Veelgestelde vragen over (Bedrijven) Euro-incasso
Hier vind je veelgestelde vragen over het incasseren met (Bedrijven) Euro-incasso. Ook de handleidingen zijn hier beschikbaar.
Veelgestelde vragen
Hier vind je veelgestelde vragen over het incasseren met (Bedrijven) Euro-incasso. Ook de handleidingen zijn hier beschikbaar.
Wanneer | Wat te doen |
---|---|
2 weken voor incasso | Laat je klant uiterlijk vandaag weten welk bedrag je wanneer gaat incasseren, tenzij je in je voorwaarden een kortere termijn het afgesproken. |
2 werkdagen voor incasso* | Je incasso’s worden werkdagen na verzending bijgeschreven, tenzij je een latere uitvoerdatum kiest.* |
1 werkdag voor incasso | Bedrijven Euro-incasso’s die je op een werkdag voor 11 uur via Rabo Business Banking instuurt, worden de volgende werkdag bijgeschreven, tenzij je een latere uitvoerdatum opgeeft. Laatste dag waarop je klant een (Bedrijven) Euro-incasso kan weigeren. |
Dag van de incasso | Dag waarop de Euro-incasso wordt verwerkt. |
2 werkdagen na incasso | Laatste dag waarop de bank van je klant een Bedrijven Euro-incasso kan terugboeken. |
5 werkdagen na incasso | Laatste dag waarop de bank van je klant een Euro-incasso kan terugboeken. |
8 weken na incasso | Laatste moment voor je klant om de Euro-Incasso terug te boeken. |
13 maanden na incasso | Laatste moment voor je klant om een verzoek tot terugboeking (Melding Onterechte Incasso) in te dienen. |
36 maanden na incasso | Een machtiging die 36 maanden niet is gebruikt, mag je niet meer gebruiken. |
*Incassobestanden die de bank op een werkdag uiterlijk om 07.00 uur ontvangt, worden de volgende werkdag bijgeschreven, tenzij je een latere uitvoerdatum aangeeft.
Dat kan! Je kunt gebruik maken van de toepassing in Rabo Business Banking.
Je kan het machtigen ook digitaal regelen, dan maak je gebruik van Digitaal Incassomachtigen. Hoe dat werkt lees je bij de volgende vraag.
Machtiging met iDIN ondertekening
Een andere optie is om een machtiging digitaal op te stellen en te laten ondertekenen via iDIN. Meer over iDIN lees je op Wat zijn de voordelen van iDIN? - Rabobank.
Je hebt een incassocontract, een website en een aansluiting op Rabo Digitaal Incassomachtigen nodig om digitale machtigingen van klanten te kunnen ontvangen. Je installeert de machtigingsknop op je website als betaalmethode of je leidt je klant door naar de ‘kassa’ van je serviceprovider.
Dit hangt af van de situatie:
Bij het testen van bestanden controleer je of al je bestandswijzigingen correct zijn doorgevoerd. Dit voorkomt dat je op een ongelegen moment vaststelt dat betaal- en incasso-opdrachten niet verwerkt kunnen worden.
Als je voor papieren machtigingen kiest, heb je twee keuzes: een standaard machtigingsformulier of een zelf ontworpen formulier.
Deze kun je gebruiken voor een eigen ontwerp. Gebruik alle velden die op het machtigingsformulier staan op je eigen ontwerp. Als je meer informatie wilt plaatsen, zoals een contractnummer of de reden van betaling, let dan op dat je hiermee de machtigingstekst in het model niet tegenspreekt.
Wij hebben een aantal modelformulieren voor je klaarstaan:
Vul in ieder geval de verplichte debiteurgegevens in je debiteurenadministratie in:
Geef elke machtiging een uniek kenmerk.
Let op: Als het gaat om een Bedrijven Euro-incasso registreert de debiteur dit kenmerk bij zijn bank. Geef het kenmerk bij elke incasso-opdracht mee. De incasso-opdracht kan alleen verwerkt worden als je debiteur hetzelfde kenmerk bij zijn bank heeft geregistreerd.
Bij Bedrijven Euro-incasso is je debiteur verplicht zijn machtiging aan jou bij zijn bank te registreren.
Als je gebruikmaakt van Digitaal Incassomachtigen wordt dit automatisch geregeld. Gebruik je dit niet, dan zal je je klant moeten vragen zijn machtiging te registreren bij zijn bank.
Afhankelijk van de bank van de debiteur wordt de machtiging al dan niet online geregistreerd.
Een registratieformulier van de machtiging vind je op www.betaalvereniging.nl en hieronder.
Debiteur bij bank zonder online registratie:
Incasso (niet) geslaagd?
Bij het verwerken van de incasso’s kan het voorkomen dat enkele incasso-opdrachten niet verwerkt kunnen worden. Op je rekening zie je het bedrag van de volledige bijschrijving van de batch. De incasso’s die niet zijn geslaagd, zie je als losse afschrijvingen op je rekeningoverzicht.
Bepaal aan de hand van de foutcode die je krijgt of je de incasso opnieuw kunt aanbieden. Kijk hier voor de foutcodes:
Incassocontract wijzigen
In het incassocontract van je bedrijf staan de afgesproken bedragen voor incasso’s. Wil je toch andere bedragen incasseren? Bijvoorbeeld omdat het aantal klanten is gegroeid waarvan je geld ontvangt? Dan kun je het incassocontract door ons laten wijzigen. Neem hiervoor contact met ons op.
Eén werkdag nadat het contract volledig, dus door alle ondertekenaars, ondertekend is. Ben je de enige ondertekenaar? Dan kun je de eerste (werk)dag na je aanvraag al met de nieuwe limieten werken.
De rekeninghouder, of als er meerdere zijn, en alle wettelijke vertegenwoordigers. Bij een vereniging moeten bijvoorbeeld de penningmeester, secretaris en voorzitter ondertekenen. Deze moeten wel bij de bank bekend zijn.
Opnieuw aanbieden mislukte incasso
Afhankelijk van de wijze waarop je incasseert en de foutmelding die je kreeg, biedt je je mislukte incasso opnieuw aan als eerste of volgende. Bekijk welke situatie op jou van toepassing is en handel volgens de genoemde stappen.
Maak een nieuwe incasso-opdracht aan uit het adresboek.
Let op: wijzig geen gegevens.Verzend de incasso-opdracht.
Maak een nieuwe incasso-opdracht aan met type 'volgende' of 'recurrent'.
Let op: wijzig geen gegevens!Verzend de incasso-opdracht.
Maak een nieuwe incasso-opdracht aan.
Gebruik een nieuw machtigingskenmerk.
Selecteer type machtiging 'eenmalig'.
Meld het nieuwe machtigingskenmerk aan de debiteur.
Verzend de incasso-opdracht.