Bankzaken in het buitenland

We veranderen onze dienstverlening voor wie in het buitenland woont en bij ons bankiert. Soms verandert er bijna niets. Soms verandert er veel en moet je zelf in actie komen. Hier lees je er meer over.

Waarom verandert de dienstverlening?

Bankieren buiten Nederland brengt steeds meer risico's en hogere kosten met zich mee en het heeft invloed op je producten. Ook moeten we ons houden aan de wetten en regels van het land waarin je woont. Dat maakt het voor ons ingewikkelder om je goed te helpen.

We richten ons op de dienstverlening binnen Nederland. Dat betekent dat we onze dienstverlening aanpassen als je in het buitenland woont. We letten daarbij op 2 zaken: het land waarin je woont en de producten die je bij ons hebt.

Tijdelijke verhuizing

Soms woon je tijdelijk in het buitenland, bijvoorbeeld voor je werk of studie. In veel gevallen kun je de diensten en producten dan blijven gebruiken. Je kunt ze alleen niet uitbreiden en je mag ook geen nieuwe producten of diensten afsluiten.

Als je tijdelijk (maximaal 3 jaar) in een land buiten de EER woont, dan kun je een uitzondering aanvragen waarmee je sommige producten gedurende je verblijf niet hoeft te beëindigen. Vul hiervoor het formulier 'Aanvraag uitzonderingsregeling tijdelijk verblijf buiten Nederland' in. Daarmee geef je aan dat je verblijf in het buitenland tijdelijk is en dat je binnen 3 jaar terugkomt naar Nederland. We proberen binnen 4 weken te beoordelen of je je producten kunt houden.

Woon je in Australië, de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk? Dan gelden er speciale regels voor toezicht. Het kan zijn dat deze aanvraag voor jou niet geldig is.

Klantonderzoek KYC

Naast dat het buitenlandbeleid van toepassing is, worden ook klantonderzoeken in het kader van Know Your Customer (KYC) uitgevoerd om het financiële systeem te beschermen. We kunnen extra vragen hebben over je verhuizing naar het buitenland. We hebben als bank namelijk de verplichting om te weten met welke reden onze klanten bij ons bankieren en met welk doel zij hun producten gebruiken. Op basis hiervan kijken wij of het continueren van de relatie nog steeds logisch is. Mocht de klantrelatie niet logisch zijn, dan behouden wij als bank het recht om de klantrelatie op te zeggen. Meer informatie over deze klantonderzoeken vind je op KYC - Rabobank.

Extra informatie over verzekeringen

Een verhuizing naar het buitenland kan van invloed zijn op de dekking van je verzekering. De gevolgen voor de dekking verschillen per verzekering en hangen af van de verzekeringsvoorwaarden en wetgeving. Het is daarom belangrijk om te checken of je verzekering deze dekking nog biedt.

    Biedt je verzekering geen dekking meer volgens de polisvoorwaarden?
    Beëindig dan je verzekering. Dit kan via de Rabo App of internetbankieren. Lukt dit niet, neem dan contact met ons op.
    Biedt je verzekering nog wel dekking volgens de polisvoorwaarden?
    Dan kun je je verzekering houden. Wil je toch iets veranderen? Dit kan via de Rabo App of internetbankieren. Lukt dit niet, neem dan contact met ons op.

Je kunt geen nieuwe verzekering afsluiten in het buitenland
Als je in het buitenland woont, kun je geen nieuwe verzekeringen afsluiten. Je kunt je verzekering ook niet uitbreiden. Een andere auto toevoegen aan je polis is bijvoorbeeld niet mogelijk.

Ben je van plan weer naar Nederland te verhuizen en wil je alvast verzekeringen afsluiten voor een koop- of huurwoning? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Buitenlandtoeslag op je betaalrekening

Sinds 1 september 2022 betaal je meer voor je betaalrekening als je in het buitenland woont. We noemen dat een buitenlandtoeslag. Het kan daarom gunstiger zijn om over te stappen naar een bank in het land waar je woont. Je ontvangt hier bericht over.

Lees meer over de buitenlandtoeslag.

Veelgestelde vragen