8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen
Voordat je een bedrijf start en een product op de markt brengt, moet je eerst de markt goed in kaart brengen. In dit artikel beschrijven we de eerste acht stappen naar het doen van marktonderzoek, brancheonderzoek en het maken van een concurrentieanalyse.
Marktonderzoek
Marktonderzoek geeft je belangrijke informatie voor de start van je onderneming. Je vindt met marktonderzoek uit wie je concurrenten zijn, wat er speelt in jouw branche en met welke problemen zij te maken hebben. Die input helpt je bijvoorbeeld bij het nemen van marketingbeslissingen.
Door marktonderzoek te doen wordt de kans op succes van jouw onderneming een stuk groter. Hierbij de acht manieren van marktonderzoek, brancheonderzoek en het maken van een concurrentieanalyse.
1. Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?
Vraag jaarrekeningen en uittreksels van vergelijkbare bedrijven op uit jouw branche. Dit kun je bijvoorbeeld doen via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Ontdek of jouw concurrenten winst maken: neemt hun gemiddelde omzet af of juist toe? Je kunt zo een betere inschatting maken van de slagingskans van jouw bedrijf.
2. Hoeveel starters en stoppers zijn er?
Wil je een product introduceren en zoek je informatie hoeveel concurrenten in deze sector starten of stoppen? Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de Bedrijventeller van de Kamer van Koophandel.
Je krijgt daardoor cijfers te zien van het aantal starters en stoppers, je krijgt inzicht in de de gemiddelde omzet in jouw branche en je ontvangt informatie over relevante brancheorganisaties.
Crisismanagement
De coronacrisis zorgde de afgelopen jaren voor financiële onzekerheid bij veel zzp’ers. Maar ondernemen is ook creatief zijn, en met wat aanpassingen kun je ook in uitdagende omstandigheden nieuwe kansen vinden.
In gesprekken die wij voerden met ondernemers blijkt dat je voor de grootste succeskansen een niche moet zoeken. Deze unieke producten moeten zorgen voor een toegevoegde waarde bij de klanten en het liefst nergens anders te vinden zijn.
3. Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?
Met behulp van de opgevraagde jaarrekeningen en uittreksels bekijk je de bedrijfsgegevens van jouw branchegenoten. Let hierbij vooral op de volgende aspecten:
Het verzamelen van deze gegevens is het startpunt van een concurrentieanalyse. Verderop in dit artikel gaan wij hier kort op in.
Voorbeeldplan nodig?
Vind je het moeilijk om jouw winkelconcept onder woorden te brengen? Met behulp van dit gratis voorbeeld ondernemingsplan voor detaillisten maak je een goed plan.
4. Wat speelt er in mijn branche?
Combineer de cijfers en verwachtingen van je branchevereniging met die van het CBS en maak een overzicht van alle belangrijke trends.
Wat speelt er in ondernemend Nederland? De Rabobank doet regelmatig onderzoek naar ontwikkelingen in diverse branches. Per sector kun je de laatste cijfers en trends van jouw branche lezen.
Hoe verken ik de markt?
Dat doe je meestal met een marktonderzoek. Dit is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Je brengt er mee in kaart wie jouw klanten zijn, waar je ze kunt vinden en hoe je ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf goed kunnen vinden.
Voor een marktonderzoek kun je de acties uitvoeren die in de hoofdstukken 5, 6, 7 en 8 worden besproken.
Adviseurs van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf of je bank kunnen jou hierbij op weg helpen, omdat zij ook beschikken over branche- en regiospecifieke deskundigheid.
5. Het houden van enquêtes en interviews
Vraag mensen uit jouw doelgroep wat zij van jouw product of dienst vinden. Het voordeel van interviews is dat je de beweegredenen van klanten kunt achterhalen. Het voordeel van een enquête is dan weer dat je in korte tijd meer mensen kunt bereiken.
6. Een SWOT-analyse uitvoeren
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. De SWOT-analyse is een handige methode om de sterke en zwakke punten van een nieuw bedrijf of product in kaart te brengen.
Denk bijvoorbeeld aan nieuwe wet- en regelgeving of gewijzigde distributiemogelijkheden. Stel op basis daarvan een matrix samen en noteer in elk vak de drie elementen die in de ogen van de klant het belangrijkst of meest onderscheidend zijn.
7. Concurrentieanalyse opstellen
De gevestigde concurrentie steeds nét steeds een stap voor zijn: dat is voor jou als startende ondernemer natuurlijk een mooi streven. Met een concurrentieanalyse kun je een goed beeld krijgen van opkomende trends in jouw branche en stel je vast hoe jouw concurrenten opereren.
Een goede concurrentieanalyse bevat in ieder geval een overzicht van jouw producten of diensten en die van je afnemers. Bekijk daarna per productgroep wie jouw voornaamste concurrenten op de markt zijn.
Vraag jezelf daarnaast af of jij je kunt meten met vergelijkbare producten of dienstverleners. Zelfs al is er maar één concurrent: als dat een héél grote speler is die jou met gemak kan wegconcurreren, moet je je afvragen of jouw huidige product niet moet worden aangepast.
8. Marketinganalyse maken
Een marketinganalyse helpt bij het bepalen van de juiste marketingstrategie. In deze analyse onderzoek je op welke manier jij jouw doelgroep het best kunt benaderen.
Lezen potentiële klanten liever online of offline een artikel? Op welke websites kun je het beste adverteren en in hoeverre maakt jouw doelgroep ook gebruik van social media? Een marketinganalyse zorgt ervoor dat jij straks beter weet welk pad je moet inslaan.
Het marketingbudget van veel starters is in vergelijking met gevestigde concurrenten meestal vrij beperkt, maar met slimme en creatieve ideeën kun je verrassende resultaten bereiken.