Dropshipping: de voor- en nadelen
Dropshipping kent voor- en nadelen. Steeds meer ondernemers die een webshop beginnen maken hier gebruik van. Wat is dropshipping, hoe haal je hier het meeste voordeel uit en waarmee moet je rekening houden?
Wat is dropshipping?
Dropshipping kan worden omschreven als een methode waarmee je andermans producten doorverkoopt. Heb je een webshop die aan dropshipping doet, dan bied je producten aan die je niet zelf op voorraad hebt.
Bij deze vorm van ondernemen doet de klant een bestelling op een webshop, die de bestelling direct doorstuurt aan de echte leverancier. Deze verstuurt het product rechtstreeks naar de klant zonder tussenkomst van de webshop.
Een voorbeeld van dropshipping
Hier volgt een voorbeeld van dropshipping: je bent de eigenaar van een webshop die agrarische producten verkoopt. Een boer wil graag een hek bij jouw webwinkel bestellen, maar je hebt geen ruimte en/of geld om een voorraad hekken op te slaan.
Bij dropshipping stuur je de bestelling van de klant direct door naar de producent. Die levert vervolgens het eindproduct rechtstreeks aan de klant, dus zonder jouw tussenkomst.
De klant betaalt de verkoopprijs aan jou via jouw webshop. Op jouw beurt betaal jij aan de leverancier de inkoopprijs voor het hek, plus de verzendkosten en een bedrag voor de orderafhandeling. Het verschil tussen deze kosten en de prijs die de klant betaalt, is jouw winst.
Het logistiek proces
Dropshipping is een bijna risicoloze vorm van ondernemen. Het logistieke proces geef je volledig uit handen. Verder hoef je niet te investeren in voorraden, je hoeft geen extra opslagruimte te huren, je hebt geen inkooprisico en er is geen personeel nodig om de producten te versturen.
De voor- en nadelen van voorraadbeheer
Voorraadbeheer is voor veel eigenaren van een webshop een lastig aspect. Wie de voorraad in eigen beheer heeft, komt na verloop van tijd meestal voor een dilemma te staan.
In het begin slaan de meeste kleinschalige webwinkels hun producten bijvoorbeeld op zolder op, of in een werkkamer. Als de zaken goed gaan, komt er echter een moment waarop je uit je jasje groeit. Je zult dan alles in de schuur moet opslaan of een extern pand huren.
Los van deze problemen rondom de opslag van de producten, is er ook het logistieke aspect van een webshop. De producten moeten namelijk besteld, ingepakt en verstuurd worden.
Fulfillment
Een alternatief hiervoor is fulfillment. Hierbij geef je het volledige logistieke proces uit handen aan een externe partij. Hieronder wordt de volledige orderverwerking verstaan, inclusief de klantenservice en de retourverwerkingen.
Fulfillment geeft je als ondernemer de ruimte om je volledig op het ondernemen en op de groei van de webwinkel te concentreren.
Verschil fulfillment en dropshipping
Het grote verschil met dropshipping is dat je bij fulfillment nog altijd zelf een voorraad moet beheren. Je slaat deze alleen op bij het externe bedrijf dat het logistieke proces van je overneemt.
Je moet bij fulfillment dus ook zelf de producten inkopen, waardoor je het risico loopt dat je met (een deel van de) voorraad blijft zitten. Dit kan gebeuren als er minder producten worden verkocht dan je verwachtte, of bijvoorbeeld omdat de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken.
Administratie opzetten?
Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.
Waarom wel beginnen met dropshipping?
Dropshipping wordt veel gebruikt door startende ondernemers. Het investeren in voorraden en opslagruimte is voor veel ondernemers namelijk een grote financiële drempel, die hierdoor wordt weggenomen.
Ook is het ondernemersrisico bij deze methode vrij laag. Wie goed onderhandelt met de leverancier kan door middel van dropshipping op een eenvoudige manier relatief snel geld verdienen.
