Maatschappelijk verantwoord ondernemen, wat is dat eigenlijk?

Naast winst maken, wil je als bedrijf ook goed zijn voor mens en milieu. Maatschappelijk verantwoord ondernemen dus. Maar wat valt hier eigenlijk allemaal onder en hoe weet je waar jouw eigen bedrijf staat?

MVO en de 3 P's

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is ook bekend met de afkorting MVO. Dit betekent dat je als bedrijf bewust bent van de impact van je activiteiten op mensen en het milieu. Je zoekt steeds naar een goede balans tussen people, planet en profit.

    People: je eigen mensen en de maatschappij Planet: de impact op het milieu en klimaat Profit: je winst onderaan de streep

MVO is een containerbegrip. Het gaat over maatschappelijke thema's als duurzaamheid, circulariteit, diversiteit en het bieden van goede arbeidsomstandigheden. Niet alleen in je eigen bedrijf, maar in de hele keten. Bedrijven die MVO hoog op de agenda hebben staan, zetten zich in voor een betere maatschappij. Winst maken is het logische vervolg van die inspanningen.

Richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

MVO is een breed begrip. Zonder hulp is het best lastig om de juiste stappen te zetten. Want hoe begin je? En aan welke regels moet je voldoen? Maar gelukkig, er bestaan handvatten. Je vindt ze in de ISO 26000. Je kunt de ISO 26000 gebruiken als hulpmiddel en richtlijn om een MVO-beleid op te tuigen. Met een zelfverklaring kun je aantonen dat je de richtlijnen van ISO 26000 volgt.

Duurzaam ondernemen versus MVO

Betekent maatschappelijk verantwoord ondernemen hetzelfde als duurzaam ondernemen? Daarover lopen de meningen wat uiteen. In de praktijk zie je vaak het volgende onderscheid:

    Duurzaam ondernemen = impact op milieu en klimaat MVO = impact op milieu, klimaat en sociale aspecten

Leg je zonnepanelen op het dak van je bedrijfspand? Dan ben je zowel duurzaam als maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen. Zorgen voor goede arbeidsomstandigheden in het land waar je spullen worden geassembleerd is wel MVO, maar valt volgens deze definitie dan weer niet onder de noemer 'duurzaam ondernemen'.

MVO is daarmee een wat breder begrip dan duurzaam ondernemen. De meeste grote bedrijven hebben een actief MVO-beleid. Mkb'ers houden het vaak bij de wens om duurzamer te willen ondernemen. Denk hierbij aan het elektrificeren van allerlei bedrijfsmiddelen, zoals auto's en graafmachines.

Wil je zelf investeren in een duurzamer bedrijf? Door je pand te isoleren of zonnepanelen aan te schaffen bijvoorbeeld. We helpen je graag de eerste stappen te zetten.

De MVO-prestatieladder

Er is nog een instrument dat helpt om je MVO-prestaties te ontwikkelen: de MVO Prestatieladder. Dit is een management-tool waarmee je 31 verschillende MVO-thema's kunt beheren en bijhouden.

Daarnaast is de MVO Prestatieladder een certificatienorm voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Voldoet je bedrijf aan de gestelde eisen, dan ontvang je een certificaat. Dit biedt duidelijk voordeel bij aanbestedingen, vooral als de opdrachtgever de overheid is. Het certificaat maakt de duurzame ontwikkeling in je bedrijf concreet en objectief aantoonbaar.

Rabobank

Je duurzame ambities financieren

Jouw duurzame plannen al in een vroeg stadium bespreken met een accountmanager? Dat kan! Maak een afspraak om telefonisch of via een videogesprek met ons te sparren. Weet je al welke investering je wilt doen? Start dan je berekening en ontdek je financieringsmogelijkheden.

Start je berekening