Zo vind je een businesspartner die echt bij je bedrijf past
De juiste businesspartner vinden. Het is één van de belangrijkste voorwaarden van een succesvol samenwerkingsverband met een ander bedrijf. Maar hoe vind je nu een businesspartner die echt bij jou past? Dit stappenplan helpt je op weg.
Wat zoek je in een businesspartner?
Bijna elk bedrijf is te vinden via een simpele zoekopdracht in Google. Je typt de naam van een product in en krijgt meteen een lijst met namen. Maar hoe weet je nu welke van deze bedrijven potentie hebben om mee samen te werken?
Voordat je je potentiële partners gaat selecteren, is het goed om eerst een aantal zaken op een rijtje te zetten. Want wat zoek je eigenlijk in een businesspartner? Hiermee schets je feitelijk je ambities voor de komende jaren en de middelen die nodig zijn om daar te komen. Zo kun je veel gerichter op zoek naar een geschikt bedrijf om samen mee op te trekken. Stel jezelf daarom deze vragen:
Nieuwe technologie door samenwerking
Mist jouw bedrijf een bepaalde technologie? Die misschien moeilijk te ontwikkelen is? Ga dan op zoek naar een partner die daar wél over beschikt.
Een nieuwe markt veroveren met een businesspartner
Wil je gaan leveren aan de oosterburen maar heb je daar geen kennis van? Ga dan op zoek naar een parnter met een bestaand netwerk in Duitsland.
Gewenste kenmerken van je businesspartner
Denk ook goed na over de gewenste eigenschappen, omvang en uitstraling van jouw droompartner. Deze informatie helpt je om gerichter te zoeken.
Moet dat bijvoorbeeld een mkb'er zijn of toch liever een multinational? Wil je dat het bedrijf actief is in een bepaald land of is het je meer om de machines te doen? En wat vind je bijvoorbeeld belangrijk aan de manier waarop het andere bedrijf zakendoet? Het zijn allemaal zaken waarover je moet nadenken voor je iemand gaat benaderen.
Zo vind je je nieuwe businesspartner
Dankzij je voorwerk ligt er een profielschets op tafel. Nu is het tijd om naar potentiële partners op zoek te gaan.
Zoek je zakenpartner dichtbij
Bij samenwerkingsverbanden geldt vaak: hoe minder ver weg, hoe groter de kans op een match. Zeker als je bijvoorbeeld mikt op extra opslag of het benutten van transportvoordelen. Gebruik Google Maps en inventariseer de bedrijven in de nabije omgeving.
Een samenwerking binnen je eigen branche?
Zoek je vooral een bedrijf dat een soortgelijk product maakt? De Kamer van Koophandel biedt een online locatiescan, die je in jouw regio een overzicht geeft met concurrenten. Check wel goed de regels rondom samenwerken met een concurrent.
Gebruik je netwerk
Ook LinkedIn biedt mogelijk kansen. Kijk eens welke mensen er al in je netwerk zitten. Benader een aantal van hen met je vraag en wellicht hebben of kennen zij een bedrijf dat past in het geschetste profiel.
Online community
Sluit je aan bij een online community die aansluit bij het soort partner dat je zoekt. Er zijn tal van netwerken waarin ondernemers elkaar opzoeken. De één gericht op een regio, de ander op een specifieke branche.
Evenementen en beurzen
Wellicht worden in jouw sector beurzen georganiseerd. Die zijn bij uitstek geschikt om in contact te treden met potentiële partners.
Brancheverenigingen
Neem eens contact op met brancheverenigingen MKB-Nederland en VNO-NCW. Ook Rabobank beschikt over een uitgebreid netwerk met ondernemers. Jouw financieel adviseur kan je mogelijk verder helpen.
Een zakenpartner benadert jou
Het kan natuurlijk ook andersom. Je wordt door een ander bedrijf benaderd om samen op te trekken voor een project. Om een beter beeld te krijgen van de intenties is het goed om in gesprek te gaan.
Zie je na dat eerste contact aanknopingspunten, check dan of dit bedrijf aansluit bij jouw visie en de aspecten die je mist om dit te bereiken. Blijkt dat het geval, dan kun je de gesprekken vervolgen. Mogelijk is dit het begin van een mooie samenwerking.
Vergeet overigens niet om navraag te doen over het bedrijf waarmee je in zee wilt gaan. Praat eens met klanten en onderzoek of ze de veronderstelde kennis ook echt aan boord hebben.
Flink doorgroeien maar wel duurzaam
Je bedrijf laten groeien maar wel met een positieve impact op mens en planeet? Best een uitdaging. Rogiér en Ratna bewijzen dat het kan. Rogiér met zijn bedrijf dat frisdrank van het vruchtvlees uit de cacaovrucht maakt en Ratna met haar sociale en duurzame modelabel. In deze aflevering van Kennismakers delen zij in 3 minuten hun tips en tricks.