Ondernemingsplan detailhandel: Een eigen winkel beginnen in 8 stappen

Ga je een winkel openen? In de detailhandel kun je alle kanten op. Maar of je nu groente, kleding of verf gaat verkopen, je begint met een plan. Fijn om dan een voorbeeld te hebben. Je ziet in het voorbeeld ondernemingsplan detailhandel niet alleen hoe iemand haar ondernemersdroom heeft verwoord, maar je vindt in het document ook waardevolle tips om je eigen plan te verbeteren. Zo start je nog sterker!

Wist je dat...

een bestaand bedrijf of een winkel overnemen vaker succesvoller blijkt te zijn dan helemaal vanaf nul je eigen zaak op starten? Ook bij overname kan het ondernemingsplan detailhandel je helpen om zaken scherp te krijgen.

Een eigen winkel beginnen in 8 stappen

Stap 1: KvK-inschrijving

Of je nu een kleding-, elektronica- of sieradenwinkel wilt beginnen: je moet je altijd eerst inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt voor iedere ondernemer in iedere branche, dus ook voor de detailhandel.

Je inschrijving in het Handelsregister wordt automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. Je krijgt dan een btw-identificatienummer voor de communicatie naar je klanten en een omzetbelastingnummer voor je btw-aangifte.

Stap 2: Ondernemingsplan schrijven voor je winkel

Een goed ondernemingsplan is dé basis voor iedere eigen winkel — en tevens verplichte kost voor de start van jouw bedrijf. Dat geldt zeker als je (aanvullende) financiering nodig hebt om de start van je bedrijf te realiseren. Maak dus een praktisch ondernemingsplan voor joúw winkel.

Je beantwoordt in je plan onder andere de volgende vragen:

    Waar liggen de kansen en risico’s? Waarom wil je juist nú de winkel beginnen? En hoe ga jij de markt veroveren?

Wat staat er in een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan bestaat uit een aantal onderdelen, of hoofdstukken. Een omschrijving van jouw bedrijfsidee, geven over jou als ondernemer, branche- en bedrijfsinformatie, een onderzoek van de markt, een marketingplan, een financieel plan én juridische zaken.

Stap 3: Administratie en financiering van je winkel regelen

Iedere onderneming is verplicht om een boekhouding bij te houden. Zo weet je precies hoeveel inkomstenbelasting en btw je moet betalen. Daarnaast geeft een overzichtelijke administratie je een goede indicatie hoe je bedrijf er financieel voor staat.

Administratie- en financieringstips

  1. Open een zakelijke rekening
    Om je administratie overzichtelijk te houden, open je een zakelijke rekening.
  2. Stel algemene voorwaarden op
    Iedereen die een product of dienst levert, doet er verstandig aan om algemene voorwaarden op te stellen. Deze maken duidelijk welke rechten en plichten zowel de leverancier (jij) als de afnemer (de klant) heeft.
  3. Kies de juiste betaalmogelijkheden
    Betalen kan tegenwoordig op talloze manieren en dat geldt ook voor pinnen. Met Rabo SmartPin laat je je klanten altijd en overal eenvoudig pinnen. Je kiest zelf hoe je jouw klanten wil laten afrekenen. Wil je een fysieke kaartlezer? Dan kan je de SmartPin kaartlezer bestellen. Of wil je je klanten via een telefoon laten afrekenen? Dan is de Tap to Pay-functie voor jou.

Wil je alle betaalopties voor jouw winkel in één keer overzichtelijk hebben?

Houd rekening met contant geld

Afgezien van pinnen blijft ook contant geld een populair betaalmiddel. Detaillisten hebben in vergelijking met ondernemers in andere sectoren relatief veel contant geld in kas. Het is dan wel zo fijn als je grote geldbedragen snel en gemakkelijk kunt laten bijschrijven op je bankrekening.

Stap 4: Winkelpand en personeel

Wanneer je een plek hebt gevonden voor jouw winkel, moet je ook denken aan de inrichting van je zaak. Wat kun je zoal doen om je klanten langer in je winkel te houden of te verleiden tot aankopen?

Creëer een unieke en memorabele winkelervaring voor je klanten. Denk na over elementen zoals de indeling van je winkel, de muziek, de geur en het gedrag van je personeel.

Checklist voor winkelinrichting

    Vertraag het looptempo van klanten door een display te plaatsen net na de ingang. Plaats producten aan de rechterkant. Onderzoek wijst uit dat rechtshandige mensen het meest zijn georiënteerd op de rechterkant van het gangpad. Creëer een plekje waar klanten rustig een kop koffie of thee kunnen drinken. Plaats de kassa niet aan het begin van je winkel, maar in het midden zodat klanten eerder in aanraking komen met de producten die je verkoopt. Je kunt ook producten rond de kassa plaatsen om klanten te verleiden tot impulsaankopen.

