Fempower

Kennismakers over vooraad beheren

In Kennismakers ontmoeten twee ondernemers elkaar voor het eerst. Ze delen hun ervaring en kennis met elkaar. In deze aflevering: Floor & Dionne. Floor heeft een webshop in huidverzorging en cosmetica, Dionne ontwikkelt een theeplant die kan groeien in het Europese klimaat. Een gesprek over hoe ze hun voorraad beheren.

Beheren van je voorraad

Dionne heeft een half jaar nodig voordat de thee geproduceerd is. Het duurt dan ook vrij lang voordat ze voldoende voorraad heeft om een retailer te kunnen beleveren. Floor kan daarentegen snel inspelen op de veranderingen in de markt. Online houdt ze goed in de gaten wat bestsellers zijn en welke advertenties het goed doen. Hier past ze haar voorraad op aan. Met een korte omloopsnelheid bespaar je kosten en maak je geld vrij om te investeren.

Ondernemen in crisistijd

De coronacrisis zorgde ervoor de mensen massaal online gingen shoppen. Floor merkte dat het aantal bestellingen door het dak gingen en paste haar voorraad hierop aan. Toen na de lockdown winkels weer open gingen, nam het aantal bestellingen in de webshop weer af. Wanneer voorraad te lang op de plank blijft liggen heet dit dode voorraad. Geld kan hierdoor vast blijven zitten in voorraad, waardoor nieuwe plannen bekostigen minder makkelijk gaat.

Kennismakers

In Kennismakers helpen ondernemers elkaar om zaken anders aan te pakken. Ze delen tips, ervaringen en praten over uitdagingen. Waarin lijken ze op elkaar? En wat doen ze anders? De kennis van de één, helpt de ander verder.

Groeien met je bedrijf

Om te kunnen groeien en break-even te draaien begon Dionne samen te werken met meerdere retailers. Door de grotere volumes had ze ook meer voorfinanciering nodig om te kunnen leveren. Een spannende fase, maar door goede afspraken met retailers had ze wél zekerheid op een stabiele cashflow. Er zijn heel wat verschillende manieren om aan geld voor je bedrijf te komen. Denk bijvoorbeeld aan een rekening courant krediet of factoring. Hiermee kun je bijvoorbeeld voorraden of debiteuren financieren.

Kennismakers

Floor

Floor is co-founder van Nourished. Deze webshop is gespecialiseerd in natuurlijke huidverzorging en cosmetica. Ze koopt producten in, voornamelijk vanuit Australië en Nieuw Zeeland. Sinds kort produceert Nourished ook een eigen private label. Tijdens de coronapandemie zag Floor een grote stijging in het aantal bestellingen.

“We kunnen super goed tracken wat de bestsellers zijn, dus daar spelen we online op in”

Kennismakers

Dionne

Dionne is theekweker. LocalTea ontwikkeld een theeplant die speciaal is geproduceerd voor het Europese klimaat. De thee wordt lokaal geproduceerd waardoor er minder foodmiles worden gemaakt. LocalTea is meer samen gaan werken met verschillende retailers waardoor het bedrijf flinke groei kon realiseren.

“Zeker in het begin was het soms struikelen, opstaan en iets nieuws proberen”