik mijn documenten voor een Export Incasso naartoe sturen?
Je kunt je documenten per post opsturen naar:
Rabobank, afdeling Trade Services
Winthontlaan 1 (UW 5)
3526 KV Utrecht
Mijn goederen zijn geadresseerd aan de bank, wat nu?
Sommige leveranciers adresseren de goederen niet zoals aangegeven wordt in de Letter of Credit of Documentair Incasso, maar aan Rabobank. Dit wordt gedaan omdat er gedacht wordt dat dit extra zekerheid met zich meebrengt of omdat het een wettelijke verplichting is in het land van de exporteur. Als je over de goederen wilt beschikken, zal Rabobank deze vrij moeten geven. Dit kun je aanvragen via de verklaring goederenvrijgave. Je vindt deze verklaringen hieronder en kun je middels de link downloaden. Deze verklaringen kun je vervolgens invullen en per e-mail versturen naar Rabobank Trade Services via ts.verwerking@rabobank.nl.
Hoe kan ik de status van mijn zending volgen?
De status van je zendingen kun je volgen via de website van Parcel International op basis van het referentienummer van je product. Dit nummer vind je op de correspondentie van Rabobank. De referentienummers voor bankgaranties beginnen met RTGI of RTGO.
Ik moet een wissel aanleveren, hoe ziet zoiets eruit?
Het kan voorkomen dat jij of je buitenlandse handelspartner in een document een betalingsverplichting koppelt aan een specifieke vervaldatum. Zo’n document heet een ‘wissel’ of Bill of Exchange. Hieronder vind je een voorbeeld van een wissel. Met behulp van dit bestand kun je de wissel zelf invullen.
Heeft het coronavirus impact op een Documentair Incasso?
Vanwege de impact van het coronavirus kan het voorkomen dat koeriersdiensten documenten niet tijdig of zelfs niet afleveren in bepaalde landen. Neem altijd vooraf contact op met jouw handelspartner over de mogelijkheden om zaken te doen.
Voorwaarden Documentair Incasso
Rabobank verklaart altijd de door de ICC afgegeven ‘Uniform Rules for Collections’ (URC522) van toepassing op een Export Incasso. Deze kun je bestellen op de website van de Internationale Kamer van Koophandel.