Partnerships succesvoller door open-book management
Samenwerken met een bedrijf betekent ook informatie delen. Wie de ander ook een kijkje gunt in z'n financiële cijfers, doet aan een methode die bekend staat als Open-Book Management.
Als ondernemer moet je waarschijnlijk even over een drempel heen stappen. Want zaken als omzet, inkoopcijfers en marges zijn doorgaans getallen die je niet met andere mensen deelt. En al helemaal niet als ze van buiten het bedrijf komen.
Toch is dat wel waar het bij Open-Book Management om draait. Door financiële informatie te delen met partners, gaan in veel gevallen de resultaten omhoog. Dat stelt Duncan Oyevaar. Hij is oprichter van de Business Savvy Academy, die ondernemers, managers en medewerkers meeneemt in de principes van Open-Book Management.
Meer onderling vertrouwen
Oyevaar: "Stel dat je voor een opdrachtgever nauw samenwerkt met een ander bedrijf. Jullie hebben dan één gezamenlijk doel: een zo goed mogelijk product opleveren. Open-Book Management betekent in zo'n geval dat je bijvoorbeeld aan de partner laat zien hoe jij tot de prijs komt die wordt berekend. Welke inkoopkosten er zijn en waar je marge zit."
Hét grote voordeel van die transparantie is onderling vertrouwen. Maar dat is niet het enige. "Door samen goed naar alle kosten, opbrengsten en marges te kijken, leer je ook ontdekken waar er verbetermogelijkheden zijn. Of het loont om een bepaalde grondstof elders in te kopen bijvoorbeeld. Of dat je een bepaalde kostenpost kunt verminderen door samen in te kopen."
Open-Book Management in de praktijk
Zo leiden partnerships waarbij financiële informatie wordt gedeeld tot betere resultaten. Niet alleen de opdrachtgever profiteert daarvan, ook de partners zelf worden er beter van. Oyevaar ziet het in de praktijk regelmatig gebeuren.
"Twee bedrijven hadden een opdracht gekregen voor de aanleg van een elektriciteitskabel in zee. Door open te zijn over zaken als inkoop, kosten en marges slaagden ze erin om alle waste uit het project te krijgen. Op die manier bleven ze ruim binnen budget."
Bij Open-Book Management draait het dus allemaal om transparantie. En dat vereist lef. Wil je hiermee aan de slag, dan adviseert Oyevaar om dit al snel in het project op te pakken. "Die openheid bespaart kosten bij het maken van offertes en leidt uiteindelijk tot een hoger succesratio."
Ook open naar medewerkers toe
Open-Book Management is overigens niet enkel een beproefde methode voor partnerships, ook voor de eigen organisatie kan het lonen. Het is gebaseerd op de veronderstelling dat medewerkers die als eigenaar worden behandeld, zich ook als eigenaar zullen gedragen. Zo creëer je betrokken medewerkers die het gevoel hebben het bedrijf zelf te runnen.
Hoeveel wordt er verdiend? Hoeveel gaat eruit? Waar knelt het soms? Open-Book Management stelt dat je deze informatie regelmatig deelt met medewerkers. Die snappen dan beter hoe het bedrijf ervoor staan en welke uitdagingen er zijn. Oyevaar geeft een voorbeeld:
"Iedereen in de organisatie kan nu bijdragen aan een betere cashflow. Dat gaat om account-managers die de juiste klantinformatie invoeren tot aan mensen van projectmanagement en logistiek die aan administratie meteen de goede informatie doorgeven. Op die manier gaan facturen sneller de deur uit en dat is goed voor de cashflow." Zo maakt open-Book Management van medewerkers intrapreneurs, mensen met de mindset van een ondernemer.
Wat Open-Book Management je bedrijf en een partnership kan opleveren: