Een man kijkt uit een raam

Van idee naar product in 6 stappen

Een eureka-moment is leuk, maar zonder actie kom je nooit van idee naar product. Innovatiedeskundige Gijs van Wulfen laat in dit stappenplan zien hoe je van creativiteit echte omzet maakt.

Vergeet niet je btw apart te zetten

Stap 1. Pak het juiste moment

Succesvol innoveren begint met timing, benadrukt Van Wulfen. Niet elk moment is geschikt om van een nieuw idee een product te maken. Het is niet handig in tijden van crisis te beginnen, maar tijden van enorme groei zijn ook niet ideaal.

"Zit je in een opwaartse spiraal en voorzie je voor de komende jaren een forse groei? Dan is dat niet het ideale moment om over een ingrijpende vernieuwing te beginnen. Je kunt dan beter doorgaan op de ingeslagen weg.”

Maar wanneer is dat juiste moment er dan wél? "Dat verschilt per bedrijf", vertelt Van Wulfen. "Over het algemeen kun je zeggen dat het slimmer is om te innoveren als je de wind mee hebt. Dan heb je namelijk geld en tijd. Als je winst maakt maar de groei een beetje ziet afvlakken, is je bedrijf waarschijnlijk rijp om met vernieuwing aan de slag te gaan."

Stap 2. Van idee naar product? Formuleer een ambitie

"Het is jouw taak om de innovatie-opdracht concreet te maken, dat doe je met het formuleren van een visie." Om de creativiteit van jezelf en je medewerkers de juiste kant op te sturen, heeft je bedrijf een richting nodig. Dit gaat over die befaamde stip op de horizon. "Met innoveren kun je werkelijk alle kanten op", zegt Van Wulfen.

Tip: spreek je ambitie uit!

Houd het niet bij een vage belofte, maar concretiseer die ambitie bij voorkeur met getallen. Alleen zo ga je van idee naar product. "Wat moeten bijvoorbeeld de marges worden? Heb je nu een winstmarge van 30%, dan zit je niet te wachten op een nieuw product met een marge van nog maar 10%."

Stap 3. Onderzoek je markt

Wil je met nieuwe ideeën aan de slag? Dan moet je eerst de wereld om je heen leren kennen. "Dat klinkt ontzettend logisch, toch gaan veel ondernemers hier de mist in. Ze zijn namelijk veel te druk met het verbeteren van hun bestaande business. Operation excellence noemen we dat.”

“Wil je de winst ook op lange termijn op peil houden, zul je dingen moeten veranderen. Je kunt geen goed idee bedenken zonder te weten wat echt relevant is voor je klant. Hier kom je achter door die klant op te zoeken en je te verdiepen in trends, technologieën en innovatieve businessmodellen", aldus Van Wulfen."

Tijd dus voor een goed gesprek met je potentiële klanten. Waar liggen ze 's nachts van wakker? Met welke problemen krijgen ze de komende jaren te maken?"

 Plan testfasen in

Stap 4. Geef je idee vorm

“Een rustig hoofd is meestal de basis van een goed idee.”

Tijdens de eerste drie fases van het proces heb je de basis gelegd voor wat nu eindelijk zover is: het bedenken en vormgeven van je plannen, van idee naar product.

“Zo'n eureka-moment komt echter zelden als je er echt voor gaat zitten. Het gebeurt veel vaker spontaan tijdens het voeren van gesprekken, als je op de fiets zit of 's morgens wanneer je net wakker bent. Dan heb je een rustig hoofd en dat is meestal de basis van een goed idee."

Nu is het tijd om al die ideeën te verzamelen en op te schrijven, tijdens een brainstormsessie bijvoorbeeld. "Wanneer je hierover met elkaar in gesprek gaat, ontstaat er al pratende een soort concept. Zo wordt het als vanzelf een gezamenlijk idee, waar mensen enthousiast over raken en mee verder willen."

Stap 5. Ga experimenteren

Na stap 4 heb je een uitgewerkt concept op papier staan waar jij in gelooft. De grote vraag is nu: denken jouw beoogde klanten daar net zo over?

"Dit is de fase van experimenteren en leren. Dat doe je met de ontwikkeling van bijvoorbeeld een prototype. Schotel die voor aan je klanten, kijk of het werkt en, belangrijker nog, of ze enthousiast zijn en ervoor willen betalen."

Stap 6. Schaal op en hou vol

Nu is het tijd om de markt warm te maken voor jouw nieuwe product. Dat proces kost tijd en gaat gepaard met vallen en opstaan. Je klanten moeten je nog leren kennen en enthousiast raken. Er komen dan ook geheid momenten waarop je denkt: waar ben ik aan begonnen, komt dit nog goed? Dat zijn de momenten om door te pakken.

"Zeker als het om impactvolle innovaties gaat, duurt zo'n traject met gemak een aantal jaren. Veel mkb'ers zijn een relatief kleine schakel in een lange keten. Hen raad ik daarom aan om in zee te gaan met partners die kunnen helpen met het vermarkten van het concept. Zo komt je idee in bijna alle gevallen een stuk sneller van de grond."

Gijs van Wulfen

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Gijs van Wulfen

Professioneel spreker, auteur en trainer. Zijn boeken staan in de top 10 van internationale innovatiebloggers-boeken. Zijn boeken: 'Innoveer Jezelf' en 'Het innovatiedoolhof'. Die laatste werd uitgeroepen tot beste managementboek van 2017.