Hoe start ik een onderneming in de IT-dienstverlening?
Als IT'er heb je een fijne uitgangspositie. Er is veel werk en bedrijven zoeken IT-professionals. Toch kriebelt het misschien om je eigen baas te worden. Dan bepaal je zelf voor wie je werkt én wat je vraagt voor je diensten. We helpen je graag op weg.
Nog altijd veel vraag naar IT’ers
Uit de IT-sector update blijkt dat er nog altijd veel vraag is naar IT-hulp. Ze willen zich beschermen tegen hackers, werken met slimme AI én zoeken naar opslagmogelijkheden in de cloud.
Daarnaast zijn IT’ers over het algemeen vrij passief in het zoeken naar werk. In Nederland werken ongeveer 580.000 mensen in de IT. Van deze IT-mensen zoekt maar 6,8 procent naar een andere baan. Dit is weinig, want van alle werkende mensen in Nederland zoekt 11,5 procent een nieuwe baan.
Wil je graag als ondernemer aan de slag in de IT-dienstverlening? Dan is het tijd om een aantal zaken op orde te brengen. Een goede start is het halve werk. Hier zijn de 7 belangrijkste stappen:
Stap 1. Bedrijfsnaam bedenken en schrijf je in bij de KVK
Je eerste stap? Voordat je naar de Kamer van Koophandel (KVK) gaat om je IT-bedrijf in te schrijven, moet je eerst een bedrijfsnaam bedenken. Dit is een belangrijk onderdeel van de startfase van je onderneming, want deze naam komt later overal terug.
Heb je moeite om een goede naam te vinden? Dit stappenplan helpt je om de naam te vinden die bij jouw IT-bedrijf past.
Bij de KvK moet je kiezen hoe je je bedrijf inricht. Dit heet je rechtsvorm. De meeste IT'ers kiezen voor een eenmanszaak of een BV.
Schrijf je daarna in bij de KVK. Dit kost eenmalig € 80,10. Zodra je dat hebt gedaan, krijg je automatisch bericht van de Belastingdienst met je btw-nummers. Handig: je hoeft dus niet apart naar de Belastingdienst. Je krijgt dan een KVK-nummer. Deze gegevens heb je nodig voor je facturen. Daarna ben je officieel zelfstandig ondernemer in de IT-dienstverlening.
Stap 2. Schrijf een ondernemingsplan
Een ondernemingsplan helpt je om je plannen concreet te maken. Hoe ga jij je onderscheiden van de concurrentie? Dit plan geeft inzicht in je doelstellingen, je kansen en potentiële klanten. Een aantal andere elementen die belangrijk zijn:
Gratis voorbeeld ondernemersplan voor zakelijke dienstverleners
Wil je een voorbeeldplan? Download gratis een voorbeeld ondernemingsplan. Lees ook de ontwikkelingen in de ICT-branche voor onderbouwingen in je ondernemingsplan.
Stap 3. Zet je zakelijke administratie op
Je kunt als ondernemer niet vroeg genoeg beginnen met het opzetten van een gedegen administratie. Als de opdrachten beginnen te lopen, heeft de administratie waarschijnlijk (ten onrechte) geen prioriteit meer.
Veel ondernemers investeren voor de start van hun onderneming al in bedrijfsmiddelen. Deze kosten zijn vaak fiscaal aftrekbaar. Daarom moet je alle gegevens over deze aankopen goed bewaren. Denk aan bonnetjes van relevante aankopen, maar zorg er ook voor dat je altijd kopieën maakt van alle ontvangen en verzonden offertes en facturen.
Bij je eerste aangifte inkomstenbelasting kun je deze kosten vervolgens aftrekken van je winst. Hierdoor hoef je minder belasting te betalen.
Let op! Ondernemers zijn wettelijk verplicht hun basisadministratie 7 jaar te bewaren.
Denk aan het urencriterium
Houd je gewerkte uren goed bij. Je moet als ondernemer minstens 1.225 uur werken om bepaalde belastingvoordelen te krijgen. Lees meer over het urencriterium voor 2024 en 2025.
Open een zakelijke rekening voor overzicht
Het openen van een zakelijke rekening is een belangrijke stap voor het opzetten van een overzichtelijke administratie. Zo kun je je zakelijke uitgaven gescheiden houden van het geld dat je privé ontvangt en uitgeeft.
Op deze manier kun je in één oogopslag zien hoe het ervoor staat met de zakelijke inkomsten en uitgaven.
Ga jij starten als zzp’er?
Begin goed en scheid je privé en zakelijke financiën. Open nu de Rabo ZZP Rekening zonder vaste kosten.
Stap 4. Bepaal het juiste uurtarief
Heel belangrijk: bepaal het juiste uurtarief. Als IT'er kun je vaak een mooi uurtarief vragen. Veel starters kijken naar hun oude salaris en doen er wat bij. Dat is jammer, want je kunt meestal meer vragen.
Vergeet niet dat je oude werkgever ook een aardige som aan werkgeverslasten had. Je pensioen werd geregeld en over verzekeringen hoefde je je niet druk te maken.
Ook moet je rekening houden met het feit dat je ook aan acquisitie moet doen (zoeken naar nieuwe klanten).
Gemiddeld uurtarief IT
Wat je precies kunt vragen, hangt af van wat je doet. Dit zijn normale tarieven volgens Loonwijzer:
Stap 5. Denk aan de juiste bedrijfsverzekeringen
Als zzp'er in de ICT ben je niet zomaar verzekerd. Dat regel je allemaal zelf:
Bedenk dus goed welke verzekeringen voor jou het best passen.
Stap 6. Opdrachten vinden
Vaak vind je opdrachten op websites als Indeed of LinkedIn. Ook je netwerk kan hierin een rol spelen. Vertel dus aan iedereen dat je voor jezelf begint, vooral als je deze dingen kunt:
Stap 7. Voorkom schijnzelfstandigheid
De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 strenger handhaven op het onderscheid tussen zzp'ers en werknemers. Schijnzelfstandigheid betekent dat iemand werk doet als zelfstandige, maar eigenlijk in loondienst hoort te zijn.
Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de zelfstandige niet zelf kan beslissen wanneer en hoe het werk wordt gedaan. In zo'n geval is de persoon niet echt zelfstandig, maar hoort hij eigenlijk in dienst te zijn van een werkgever.
Risico’s voor opdrachtgever én zzp’er
Schijnzelfstandigheid brengt risico's met zich mee. Bedrijven kunnen boetes en naheffingen krijgen als blijkt dat iemand eigenlijk in loondienst hoort te zijn in plaats van zelfstandig. Freelancers kunnen dan weer de voordelen, zoals de zelfstandigenaftrek, verliezen. Ook moeten ze dan verplicht werknemersverzekeringen betalen.