Veilig betalen met je creditcard
Met je creditcard betaal je in webshops, winkels en restaurants. Of je reserveert er een hotel of een auto mee. Een heel handig betaalmiddel dus. Ook heb je bij je creditcard diverse verzekeringen en garanties.
Online betalen: zo werkt het
Een online creditcardbetaling begint vaak met het invullen van onderstaande gegevens:
Als deze gegevens bekend zijn bij de ontvangende partij, hoef je deze niet meer in te vullen.
De 3-cijferige CVC en CVV
De Card Verification Code (CVC) van Mastercard en de Card Verification Value (CVV) van Visa zijn 3-cijferige codes op de achterkant van de creditcard. Zij staan rechts van de handtekeningstrook en zijn een extra beveiliging bij online creditcardbetalingen. Check altijd of deze 3-cijferige code wordt gevraagd bij telefonische of online aankopen.
3D Secure: een digitale handtekening
Bij online betalingen is het belangrijk dat je bevestigt dat je de houder van de creditcard bent. Daarom kan er om een extra bevestiging worden gevraagd in de vorm van een 3D Secure digitale handtekening.* Die kun je op 2 manieren zetten:
* Mastercard noemt dit Mastercard ID Check; Visa noemt dit Visa Secure
Aankoopverzekering
Bijna al je aankopen met je creditcard zijn 180 (RaboCard) of 360 (Rabo GoldCard) dagen verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging.
Meningsverschil over levering
Het is vervelend als je met je creditcard een artikel via internet koopt, dat daarna niet wordt geleverd. Neem altijd eerst contact op met het bedrijf waar je het product hebt gekocht en vraag na wat er niet goed is gegaan met de levering. Lukt het niet alsnog geleverd te krijgen, vraag dan of je geld terug kunt krijgen. Rabobank is geen partij bij een koopovereenkomst en geeft ook geen aflevergarantie.
24/7 fraudepreventie
Net als bij andere betaalmiddelen, komt ook bij creditcards helaas misbruik voor. Wij monitoren alle creditcard transacties op mogelijk misbruik. Zien wij iets verdachts? Dan kunnen we maatregelen treffen en contact met je opnemen als het nodig is. Een van de mogelijke maatregelen is het blokkeren van de creditcard.
Heb je zelf het vermoeden van misbruik, fraude of een verwerkingsfout? Je kunt tot 120 dagen na de betaling je geld terugvragen. Het is dan aan de winkelier om te bewijzen dat hij zijn afspraken is nagekomen en goed gehandeld heeft.