Personeel aannemen

Maak duidelijke afspraken met je personeel en stel een arbeidsovereenkomst op voor nieuwe werknemers. Hierin staan onder meer de gemaakte afspraken met betrekking tot de functie, loon, vrije dagen, proeftijd, arbeidsduur en opzegtermijn.

Stap 5: Verzekeringen voor jouw detailhandel

Hou er rekening mee dat je de nodige persoonlijke en zakelijke risico's ook zult moeten afdekken met de juiste bedrijfsverzekeringen. Ondernemers met een fysieke winkel sluiten vaak verzekeringen af voor:

    De voorraadverzekering is van toepassing op alle goederen die je op voorraad en in de winkel hebt liggen voor de verkoop. De inventarisverzekering geldt voor de zaken binnen je onderneming die niet voor de verkoop zijn. Denk aan kledingrekken, de kassa en tafels. De aansprakelijkheidsverzekering is van toepassing als je goederen verkoopt die door anderen geproduceerd zijn. Dan kun jij aansprakelijk gesteld worden. De bedrijfsschadeverzekering is nuttig wanneer jouw winkel schade ondervindt van een brand, storm of stroomstoring. Dan word je geholpen door de bedrijfsschadeverzekering, die compenseert de omzet die je misloopt doordat je bedrijf stilstaat. De arbeidsongeschiktheidsverzekering is van toepassing als jij niet kunt werken. Als je verder geen medewerkers hebt, zul je de deuren zelfs moeten sluiten. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is dan essentieel.

Stap 6: Branding van jouw winkel

Een sterke branding creëert een herkenbare identiteit voor je winkel, trekt klanten aan en zorgt voor loyaliteit. Enkele brandingtips:

  1. Visuele identiteit: Investeer in een professioneel ontworpen logo en visuele elementen die de essentie van je merk weergeven.
  2. Consistente merkervaring: Zorg ervoor dat je merk consistent wordt weergegeven in alle aspecten van je fysieke winkel, zoals interieurontwerp, verpakkingen, logo's en promotiemateriaal.
  3. Doelgerichte positionering: Identificeer je doelmarkt en bepaal hoe je je wilt positioneren ten opzichte van je concurrenten. Kies de juiste merkboodschap en merkwaarden die je doelgroep aanspreken.

Stap 7: Marketing van jouw winkel

Voordat je de deuren kunt openen, is het van belang dat je jouw winkel promoot om klanten aan te trekken. Creëer een aantrekkelijke website en zorg voor een sterke aanwezigheid op sociale mediaplatforms om je winkel te promoten en klanten te betrekken.

Tips voor je eigen winkel:

    Creëer een sterke branding met een herkenbare identiteit. Overweeg om een webshop te openen náást je fysieke winkel. Organiseer evenementen, workshops of acties in samenwerking met andere lokale bedrijven om je winkel te promoten. Implementeer een loyaliteitsprogramma om terugkerende klanten aan te moedigen. Stimuleer tevreden klanten om online recensies te schrijven en beloon hen bijvoorbeeld voor het doorverwijzen van nieuwe klanten.

Stap 8: Laatste checks

Dan de laatste paar checks. De belangrijkste is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waar de gemeentelijke regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid in staat.

    Controleer lokale regelgeving onder de APV. Onderzoek benodigde vergunningen voor promotie-acties. Zorg voor naleving van openingstijden en bevoorradingsregels.
Ondernemingsplan voorbeeld detailhandel

Download het voorbeeld ondernemingsplan voor winkels

Wanneer je start met een ondernemingsplan voor je winkel, dan is een beetje houvast vaak welkom. Daarom helpen we je graag op weg. In het voorbeeldplan ondernemingsplan detailhandel wil Annemarie Bellaart een kledingwinkel starten voor vrouwen van generatie Y. Ze wil een fysieke winkel én een webwinkel oprichten. Om te kunnen starten heeft ze externe financiering nodig en dat legt ze vast in haar ondernemingsplan voor de winkel. Uiteraard is ieder detailhandelbedrijf uniek. En dit geldt ook voor het businessplan. Neem de informatie daarom niet één op één over., maar gebruik dit voorbeeldplan als leidraad. Goed om te weten: alle cijfers en persoonlijke informatie in dit plan zijn fictief. Succes met je ondernemingsplan én met de start van je winkel of detailhandelbedrijf!

Veelgestelde vragen