kadodesign twee eigenaren man en vrouw lopen met vrouwelijke Rabobankmedewerker door stellingen met voorraad verpakkingen en kadopapier

Effectief netwerken: 5 manieren om waardevolle contacten op te bouwen

Netwerken is waarschijnlijk één van je belangrijkste taken als ondernemer. Het is een goede manier om nieuwe opdrachtgevers of klanten te vinden én te onderhouden. Maar hoe pak je dat slim aan? We delen praktische tips en manieren om effectief te netwerken.

Nieuwe contacten leggen

Netwerken is nodig om te groeien én te leren. Netwerken voelt toch voor veel ondernemers ongemakkelijk. Je moet over de drempel heenstappen om nieuwe contacten te leggen en jezelf te verkopen. De meeste mensen zijn wel overtuigd van het nut van netwerken.

Voor effectief netwerken is het belangrijk je niet alleen te richten op het resultaat dat je hiermee wilt bereiken. Zorg dat jouw acties gemeend overkomen.

1. Ga actief op pad

De simpelste eerste stap: zorg dat je in contact komt met andere ondernemers. Je netwerk groeit het snelst als je erop uitgaat. Denk aan:

    Netwerkbijeenkomsten bezoeken in jouw regio. Ga naar businessclubs waar ondernemers samenkomen. Bezoek congressen en seminars over onderwerpen die jou interesseren. Volg seminars in jouw vakgebied.

2. Investeer tijd in netwerken

Netwerken kost tijd en werkt twee kanten op. Vraag jezelf eerst af: wat kan ik voor de ander betekenen? Het is in zekere zin een kwestie van geven en nemen.

Netwerken draait om vertrouwen

Netwerken draait om respect en vertrouwen en moet van twee kanten komen. Je hoeft niet altijd direct iets voor de ander te betekenen, maar het gaat erom dat je beseft wat jij zelf de ander te bieden hebt en dat kunt verwoorden.

Dat kan op verschillende manieren. Tip een zakelijke relatie bijvoorbeeld op interessante websites. Of kijk rond in je eigen netwerk of je iemand weet die hem of haar verder kan helpen.

Houd je connecties ‘warm'

Om je huidige netwerk te behouden, is het van belang om na een tijdje zelf opnieuw contact te zoeken. Maak een afspraak of stuur een mailtje. Zo houd je het contact ‘warm’.

Rabobank

Is jouw ondernemingsplan al af?

Maak een sterke start als zzp’er en schrijf een goed ondernemingsplan. Download een gratis voorbeeld met tips en cijfers.

3. Probeer jezelf niet te nadrukkelijk te verkopen

Één van de meest gemaakte fouten van beginnende ondernemers is dat ze zichzelf te graag willen verkopen.

Ook een borrel kan een prima plek zijn om nieuwe contacten op te doen. Het gaat er niet om dat je direct zaken doet. Vertel gewoon enthousiast over wat je doet. Die natuurlijke interesse werkt vaak beter dan een hard verkooppraatje.

4. Besteed aandacht aan jouw online netwerk

Je netwerk is vaak groter dan je denkt. Ook LinkedIn-connecties of mensen die je via andere sociale media volgt horen erbij. Misschien heb je nu geen direct contact, maar deze ‘slapende’ contacten kunnen later heel waardevol blijken.

Blijf online zichtbaar

Online netwerken is een slimme aanvulling op persoonlijke ontmoetingen. Zo blijf je zichtbaar. Plaats regelmatig updates op LinkedIn, deel je expertise in online discussies en word lid van groepen in jouw vakgebied.

Vergeet niet te reageren op posts van anderen. De connecties van diegene zien jouw reactie ook. Het is een goede manier je expertise te laten zien aan mensen die niet direct in jouw netwerk zitten.

5. Bereid een elevator pitch voor

Wanneer je een goed gesprek hebt met iemand en het blijkt dat er interesse is voor jouw dienst of product, moet je dat natuurlijk goed kunnen uitleggen. Een elevator pitch is een soort pitch van maximaal één minuut, waarin je vertelt wat je zakelijk te bieden hebt. Wat vertel je in die korte tijd?

Zorg er in ieder geval voor dat jouw pitch een duidelijke boodschap bevat. Begin niet met: ‘Ik ben…’, maar met wat je voor anderen kunt betekenen. Vertel kort waarom je dit werk met plezier doet en deel een kort praktijkvoorbeeld.

Oefen je elevator pitch

Om een goede eerste indruk te maken, is het verstandig de presentatie een paar keer te oefenen voor de spiegel of onder de douche. Op die manier zit de pitch straks beter in je hoofd en kun je het verhaal op ieder moment vertellen.

Zo zet je jouw eerste stap in netwerken

Begin klein. En vergeet niet: ook de meest ervaren netwerker is ooit begonnen met die eerste, spannende stap. Kies één van deze acties voor deze week:

    Plan die ene kop koffie met iemand waar je al een tijd aan denkt. Reageer op een interessant LinkedIn-bericht van iemand uit je netwerk. Meld je aan voor een netwerkbijeenkomst die je interessant lijkt. Stuur een berichtje naar een oud-collega of studiegenoot.

Het mooie is: elke kleine stap telt. Want uiteindelijk gaat het niet om de hoeveelheid connecties, maar om de échte gesprekken die ontstaan.

Veelgestelde vragen