header-actieradius-8

Dit moet je weten over de actieradius van een elektrische auto of bestelbus

Ondernemers die overstappen op een elektrische auto of bestelbus, zullen ook nadenken over de actieradius en slim opladen. Lees alles wat je over dit onderwerp moet weten, zoals het rijbereik en type accupakketten. Ook geven we tips hoe je de actieradius zo groot mogelijk maakt.

Wat is de actieradius van een elektrische auto?

Het klopt dat de actieradius van een elektrische auto doorgaans kleiner is dan het rijbereik van een benzine- of dieselauto. Toch zul je in de meeste gevallen voldoende hebben aan de actieradius van een elektrische auto.

Een rijbereik van minimaal 300 kilometer is tegenwoordig de norm, tenzij je voor een kleine stadsauto kiest. Meer dan genoeg voor woon-werkverkeer. Bovendien kun je bij veel modellen tegen een meerprijs een groter accupakket krijgen waarmee je nog verder kunt rijden. Bepaalde modellen, zoals de Tesla Model S en Mercedes-Benz EQS, kunnen zelfs meer dan 600 kilometer afleggen.

Wat is de actieradius van een elektrische bestelbus?

Zulke afstanden zijn met een elektrische bestelbus nog niet mogelijk. Bestaande modellen zijn vooral ontworpen met het oog op kortere ritten, bijvoorbeeld voor transport in binnensteden. Maar dit verandert in rap tempo. Autofabrikanten werken hard om meer range aan te bieden.

Voorlopig kom je met een kleine bestelbus zoals de Renault e-Kangoo zo’n 300 kilometer. Onder de middelgrote bestelbussen weten o.a. de Mercedes eVito en Citroën e-Jumpy dit te matchen. De actieradius van elektrische bestelbussen in de categorie groot loopt uiteen: de Fiat e-Ducato kan tot 370 kilometer rijden, terwijl de Volkswagen Crafter beperkt is tot 115 kilometer. Hierin is belading niet meegenomen: afhankelijk van de hoeveelheid goederen die je vervoert kan de actieradius in het meest extreme geval mogelijk halveren.

Zo financier je een elektrisch voertuig

Benieuwd voor welk bedrag per maand jij een elektrisch auto, bus of ander bedrijfsmiddel kunt leasen? Bereken het meteen of start je leaseaanvraag. Als grootzakelijke klant neem je contact op met je accountmanager.

Bepaal welke actieradius bij jou past

Maar hoe bepaal je nou wat bij jou past? Een grote actieradius is rustgevend, maar het is niet altijd nodig. Een groot accupakket is duur en bovendien zwaar. Als je voornamelijk korte ritten en regelmatig tussenstops maakt, heb je (zo nodig) voldoende tijd om de elektrische auto of bestelauto op te laden. In dat geval loont het niet om te investeren in een groter accupakket.

Het laadnetwerk is tegenwoordig uitgebreid genoeg, zodat je – buiten je huis of de zaak – altijd wel ergens terecht kunt. Bovendien geven apps zoals Chargemap, Sygic, Fastnet en Shell Recharge keurig aan waar je onderweg kunt (snel)laden. Als het in je plaatje past, kun je duizenden euro’s besparen door een elektrische auto met het standaard accupakket te kopen.

Wat kun je doen om je actieradius te maximaliseren?

Rustig rijden is de sleutel tot een zo groot mogelijke actieradius. Je moet een lichte voet hebben: trek niet te snel op en laat de auto zoveel mogelijk zelf vaart minderen door gebruik te maken van regeneratief remmen. Ook helpt het om elektrische systemen zoals de airconditioning en verwarming uit te laten. Is het fris en heb je stoelverwarming? Gebruik dan alleen de stoelverwarming, dit is aanzienlijk zuiniger.

Andere bekende tips: zorg ervoor dat je banden altijd goed opgepompt zijn. En rijd voor zover dat gaat zonder dakdrager of aanhanger. Hoe minder je de accu belast, hoe verder je komt.

Zomer en winter: de invloed van het weer op de actieradius

Een andere factor die invloed heeft op de actieradius is het weer. Het batterijpakket van een elektrische auto of bestelbus presteert het best onder omstandigheden die de mens ook het fijnst vindt. Bij temperaturen tussen de 15 en 25 graden Celsius zul je de optimale actieradius kunnen bereiken. In de winter, wanneer het erg koud is, kun je tot 15 procent van de accucapaciteit verliezen – enerzijds door de kou, anderzijds door de verwarming die je aanzet. Hetzelfde geldt in de zomer. Als het erg warm is, haal je minder range uit je accu. Bovendien verlies je capaciteit door het interieur en de inzittenden te koelen met de airco.

Kilometers in de stad of op de snelweg

Naast de buitentemperatuur bepaalt het type kilometers het rijbereik. Het maakt veel uit of je vooral op de snelweg rijdt, of veel in de stad. Een elektrische auto of bestelbus heeft namelijk de eigenschap dat het de energie die vrijkomt bij het remmen en uitrollen opvangt en opslaat in het batterijpakket. De actieradius in de stad is dus hoger, want daar rem je doorgaans veel.

WLTP vs. NEDC: hoe betrouwbaar is de fabrieksopgave?

De cijfers in dit artikel zijn gebaseerd op WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) waarden, die schetsen een realistischer beeld dan de NEDC (New European Driving Cycle) waarden die voorheen gebruikt werden om de actieradius van een auto te bepalen. Er wordt bij WLTP namelijk ook op openbare wegen getest, niet alleen in laboratoria. Desondanks is de kans klein dat je de fabrieksopgave zult matchen – reken erop dat je actieradius bij normaal rijgedrag 15 tot 20 procent kleiner is, tenzij je heel actief en bewust energie aan het besparen bent.

Zo financier je een elektrisch voertuig

Benieuwd voor welk bedrag per maand jij een elektrisch auto, bus of ander bedrijfsmiddel kunt leasen? Bereken het meteen of start je leaseaanvraag. Als grootzakelijke klant neem je contact op met je accountmanager.