later invullen

Een eigen kledinglijn beginnen: zo doe je dat

Droom je van een eigen kledingzaak of -merk? Met dit stappenplan kan jouw modeonderneming misschien wel werkelijkheid worden. In 6 stappen kom jij dichter bij je eigen kledinglijn!

1. Schrijf een ondernemingsplan voor je kledinglijn

Elk nieuw bedrijf begint met een goed ondernemingsplan. Daarin onderzoek je de haalbaarheid van jouw plannen en beschrijf je de mogelijkheden en risico’s van de kledinglijn die je wil starten.

Omdat het beginnen van een eigen kledinglijn veel geld kan kosten is een goed financieel plan geen overbodige luxe. Met een waterdicht plan kun je potentiële investeerders interesseren voor jouw nieuwe zaak.

Maak je ondernemingsplan concreet

Als je een kledinglijn wilt beginnen heb je zeer waarschijnlijk startkapitaal nodig. Om te berekenen hoeveel geld je nodig hebt is het belangrijk zo concreet mogelijk te worden. Heb je een pand en/of opslagruimte nodig? Welke machines moet je aanschaffen? Wil je een eenmalige modecollectie uitbrengen, of meerdere per jaar? Dan moet je niet alleen investeren in tijd, maar ook vooruitdenken en een seizoensplanning maken. Let ook op investeringen in productie en de inkoop. Besteed je de productie van je kledinglijn uit aan een fabrikant? Dan komen daar ook kosten bij kijken.

2. Bepaal het segment van je kledingmerk

De mode-industrie is een zeer concurrerende branche. Hoe denk jij onderscheidend te kunnen zijn tussen alle andere modemerken? Kies je voor het luxere segment of juist het goedkopere?

Doe markt- en segmentonderzoek

Is dit een goed moment om een eigen kledinglijn te beginnen? Dat is natuurlijk de hamvraag. Maar een eenduidig antwoord is er niet. Door markt- en segmentonderzoek te doen krijg je een beter inzicht in je potentiële klanten en de marktomstandigheden. Vanuit daar kun je een weloverwogen keuze maken. Hoe je zo’n onderzoek doet lees je hier. Is je eigen kledinglijn je grote droom? Bekijk de branche dan regelmatig opnieuw en blijf alert. Zeker in de kledingbranche veranderen de trends snel. Wie weet is jouw idee ineens een gat in de markt!

Vergelijk de prijzen

Verdiep je in de gangbare prijzen in jouw segment. Leer over de materialen die je wilt gebruiken en bekijk de inkooprijs daarvan. Wil je een gedeelte van de productie uitbesteden? Vergelijk dan ook hoeveel het kost om dat te realiseren.

Analyseer je klant

Voor wie wil je kleding ontwerpen? Die vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden. Een klantonderzoek helpt je jouw klant een gezicht te geven. Beschrijf jouw doelgroep en wees zo specifiek mogelijk. Zo kom je te weten welke stijl en voorkeuren je klanten hebben, hoe oud ze zijn, op welke onlinekanalen ze actief zijn, waar ze geld aan uitgeven en waar ze behoefte aan hebben. Het grote voordeel? Als je weet wie je klant is kan je inspelen op zijn of haar behoefte.

Begin bij de basis

Hou het overzichtelijk voor jezelf en begin je collectie met enkele basisstukken. Je kunt kleding van een andere partij verkopen onder jouw merknaam, of alles van a tot z zelf ontwerpen. Ook heb je de keuze om de verkoop uit te besteden of om zelf te gaan verkopen, bijvoorbeeld door een kledingwebshop op te zetten.

Denk aan duurzaamheid en arbeidsomstandigheden

Veel consumenten willen weten of hun kleding op een eerlijke manier is gemaakt. Als je dit zelf ook belangrijk vindt zal je alle stappen in het maakproces moeten onderzoeken. Wat zijn de arbeidsomstandigheden bij de fabrikant? En komen die overeen met jouw normen en waarden? En die van je bedrijf?

3. Bedenk een goede merknaam

Heb je de kansen, risico’s en potentiële klanten in kaart en eventueel een aantal ontwerpen die je kunt laten zien? Zorg dan voor een goede, pakkende merknaam die past bij jouw kledinglijn. Leg deze merknaam vast. Merkregistratie is belangrijk, want zo kunnen anderen geen inbreuk op je merkrechten maken. Zorg ook voor een domeinnaam voor je eventuele webshop.