Waarom niet beginnen met dropshipping?
Toch kent het ook nadelen. Het ligt voor de hand om een webwinkel te starten met bekende en populaire producten, zoals laptops of merkkleding. Verschillende andere webshops hebben echter ook deals met deze leveranciers, en ze verkopen dezelfde producten als jij.
Dit leidt geheid tot een prijzenslag, waarbij de verkoopprijs leidend is. Je biedt immers geen uniek product aan waarmee je je van de concurrentie onderscheidt. Gaat iemand onder jouw prijzen zitten, dan ben je dus bijna gedwongen om je prijs ook te laten zakken. Dit heeft tot gevolg dat je winstmarges steeds lager worden.
Toegevoegde waarde
Ga je dus dropshipping inzetten met jouw onderneming? Dan is het dus belangrijk dat je geen voor de hand liggende producten gaat aanbieden, maar bijzondere producten. Dit zorgt uiteindelijk voor de hoogste marges omdat je een duidelijke toegevoegde waarde biedt ten opzichte van de concurrentie.
Unieke producten
Het startersverhaal van Thomas Deters van Azalp is in dit opzicht een goed voorbeeld. Hij biedt ‘betaalbare luxe voor huis en tuin’ aan, waaronder sauna’s. Deze zijn te groot om in eigen voorraad te hebben.
Zeker als je net begint, ontbreekt het je bovendien aan de financiële ruimte om dergelijke producten groot in te kopen. Daardoor besloot Deters om gebruik te maken van dropshopping.
Welke afspraken maak je met leveranciers?
Omdat je bij dropshipping grotendeels afhankelijk bent van de leverancier, is het belangrijk dat je afspraken vastlegt en een goede band met de leverancier opbouwt.
Je moet erop kunnen vertrouwen dat de producent volgens afspraak de producten naar de klanten stuurt, want jij bent degene die verantwoordelijk is voor eventuele fouten. Beloof je om binnen 24 uur te leveren en de producent doet dit pas na 48 uur? Dan ben jij hiervoor aansprakelijk. De klant heeft het product immers in jouw webshop aangeschaft.
Langdurige samenwerking aangaan
Ga daarom fysiek langs bij de leverancier om een band op te bouwen. Dan heb je zelf gezien hoe het logistieke proces in elkaar steekt. Als je hier vragen van de klant over krijgt, dan kun je deze ook beantwoorden.
Verder ga je een (langdurige) samenwerking aan. Daarbij helpt het als je elkaar fysiek hebt ontmoet. Korte lijntjes zijn belangrijk: als een product bijvoorbeeld uitverkocht is, dan moet jij dit direct weten en in jouw webshop vermelden.
Wat levert dropshipping op?
Als je gebruikmaakt van dropshipping dan hoef je je dus niet bezig te houden met het logistieke proces. Je hoeft ook geen voorraad te beheren en geen pakketten te versturen. Daardoor bespaar je geld, maar ook houd je tijd over voor het daadwerkelijke ondernemen.
Marketing voor je webshop
Die tijd kun je bijvoorbeeld voor marketing gebruiken, zodat je webshop meer naamsbekendheid krijgt. Omdat de meeste webshops bij dropshipping gebruikmaken van bekende producten, en omdat de concurrentie groot is, moet je goed scoren op vindbaarheid.
Kies je dus voor dropshipping met jouw webshop? Investeer dan veel tijd en geld in SEO en marketing. Op die manier zorg je dat zoveel mogelijk klanten je website vinden.
Klantenservice
Ook heb je hierdoor meer tijd om de klantenservice van je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. In het huidige internettijdperk is service een van de belangrijkste pijlers van je bedrijf.
Een negatieve recensie wil je koste wat het kost zien te voorkomen, want tevreden klanten zijn je beste marketinginstrument. Mond-tot-mondreclame en aanbevelingen via social media zijn goud waard. Daar kan geen advertentie tegenop.