Kennismakers

Kennismakers over het introduceren van een nieuw product

In Kennismakers gaan ondernemers met elkaar in gesprek om kennis en ervaringen te delen. De kennis van de één, helpt de ander verder. In deze aflevering: Jouri en Marloes. Jouri bezorgt verpakkingsvrije boodschappen, Marloes ontwerpt energieopwekkende gevels. Een gesprek over het introduceren van een nieuw product en het beperken van risico’s.

Risico's beperken

Voor veel ondernemers is innoveren iets waar ze energie van krijgen en blij van worden, dat geldt ook voor Jouri. Hij wil met zijn verpakkingsvrije supermarkt impact maken en de hele keten circulair maken. Hij heeft zijn ideeën volop gevalideerd om risico’s te verminderen. Ook Marloes is niet vies van risico’s nemen. Ze heeft zelf geïnvesteerd in het eerste prototype.

Investeringsbegroting maken

Als je een investeringswens hebt, zet je alle kosten op een rij in een investeringsbegroting. Maar minstens zo belangrijk is het bepalen hoe je de investering gaat betalen. Dit laat je zien in een financieringsbegroting. Een financiering aanvragen is een grote stap. Twijfel je of jouw financieringsbegroting wel helemaal klopt, compleet is en goed voelt? Laat desnoods een andere ondernemer er eens naar kijken.

Kennismakers

Ook in 2023 laten we weer verschillende ondernemers kennismaken met elkaar. Waarin lijken ze op elkaar? En wat doen ze anders. De kennis van de één, helpt de ander verder. En jou misschien ook wel. Laat je inspireren door de gesprekken tussen deze ondernemers.

Samenwerken in de keten

Een schaalbaar verdienmodel bepaalt de mate waarin je als ondernemer in staat bent om te groeien. Jouri heeft schaal nodig om winst te maken én kapitaal nodig om zijn businessmodel rendabel te maken. Het is daarom slim om met partners samen te werken, zo komt je idee waarschijnlijk een stuk sneller van de grond.

Kennismakers

Jouri

Jouri is oprichter van Pieter Pot, de eerste verpakkingsvrije online supermarkt in Nederland. Ze verkleinen de plastic afvalberg door boodschappen te leveren in glazen potten. Hij ziet ondernemen als risico’s nemen. Daarnaast spart hij veel met anderen die net een stapje verder zijn.

“Ondernemen is tot op een zekere hoogte altijd risico's nemen, en leren door te doen”

Kennismakers

Marloes

Marloes is eigenaar van Studio Solarix. Ze ontwerpt en realiseert energieopwekkende gevels. Ze wil met haar bedrijf de energietransitie versnellen met zonnepanelen die er mooi uitzien. Het eerste prototype heeft ze uit eigen zak ontwikkeld.

“Wij proberen veel expertise van andere partijen in te roepen om risico's te beperken”