Bedenk naast je merknaam ook meteen een sterke bedrijfsnaam. Dit kan je merknaam zijn, maar als je wilt groeien of ook andere producten wilt gaan verkopen is het slim om een andere bedrijfsnaam te kiezen. Deze leg je namelijk vast bij de inschrijving van je bedrijf in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Rabobank

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het moeilijk om jouw winkelconcept onder woorden te brengen? Met behulp van dit gratis voorbeeld ondernemingsplan voor detaillisten maak je een goed plan.

Download gratis voorbeeld

4. Schrijf je in bij de KVK en Belastingdienst

Ga je echt beginnen met je eigen kledinglijn, dan moet je je bedrijf inschrijven bij verschillende instanties. Kies eerst een rechtsvorm die bij je bedrijf past, bijvoorbeeld een eenmanszaak of besloten vennootschap (bv). Je kunt dit later nog veranderen, maar dat is veel regelwerk. Liever in één keer goed!

Heb je jouw rechtsvorm gekozen? Dan schrijf je je in bij het Handelsregister van de KVK. Je gegevens worden dan automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. Je krijgt een btw-identificatienummer en een omzetbelastingnummer voor je btw-aangifte.

5. Zet een administratie op

Iedere onderneming is verplicht om een boekhouding bij te houden voor belasting- en btw-aangifte. Een goede administratie geeft jou daarnaast inzicht in de financiële situatie van je eigen kledinglijn. Wat geef je uit en wat komt er binnen? Welke facturen staan uit en welke kosten maak je? Als je het liever uit handen geeft, zorg dan voor een goede boekhouder of boekhoudapp.

Verzekeringen

Houd er rekening mee dat je een zakelijk risico loopt en dus goede bedrijfsverzekeringen moet afsluiten. Denk aan een voorraad- en inventarisverzekering bij diefstal of brand. Een aansprakelijkheidsverzekering is onmisbaar voor elke ondernemer, bijvoorbeeld wanneer jouw product schade aanbrengt aan een klant. Je inkomen bij ziekte verzeker je met een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Zakelijke rekening

Bij een eigen kledinglijn en webshop hoort een zakelijke rekening. Zo heb je overzicht van je inkomsten, omzet en uitgaven. Bij de meeste banken mag je geen zakelijke transacties van je privérekening doen. En een extra voordeel van een zakelijke rekening is dat je deze kunt koppelen aan andere financiële diensten, zoals je boekhoudpakket.

Met een zakelijke rekening kun je ook Rabo Smart Pay aanvragen, waarmee je je betaalmogelijkheden regelt. Zo kunnen jouw klanten veilig betalen en heb je zelf het geld binnen een dag op je rekening.

6. Regel je marketing en verkoop

Tijdens het opzetten van je kledinglijn heb je waarschijnlijk al nagedacht over hoe je jouw producten onder de aandacht wilt brengen. Met het klantonderzoek dat je hebt gedaan, weet je waar je publiek zit en hoe je dat kunt bereiken. En nu?

Maak een marketingplan

Met een sterk marketingplan bedenk je op welke plekken en op welke manier je jouw kleding wil promoten. Denk bijvoorbeeld aan social media, het inzetten van influencers, maar ook aan offline reclame als je het groter wil aanpakken.

Zorg voor contacten

Goede contacten in de modewereld zijn een pre. Je kunt je aansluiten bij een branchevereniging en naar netwerkborrels en modebeurzen gaan. Doe ook inspiratie op bij andere ondernemers in jouw sector. Leer je collega-ondernemers kennen, ze kunnen best handig zijn!

Kleding verkopen met een eigen webshop

Verkoop je jouw kleding online, dan heb je het voordeel dat je voor een groot publiek bereikbaar bent. Plus: je hebt minder kosten in tegenstelling tot een fysieke winkel. Je betaalt immers geen huur. Zorg voor een goede webshop in de sfeer van je merk met duidelijke productfoto’s en goede details. Dan laat je geen omzet liggen.

Een illustratie van een persoon die surft op een betaalpas

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Veelgestelde vragen