Een financiële buffer voor je bedrijf: hoeveel heb je nodig?
Met een buffer ben je beter in staat om financiële tegenvallers op te vangen. Ook helpt het je om in een later stadium een grote uitgave te kunnen doen. Maar hoeveel geld heb je hiervoor eigenlijk nodig? Het antwoord op deze en 4 andere vragen lees je in dit artikel over buffers.
1. Wat is een financiële buffer?
"In goede tijden wat geld opzij leggen, zodat je daar in mindere tijden gebruik van kan maken. Dat is wat wordt bedoeld met een buffer", vertelt Niels Schoonen. Hij is Accountmanager MKB van Rabobank en adviseert bedrijven over zaken als financiering en internationale betaalstromen. "In die zin zijn reservepotjes actueler dan ooit. Veel ondernemers hebben er door de coronacrisis en stijgende inflatie gebruik van moeten maken."
2. Is een buffer voor elk bedrijf belangrijk?
Ja, een buffer is voor elk bedrijf belangrijk. Al maakt het wel uit wat voor type onderneming en in welke sector je actief bent. Daarbij telt vooral de stabiliteit van de omzet.
"Als je bijvoorbeeld werkt met onderhoudscontracten van een jaar of langer, dan heb je een omzetstroom die behoorlijk bestendig is. Dat is anders voor bedrijven die voor hun omzet bijvoorbeeld sterk afhankelijk zijn van het weer. Zit het even niet mee en de omzet halveert, dan kun je zonder reservepotje snel in de problemen komen."
Ook het type kosten is van belang. Daarvoor maken we het onderscheid tussen vast en variabel:
"Stel dat je in een pand zit met een langjarig huurcontract, behoorlijk wat vast personeel in dienst hebt en elke maand een flink bedrag moet aflossen. Dit betekent dus dat je veel vaste kosten hebt. Daarmee neemt ook het belang van een reservepotje toe", aldus Schoonen. "Dat is anders voor een bedrijf met relatief weinig vaste lasten, zij kunnen hun uitgaven vaak makkelijker afschalen."
3. Welk bedrag heb je nodig voor jouw buffer?
De hoogte van de buffer die je nodig hebt, verschilt sterk per bedrijf. Begin met het schetsen van een worstcase-scenario. "Daarin ga je uit van - bijvoorbeeld - 30 tot 40% omzetverlies. Maak een overzicht waarin duidelijk wordt welke kosten dan overblijven en hoeveel verlies je leidt. Ook belangrijk: kun je de uitgaven eenvoudig terugschroeven of zelfs helemaal schrappen? Zo krijg je financieel inzicht en dat is nodig om de hoogte van je buffer te bepalen", aldus Schoonen.
Je ziet nu welke uitgaven overblijven. Vaak gaat het om de huur van een pand, salarissen en aflossingsverplichtingen. Ook als je minder omzet draait, blijven die kosten gewoon doorgaan.
"Nu is de vraag hoe comfortabel je je voelt bij een buffer van 3 tot 6 maanden. Als de hypotheek van je huis grotendeels op jouw inkomstenbron leunt, dan wil je mogelijk een buffer waarmee je wat langer vooruit kunt. Een financieel adviseur kan je hiermee helpen."
4. Zijn er andere manieren om de hoogte van een buffer te bepalen?
Tot nu toe ging het in dit verhaal vooral over de kosten. Maar voor het bepalen van een goede buffer kun je ook naar de omzet kijken. Schets een break even scenario. Je draait dan geen winst, maar leidt ook geen verlies.
"Als uit dit scenario blijkt dat je maar een klein beetje omzet hoeft kwijt te raken om op deze 0-grens uit te komen, dan is het raadzaam om een wat grotere buffer aan te leggen. Dit is anders voor bedrijven die veel hogere winstpercentages hebben", zegt Schoonen.
De tweede vraag die je je hier moet stellen is: hoe snel ben je in staat om te switchen naar een ander businessmodel? "Veel restaurants zijn door de coronacrisis overgestapt op thuisbezorging. Vraag jezelf af hoeveel tijd jij minimaal nodig denkt te hebben om een soortgelijke stap te maken. Dat is de periode die je minimaal moet overbruggen en daarvoor heb je dus een buffer nodig", aldus Schoonen.
5. Kies je voor één buffer of verschillende potjes?
Dit hangt helemaal af van jouw persoonlijke voorkeur. Ben je een ondernemer die makkelijk geld opzij legt en dat niet gebruikt voor uitgaven waar het potje eigenlijk niet voor bedoeld is? Dan is één algemene buffer voor jou waarschijnlijk een prima uitkomst. "Anders is dat voor ondernemers die daar wellicht iets minder goed in zijn", aldus Schoonen. "Dan kan het helpen om de bedragen een label te geven."