‘Profiteren van meerdere verificatiediensten onder één dak’

Diverse diensten op het gebied van verificatie en identificatie van klanten via één leverancier beschikbaar. Dat was de wens van verzekeringsmaatschappij Scildon. Die zag het bedrijf vervuld worden via de inzet van Rabo Identity Services.

Voldoen aan wetten en eisen

‘Wij zijn bij Scildon bezig met het opzetten van een nieuwe administratie met een bijbehorende moderne portal voor onze klanten. Voor het inloggen en de online identificatie willen we voldoen aan alle huidige wetten en eisen én meegaan met de huidige vereiste niveaus op het gebied van security levels. Een gebruikersnaam en wachtwoord zijn niet meer voldoende voor een veilige inlog en identificatie van klanten op een portal. Na onderzoek naar de juiste methodes kwamen we uit op iDIN’, vertelt Willem Otten, business-architect bij Scildon.

Geen gedoe

Scildon hield vervolgens verschillende leveranciers van iDIN tegen het licht. Willem Otten: ‘We kozen uiteindelijk voor Rabo Identity Services. Doorslaggevend was dat de voor ons relevante diensten bij elkaar kwamen en door één leverancier worden gefaciliteerd.

“We verwachten naast IDIN ook andere identificatiediensten in te zetten, zoals DigiD, SMS, KvK-check en digitale handtekening. ”

De Rabobank is onze huisbank en dan helpt het als ook betaaldiensten, zoals iDEAL en IBAN-check dicht bij deze dienstverlening liggen. Kortom, diverse methodes waardoor wij zeker weten dat we zaken doen met de juiste persoon. Als we al deze diensten afnemen van één leverancier, kunnen we gedoe en extra kosten voorkomen.’

Grote naam

De implementatie van iDIN en het contact met de Rabobank en partner Signicat verliep goed, aldus Willem Otten. ‘Vanaf het eerste moment dat we met de Rabobank om de tafel zaten, merkten we dat we spraken met mensen die verstand van zaken hebben. Sowieso vinden we het een pluspunt dat een grote naam als de Rabobank achter deze dienst staat. Samen met Signicat gaat het om twee partijen die echt wat kunnen bieden op het gebied van identificatie en verificatie.’

Scildon zag bovendien direct na de invoering van iDIN dat klanten massaal gebruikmaakten van het nieuwe identificatiesysteem. ‘En dat terwijl het voor hen toch wel even anders was – eerst hoefden ze alleen een wachtwoord te onthouden, nu moeten ze een bankpasje bij de hand hebben. We gaan ons nu voorbereiden op een verdere uitrol met andere identificatiediensten.’