Prijsstijgingen en inflatie. Zo ga je ermee om en creëer je financiële ruimte
Torenhoge inflatie, ongekende energiekosten en prijsstijgingen. Alle bedrijven worden erdoor geraakt. En dat terwijl de coronacrisis nog amper achter ons ligt. Deze tips kunnen je helpen financiële ruimte te creëren. In het e-book ‘Grip op je bedrijf’ lees je meer praktische tips en rekenvoorbeelden.
Stel een liquiditeitsprognose op
“Heel veel ondernemers maken zich grote zorgen over de toekomst van hun bedrijf”, vertelt Gerben Kreuze. Hij staat ondernemers in Overijssel bij met financieel advies.
Wat zijn de gevolgen van de inflatie en prijsstijgingen op mijn liquiditeit? Kan ik, als dit zo doorgaat, later nog wel aan mijn financiële verplichtingen voldoen? “Daar krijgen wij veel vragen over op dit moment. Een liquiditeitsprognose kan helpen om beter inzicht te krijgen in de mogelijke cashtekorten die kunnen ontstaan.”
Energiekosten en verduurzaming
De overheid heeft bekend gemaakt dat ook bedrijven steun krijgen voor de hoge energiekosten. De meeste MKB'ers zullen profijt hebben van het prijsplafond. Dit prijsplafond maximeert de prijzen voor je energieverbruik tot maximaal 1.200 m3 gas en 2.900 KWh elektriciteit. Omdat het prijsplafond in januari ingaat krijg je als compensatie in november en december 190 euro korting op je energierekening. Heb je een energie intensief bedrijf en gebruik je meer dan 5.000 M3 gas of 50.000 KWh aan stroom? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor de Tegemoetkoming Energiekosten-regeling (TEK). Met deze regeling krijg je een deel van je energierekening vergoed. Lees meer over de TEK bij de RVO.
Ondanks de (tijdelijke) tegemoetkoming in je energiekosten is het goed om te kijken hoe je je bedrijf kan verduurzamen. Niet alleen om je energiekosten te verlagen maar ook omdat klanten en wetgeving het van je vragen. Bij verduurzamen denk je al snel aan grote investeringen als zonnepanelen, isolatie of elektrificatie. Maar wist je dat je ook kleine en goedkope aanpassingen kan doen? Alle beetjes helpen.
Hogere kosten = Prijs verhogen?
Je inkoop, je personeel, je energiekosten. Bijna alle kosten zijn gestegen. Een makkelijke manier om dit op te vangen is het verhogen van je eigen prijzen. Houd hierbij wel goed oog voor je markt en je concurrenten. Verhogen je belangrijkste concurrenten de prijzen niet, dan prijs je jezelf misschien uit de markt waardoor je juist inkomsten gaat verliezen. Zit je in een niche markt of verhogen je concurrenten ook de prijzen dan kan dit zeker een verstandige keuze zijn.
Zorg wel dat je je prijs altijd goed kan onderbouwen. Is jouw prijsstijging uit te leggen en nog altijd in verhouding tot de toegevoegde waarde die je biedt met jouw product of dienst? Dan zal je klant daarvoor in veel gevallen een eerlijke prijs willen betalen. Voor de lange termijn is prijsverhogen waarschijnlijk niet voldoende. Probeer te kijken of je belangrijke processen kan automatiseren, of je kan investeren in innovatie en kennis en blijf kritisch op je eigen verdienmodel.
Financiële zorgen: ga in gesprek
Elk bedrijf is anders. “Er bestaat niet zoiets als een kant-en-klaar sjabloon met één financiële oplossing. Gebruik je accountmanager of een adviseur van Rabobank als klankbord, zeker als je verder weinig mensen hebt met wie je kunt sparren over financiële kwesties. In zo’n persoonlijk gesprek kom je samen tot de beste oplossingen.”
Toch kunnen financiële problemen iedere ondernemer overkomen. Zeker in deze tijden. Naast je accountmanager kan ook Geldfit Zakelijk je helpen bij het fit krijgen en houden van de financiën van je bedrijf. Ook kunnen ze je in contact brengen met landelijke en lokale partijen die jouw onderneming verder kunnen helpen.
Gratis e-book met praktische tips
Het e-book ‘Grip op je bedrijf’ helpt je grip te krijgen op de financiën van je onderneming. Zo lees je onder meer: