Arbeidsovereenkomst opstellen: hoe doe je dat?
Het gaat goed met je bedrijf. Je wil nu zelfs je eerste personeelslid aannemen, maar hoe regel je zoiets? Hoe stel je als ondernemer een arbeidsovereenkomst op en welke soorten contracten zijn er zoal? In dit artikel lees je aan welke regels een arbeidscontract moet voldoen.
Hoe stel je een arbeidsovereenkomst op?
Als startende ondernemer heb je waarschijnlijk nog geen ervaring met regelgeving en andere zaken waar je mee te maken kunt krijgen. Het is dus niet vreemd als je nog niet precies weet hoe je een arbeidsovereenkomst moet opstellen bij het aannemen van je eerste personeelslid.
Hoe kun je een arbeidsovereenkomst opstellen? We hebben de belangrijkste punten voor je op een rij gezet.
Personeel aannemen
Om te beginnen: wat moet je allemaal regelen als je personeel gaat aannemen? Je mag pas iemand officieel in dienst nemen als de persoon aan een aantal eisen voldoet.
Je mag iemand beschouwen als personeel wanneer hij of zij:
Van freelance naar vast arbeidscontract
Misschien werk je nu al met freelancers of uitzendkrachten. De regering wil flexibele contracten minder aantrekkelijk maken, met het idee dat werkgevers dan meer vaste contracten gaan aanbieden. De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 in ieder geval strenger handhaven op de Wet DBA, ook wel de wet tegen schijnzelfstandigheid genoemd. Bedrijven die de regels overtreden, lopen het risico op een boete.
Arbeidsovereenkomst opstellen
Zijn bovenstaande criteria van toepassing en mag je de persoon in kwestie officieel in dienst nemen? Dan is het slim om een arbeidsovereenkomst op te stellen. Hierin staan de gemaakte afspraken, zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn.
Je bent echter niet verplicht om dit te doen. Mondelinge afspraken zijn namelijk bindend in het Nederlands recht. Toch is het wel aan te raden om een overeenkomst op te stellen. Zo kun je – bij een mogelijk conflict – in ieder geval bewijzen welke afspraken jullie onderling gemaakt hebben.
Wat moet je als ondernemer in een arbeidsovereenkomst zetten?
Beschrijf bijvoorbeeld welke taken de nieuwe werknemer gaat uitvoeren en wat de gevolgen zijn als de medewerker onverhoopt ziek wordt. Denk verder nog aan werktijden, de duur van de arbeidsovereenkomst, de hoogte van het salaris, vakantiedagen en een opzegtermijn.
Voorbeeld arbeidscontract
Heb je liever een concreet voorbeeld? Neem dan de volgende zaken op in je arbeidscontract:
Hoe verzeker ik mijn bedrijf?
Een goede ondernemer dekt belangrijke risico’s af en draagt de verantwoordelijkheid over het welzijn van zijn personeel. Wil jij weten hoe?
Soorten arbeidscontracten
Welke soorten arbeidsovereenkomsten zijn er eigenlijk waar je als ondernemer gebruik van kan maken? Om het overzichtelijk te houden, lichten we de 4 meest voorkomende arbeidscontracten uit:
1. Tijdelijk contract
Een tijdelijk contract is een arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd. Dat kan bijvoorbeeld een half jaar of een jaar zijn. Na de afgesproken periode vervalt het contract en moet er een nieuwe overeenkomst gesloten worden.
Met een tijdelijk contract heb je de mogelijkheid om elkaar wat beter te leren kennen. Zo kun je erachter komen of je nieuwe werknemer goed werk aflevert.
2. Vast contract
Ben je tevreden als werkgever? Dan kun je overwegen om een vast contact aan te bieden. Dat is een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Er komt pas een eind aan deze overeenkomst als de werknemer bijvoorbeeld ontslag neemt.
3. Oproepovereenkomst
Wil je als ondernemer liever nog iets meer flexibiliteit als het om aannemen van personeel gaat? Dan kun je er ook voor kiezen om een oproepovereenkomst af te sluiten. Dat is een contract waarbij de werknemer alleen werkt wanneer jij als werkgever daar opdracht voor geeft.
De werknemer weet dan dus niet hoeveel uren hij of zij per week of maand werkt. Houd er rekening mee dat je na 12 maanden als werkgever alsnog verplicht bent om je werknemer een vast contract aan te bieden. Je kunt dus maar tijdelijk gebruik maken van deze overeenkomst.
4. Nulurencontract
Een nulurencontract is eigenlijk hetzelfde als een oproepovereenkomst, maar geldt voor bepaalde - of onbepaalde tijd. Als werkgever kun je gebruik maken van personeel op oproepbasis wanneer het nodig is, bijvoorbeeld tijdens drukke periodes.
Met deze flexibele arbeidsovereenkomst ben je als werkgever dus alleen loon verschuldigd over de gewerkte uren van de werknemer.
Arbeidscontract opstellen: zelf of met hulp?
Nu je weet wat er in een arbeidsovereenkomst staat, moet je die natuurlijk nog wel opstellen. De meeste brancheverenigingen bieden daarvoor templates. Via Google zijn er vaak ook voorbeelden te vinden. Daarnaast zijn er online tools beschikbaar. Je vult een paar vragen in en er rolt een document uit. Je bent zo goedkoper uit dan het inschakelen van een jurist.
En dan is er natuurlijk nog ChatGPT. Die kan je helpen bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst. Probeer het eens, met een simpele prompt als deze kom je al een heel eind:
Kun je een arbeidscontract voor me opstellen? De werknemer komt op 1 december in dienst en het gaat om een contract voor een half jaar. Verder moet het contract voldoen aan de Nederlandse wetgeving.
Als je zelf een contract gaat opstellen, dan is het wel aan te raden om dit document te laten controleren door een jurist. Bepaalde zaken wil je nu eenmaal goed dichtgetimmerd hebben, mocht het uitlopen op een juridisch conflict.
Bied goede arbeidsvoorwaarden als werkgever
In het contract leg je arbeidsvoorwaarden vast. Zorg vooral dat je een goede werkgever bent met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Een prettige werkplek is veel waard. Dat zorgt voor loyale en gelukkige werknemers. Je hebt hierbij een verschil in primaire - en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Primaire arbeidsvoorwaarden
Dit zijn afspraken over:
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Daarnaast heb je secundaire arbeidsvoorwaarden. Die zijn optioneel, maar kunnen voor je werknemer wel veel verschil maken. Een paar voorbeelden:
Regelen voor personeel
Waar je nog meer aan moet denken bij het aannemen van personeel? Vergeet niet dat je als kersverse werkgever ook rekening moet houden met loonkosten, verzekeringen en eventuele pensioenpremies. Verder neemt je administratie toe. Je moet namelijk ook de loonadministratie bijhouden, inclusief de loonstroken en een jaaropgave.
WW-premie stijgt
Let op! Vanaf 1 januari 2025 stijgt de WW-premie voor het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf). Het gaat om 0,1 procent. Dit zorgt voor iets hogere werkgeverslasten. Het lage tarief wordt 2,74%, het hoge tarief 7,74%.