Merijn Everaarts

Hoe het groeiende Dopper de grip op zijn financiën kwijtraakte (en weer terugkreeg)

Dagelijks zicht op je cashflow. Merijn Everaarts weet als geen ander hoe belangrijk dat is. Bijna ging zijn bedrijf Dopper kopje onder door te hoge uitgaven. Door te digitaliseren heeft hij de groei inmiddels heel wat beter onder controle.

Merijn Everaarts

Ondernemer: Merijn Everaarts
Bedrijf: Dopper
Wat: Duurzame flesjes voor kraanwater
Sinds: 2009
Aantal medewerkers: 40

Drie ton in de min

Het is het najaar van 2013 als bij Merijn Everaarts alle alarmbellen afgaan. Met de verkoop van Doppers gaat het weliswaar voor de wind, de kosten lopen meer en meer uit de pas. Zijn financieel directeur had hem voor die tijd al meer dan eens gewezen op de penibele cashflowpositie van Dopper. Aanvankelijk denkt Everaarts dat allemaal niet zo’n vaart zal lopen, maar dat verandert wanneer hij op een middag in oktober de getallen eens op papier zet. “Dat was behoorlijk schrikken. Nog drie maanden zo doorgaan en we zouden zeker 300.000 euro in de min staan.”

Dagelijks grip op cashflow

Everaarts grijpt hard in. Hij snoeit in het personeelsbestand, sluit het kantoor in Hongkong en zet de activiteiten in de Verenigde Staten op een lager pitje. De stijgende verkoopcijfers van de Dopper-flesjes betekenen zijn redding. Hij hoeft daardoor de stekker niet uit zijn bedrijf te halen.

“Omzet is mooi, maar cashflow is veel belangrijker. Houd dit elke dag bij, zeker wanneer de bedragen steeds hoger worden.”

“Ik heb veel van die moeilijke periode geleerd. Voor die tijd hielden we de cashflow ook wel in de gaten, maar minder accuraat dan nu. We sloten de maand af en keken aan de hand daarvan of het nodig was om ergens aan de knoppen te draaien. Nu doen we dat op dagbasis.”

Voorraad

Door zijn bedrijf te digitaliseren, heeft Everaarts meer grip op de financiële huishouding gekregen. Daarbij checkt hij niet enkel zijn bankrekening, maar houdt hij ook de voorraad nauwlettend in de gaten. “Tot een paar jaar geleden kon het voorkomen dat het magazijn aan het einde van de maand veel te vol was geworden. Nu bestellen we op week- en soms zelfs op dagbasis. Zo lopen we minder financiële risico's als het even tegenzit en kunnen we snel opschalen als dat nodig blijkt.”

Gezond financieren van groei - Dopper

Prognoses

Om verder te voorkomen dat zijn bedrijf opnieuw in zwaar weer belandt, werkt Everaarts nu met financiële prognoses. Die stellen hem in staat om de groei van zijn onderneming beter te managen. “We spelen met onze begroting nu redelijk op safe. Als de verkoop even tegenvalt of de kosten vallen onverwacht hoger uit, dan komen we niet meteen in de problemen”, aldus Everaarts. Voor het opstellen van prognoses heeft hij Excel niet meer nodig. Daarvoor werken ze bij Dopper nu met een online tool die rechtstreeks gekoppeld is aan het CRM-pakket. Getallen twee keer invoeren is er daardoor niet meer bij.

Partner zorgt voor financiering

Ondanks de snelle groei van zijn bedrijf heeft Everaarts nog niet hoeven aankloppen bij externe financiers. “Als je morgen ineens 20 miljoen euro krijgt om de wereld mee te veroveren, dan is het maar zeer de vraag of je dat geld op de juiste manier inzet. Neem techbedrijven als Spotify en Twitter. Die hebben nog nooit winst gemaakt. Ik vind dat niet bepaald duurzaam.”

Liever doet hij het op eigen kracht, mét de hulp van goede partners. Zo werkt Dopper al jarenlang samen met het Eindhovense VDL. “Zij hebben de matrijzen voorgefinancierd. Met onze mallen worden de Doppers in hun fabriek geproduceerd, waar zij dan weer voor betaald krijgen. Zo help je elkaar en word je er samen beter van. Ook hebben we met VDL afspraken gemaakt over buitenlandse expansie. Als we met Dopper voet aan de grond krijgen in de Verenigde Staten, dan gaan we de fles daar wederom met hun hulp produceren. Datzelfde geldt voor Azië. Wat mij betreft is dit hét voorbeeld waarop je je eigen groei kunt financieren.”