
Mag je zomaar een bedrijf aan huis beginnen?
Je eigen bedrijf. Heerlijk, die vrijheid! Wil je vanuit huis ondernemen? Het grote voordeel is dat je geen geld hoeft uit te geven aan een bedrijfsruimte. Bovendien is een werkkamer snel ingericht. Maar mag je zomaar een bedrijf aan huis beginnen en zijn kosten dan fiscaal aftrekbaar?
Thuis starten met een eenmanszaak
De meeste ondernemers die een bedrijf vanuit huis beginnen, starten een eenmanszaak. Die stap is ook niet zo groot. Je hebt een goed idee, schrijft je in bij de Kamer van Koophandel en gaat aan de slag vanuit je werkkamer, zolder of vanaf de keukentafel.
Voordelen van thuiswerken
Je bent niet de enige die een eigen bedrijf begint vanuit huis. Veel starters doen dit.
Thuiswerken heeft namelijk aardig wat voordelen:
Thuiswerken is behoorlijk ingeburgerd in Nederland, blijkt ook uit recente cijfers van het CBS. Zo’n 5 miljoen mensen werken soms of meestal thuis, dat is ruim de helft van alle werkenden. In geen enkele EU-lidstaat is dit percentage hoger.
Is thuiswerken productiever?
Over thuiswerken door ondernemers en zzp’ers, zijn geen concrete onderzoeksresultaten. Wel is er de studie ‘We Werken Thuis’, uit 2021. Destijds is de effectiviteit van thuiswerken bij 40.000 werknemers in kaart gebracht.
Welke regels gelden voor een bedrijf aan huis?
Als je je bedrijf inschrijft bij de Kamer van Koophandel, dan geef je het adres van je woning door als bedrijfsadres. De overheid heeft daarvoor wel een paar spelregels opgesteld. We zetten ze voor je op een rij.
1. Het bestemmingsplan
Het bestemmingsplan van de gemeente bepaalt of het toegestaan is om een bedrijf vanuit huis te runnen. In veel gevallen is dit toegestaan voor kleine bedrijven, zolang het woongedeelte de hoofdfunctie blijft.
Bestemmingsplannen check je via Omgevingsloket.nl. Passen je plannen niet binnen het bestemmingsplan, dan kun je de gemeente vragen om een ontheffing.
2. De vergunningen
Voor sommige activiteiten heb je een vergunning nodig, bijvoorbeeld als je klanten aan huis ontvangt of als er sprake is van extra verkeer. Twijfel je hierover? Neem dan contact op met de gemeente om dit te achterhalen.
3. Regels voor beroepen
Veel hangt af van het vak dat je uitoefent. Voor een winkel heb je bijvoorbeeld altijd een vergunning nodig. Maar heb je een vrij beroep? Dan mag je meestal zonder vergunning voor jezelf beginnen vanuit huis. Vrije beroepen zijn bijvoorbeeld een huisarts, tekstschrijver, vormgever, belastingadviseur of schoonheidsspecialist.
4. Overlast
Je bedrijf aan huis mag in ieder geval géén overlast veroorzaken. Zo mag je dus niet zomaar een werkplaats in je tuin maken, om vanuit hier als zelfstandige timmerman aan de slag te gaan. Je buren zouden te veel last hebben van het gezaag en getimmer.
5. Het gebruik van je woning
De meeste gemeenten stellen dat maximaal een derde van je woning dienst mag doen als bedrijfsruimte. Je mag van jouw huis dus geen kantoorpand maken, terwijl jij bij je partner intrekt.
6. Reclameregels
Verder moet je de onderneming low-profile houden. Schreeuwende reclame op je huis of aan de gevel is dus niet toegestaan. Een apart naambordje naast de voordeur mag wel.
Fiscale regels in 2025 bij een bedrijf aan huis
Als je een bedrijfsruimte huurt of koopt, kun je die kosten opvoeren als bedrijfskosten. Die zijn aftrekbaar voor de belasting. Als je vanuit huis werkt, kan dit alleen als je voldoet aan de criteria voor een zelfstandige werkruimte.
Criteria zelfstandige werkruimte
Of de werkruimte 'zelfstandig' is, hangt af van 4 voorwaarden:
- De werkruimte heeft een eigen ingang of opgang.
- De werkruimte heeft eigen sanitaire voorzieningen.
- Je kan de werkruimte verhuren aan andere partijen.
- Je verdient het grootste deel van je inkomen in deze werkruimte
Zzp’ers die hun zolderkamer hebben ingericht als werkplek, voldoen dus niet aan de voorwaarden voor een zelfstandige werkruimte. Met de tool van de Belastingdienst check je snel of de kosten voor de werkruimte in je woning fiscaal aftrekbaar zijn.
Inrichting thuiswerkplek
De kosten voor de inrichting van de werkruimte zijn in de meeste gevallen niet aftrekbaar. De inventaris (bureau, stoel, lamp), het schilderwerk en energiekosten komen dus allemaal voor eigen rekening.
De apparaten die je gebruikt voor je werk vallen wél onder bedrijfskosten. Ook als je géén zelfstandige werkruimte hebt. Een laptop, koptelefoon, printer, telefoon en vakliteratuur zijn dus fiscaal aftrekbaar.
Sluit de juiste verzekeringen af
Start je een bedrijf vanuit huis, dan moet je rekening houden met eventuele aanpassingen aan je hypotheek- of huurcontract. Informeer hierover bij je hypotheekadviseur en verhuurder. En dan zijn er nog de verzekeringen.
Waarschijnlijk heb je privé al een aansprakelijkheid- en inboedelverzekering. Weet dat je voor al je zakelijke activiteiten een aparte bedrijfsverzekering nodig hebt. De bedrijfsmiddelen die je thuis gebruikt, zijn namelijk niet automatisch meeverzekerd.
De do's en dont's van een bedrijf aan huis beginnen
Wat mag er niet?
Wat mag er wél?
Zakelijk advies
Of je nou een starter bent of een nieuw plan hebt voor je bestaande bedrijf, we helpen je graag op weg. Spar vrijblijvend met een adviseur over je plannen of open meteen een zakelijke rekening.