Bedrijfskosten: wat kost een eigen bedrijf starten?
Bij het starten van je eigen bedrijf komen allerlei kosten kijken. Het is handig om te weten wat je kunt verwachten. Zo is de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK) verplicht, en daar zijn kosten aan verbonden. Op deze pagina en in de video hieronder ontdek je met welke kosten je als startende ondernemer te maken krijgt. Ook vind je hier tips om die kosten zo laag mogelijk te houden.
Wat zijn bedrijfskosten?
Bedrijfskosten zijn alle kosten die je maakt om je bedrijf te laten draaien. Hoe hoog die kosten zijn, hangt af van wat je gaat doen. Bijvoorbeeld: als je een bedrijf begint waarbij je veel gereedschap nodig hebt, zijn je kosten hoger dan wanneer je als dienstverlener start.
Elk bedrijf heeft aanloopkosten. Hieronder staat een aantal voorbeelden van kostenposten waarmee je te maken kunt krijgen.
Startersvoordeel: ontdek je voordeel als starter!
Sta je korter dan een jaar ingeschreven bij de KVK? Dan zijn bij Rabobank je zakelijke betaalrekening, je Eurobetalingen en je incasso-afschrijvingen de eerste 6 maanden gratis. Ook krijg je het eerste halfjaar een gratis bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Interpolis. Daarnaast profiteer je van kortingen op onze pin- en online betaaloplossingen.
Belangrijkste aanloopkosten voor de start van je bedrijf
Terugkerende kosten
Naast de aanloopkosten zijn er ook terugkerende bedrijfskosten:
Eigen bedrijf financieel haalbaar?
Je eigen bedrijf starten is leuk en spannend tegelijk. Een goede voorbereiding haalt al een hoop spanning weg. Je wilt natuurlijk niet na een paar maanden ontdekken dat je het financieel niet redt. Doe daarom de check of jouw droomplan waar te maken is.
Zzp kosten: onze bespaartips
1. Kies de juiste rechtsvorm
De stelregel is: een eenmanszaak of vennootschap onder firma (vof) is vaak voordeliger voor een omzet tot € 150.000 per jaar. Daarboven is een besloten vennootschap (bv) voordeliger.
2. Start klein en werk vanuit huis
Bespaar op de huur van een bedrijfsruimte door vanuit huis te werken. Vraag jezelf daarbij af of je dat kantoor echt nodig hebt.
3. Kijk kritisch naar je marketing en acquisitie
Maak een marketingplan en kijk wat je zelf kunt doen. Ster in websites bouwen? Besteed dat dan niet uit. Moeite met socialmediabeheer? Kijk of iemand in je omgeving dat wél goed kan.
4. Slim netwerken kan geld opleveren
Werk samen met andere ondernemers en deel voorzieningen. Zoals werkruimte of een printer. Dat kan je veel kosten besparen!
5. Handig boekhouden en uren bijhouden
Houd zelf je boekhouding bij als je dat kunt, maar schakel een boekhouder in als dat efficiënter is. Vergeet ook niet je urenadministratie bij te houden. Besteed je minimaal 1.255 uur per jaar aan je bedrijf? Dan heb je recht op zelfstandigenaftrek.
6. Maak gebruik van Startersvoordeel
Startende ondernemers krijgen bij Rabobank de eerste 6 maanden korting op een zakelijke rekening en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Dat bespaart je veel geld.
Aftrekbare bedrijfsmiddelen
Veel kosten die je maakt voor je bedrijf zijn aftrekbaar van de belasting. Dit betekent dat je minder belasting hoeft te betalen, omdat je deze kosten van je winst mag aftrekken. Denk aan uitgaven voor spullen die je nodig hebt om je werk te doen, zoals een laptop, gereedschap of een auto.
Deze spullen zijn bedrijfsmiddelen. Ze gaan vaak meerdere jaren mee. Daarom kun je de kosten meestal niet in één keer aftrekken, maar verspreid over meerdere jaren. Dit heet ‘afschrijven’. Als je bijvoorbeeld een laptop koopt voor je bedrijf, kun je de kosten daarvan ieder jaar voor een deel aftrekken.
Vast activa en investeringen
Bedrijfsmiddelen die langer dan een jaar meegaan, zoals een bedrijfsauto of boormachine, zijn vaste activa. Als de kosten van een bedrijfsmiddel hoger zijn dan € 450, beschouwt de Belastingdienst dit als een investering. De kosten moet je dan over meerdere jaren spreiden. Dat heeft afschrijven. Zo trek je elk jaar een deel van de kosten af. Kleinere aankopen mag je wél in één keer aftrekken in het jaar dat je ze hebt gekocht.