2 mensen aan een tafel overleggen

7 tips voor zzp'ers om klussen te vinden en klanten te werven

Je bent net begonnen als zzp'er of je wilt je opdrachtenportefeuille uitbreiden. Maar hoe vind je nieuwe klussen? Van netwerken tot online platforms vol opdrachten: we geven je 7 praktische tips om offline én online aan de slag te gaan. Zo haal je meer opdrachten binnen en groei je als ondernemer.

1. Opdrachten vinden als zzp'er via je netwerk

Eén van de beste manieren om als startende ondernemer opdrachten te vinden, is via je netwerk. Dat is op het moment dat je voor jezelf begint waarschijnlijk nog niet heel groot.

Netwerk speelt grote rol

Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel (KVK) blijkt dat het formele netwerk (83%) en eerdere tevreden klanten (74%) de grootste rol spelen bij het vinden van nieuwe opdrachten als zzp'er. Ook veel nieuwe klussen worden binnengehaald via collega-ondernemers (48%), het informele netwerk zoals familie en vrienden (43%), en socialmediakanalen zoals LinkedIn (41%).

Creëer een sneeuwbaleffect

Daarom worden de eerste opdrachten meestal via kennissen, vrienden of een voormalige werkgever gevonden. Die manier vormt een veilige en fijne manier om te starten, maar als ambitieus ondernemer wil je natuurlijk snel doorpakken. Je moet de sneeuwbal aan het rollen zien te krijgen.

Normaal gesproken bezoek je hiervoor netwerkbijeenkomsten, waar je diverse mensen uit jouw branche spreekt.

Bezoek netwerkbijeenkomsten

Bezoek netwerkbijeenkomsten in jouw regio. Of ga naar startersavonden en workshops. Stap ook eens op iemand af die kritische vragen stelt. Dat helpt je groeien.

Beginnerstip! Denk niet dat je meteen uit je eerste netwerkborrel al freelance opdrachten gaat halen. Juist het opbouwen van een netwerk is essentieel, zie de volgende tip.

Drie mensen

2. Benut LinkedIn en andere digitale media

LinkedIn is hét platform voor professionals. Hier kun je direct contact maken met potentiële klanten en opdrachtgevers. Zo maak je optimaal gebruik van LinkedIn:

    Maak een bedrijfsprofiel aan. Zo ben je vindbaar voor klanten of opdrachtgevers. Word lid van groepen in jouw branche of netwerk. Hier ontmoet je opdrachtgevers, vakgenoten en andere professionals. Laat van je horen: doe mee aan discussies, beantwoord vragen of deel interessante artikelen uit jouw vakgebied. Vraag na een geslaagde opdracht om een aanbeveling van je opdrachtgever.

Wees zichtbaar én vindbaar in Google

Een openbaar LinkedIn-profiel verschijnt in zoekmachines. Zo word je sneller gevonden. Maak daarnaast een goede website die goed scoort in Google. Zie het als je online etalage.

Je kunt zelf aan de slag met gebruiksvriendelijke systemen zoals WordPress, Squarespace of Joomla. Heb je budget? Schakel dan een specialist in om nog beter gevonden te worden.

Imago: zet jezelf goed in de markt

Net zoals je je dienst goed in de markt zet, doe je dat ook met jezelf. Dit heet 'personal branding'. Je bouwt aan een persoonlijk merk waarin je je sterke punten benadrukt. Hoe doe je dat?

    Optimaliseer je LinkedIn-profiel. Vermeld concreet je belangrijkste talenten, vaardigheden en passies. Doe mee aan discussies in jouw vakgebied. Weet je nog niet waar je kracht ligt? Maak een persoonlijk moodboard van je sterke en zwakke eigenschappen.

Promoot jezelf of jouw bedrijf met (video)content

Videocontent is een krachtige tool om je doelgroep te bereiken en te engageren. Maak pakkende video's die je product of dienst uitlichten, laat je expertise zien of deel klantbeoordelingen.

Maak gebruik van platforms zoals YouTube, Instagram Reels en TikTok om je video's te delen. Overweeg bijvoorbeeld om korte video's te maken die beantwoorden aan veelgestelde vragen (FAQ's) van potentiële klanten. Investeer in professionele videocontent om je merk een boost te geven.

Bied waardevolle gratis content aan

Trek potentiële klanten aan door waardevolle gratis content te delen die relevant is voor je doelgroep. Dit kan in de vorm van blogartikelen, e-books, webinars of infographics. Door waardevolle content te delen, positioneer je jezelf als een expert in je vakgebied en trek je meer klanten aan die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

3. Freelance opdrachten vinden op online marktplaatsen

Er zijn zowel gratis als betaalde online platforms om opdrachten te vinden als zzp’er. Op de meeste marktplaatsen kun je zowel zelf een profiel aanmaken waar opdrachtgevers op kunnen reageren, als zelf reageren op geplaatste opdrachten. Enkele populaire online marktplaatsen zijn:

    Freelance.nl Werkspot.nl Jobbird Freelancer.nl Marktplaats Hoofdkraan.nl Opdrachten.nl Jellow

Kijk eens rond op deze platforms en bekijk welke het beste op jouw situatie en branche van toepassing is. Er wordt veel gereageerd, dus de concurrentie is groot. Maar je zult ontdekken dat er veel vraag is naar zzp’ers en je er ook veel opdrachten aan kan overhouden.

Vind freelance opdrachten via bemiddelingsbureaus

In bijna elke branche zijn er bemiddelingsbureaus en brokers die jou en klanten samenbrengen. Zeker in het begin kan hun netwerk handig zijn.

Intake bij bemiddelingsbureau

Vaak is de intake al heel leerzaam, omdat je meteen merkt waar zij enthousiast van worden. En: op welke punten je nog niet zo sterk overkomt. Schrijf je in bij bureaus in jouw branche. Of zoek uit waar jouw droomklant naar freelancers zoekt. Op inhuurkaart.nl zie je welke bureaus voor welke opdrachtgevers werken (vooral in de publieke sector).

Websites met opdrachten

Naast werving- en selectiebureaus zijn er natuurlijk ook sites met opdrachten voor freelancers, zoals werkspot.nl, hoofdkraan.nl, freelance.nl en freelancer.nl. Hier is het aanbod van freelancers vaak (heel) groot en de tarieven laag, maar het zijn wel prima plekken om je te oriënteren.

Houd contacten met opdrachtgevers warm

Nieuwe klanten werven kost zeven keer zoveel tijd en geld als het onderhouden van bestaande contacten. Koester daarom je huidige klanten.

Stuur af en toe een mailtje om te vragen hoe het gaat, like hun berichten op LinkedIn, deel relevant nieuws met je netwerk en laat je gezicht zien op (jaarlijkse) ontmoetingsmomenten, zoals nieuwjaarsborrels.

Op deze manier bouw je een vaste relatie op met opdrachtgevers en vergroot je de kans dat ze je vaker in zullen huren. Bovendien bevelen enthousiaste opdrachtgevers je dan wellicht ook aan bij anderen in hun netwerk: er is haast geen betere reclame denkbaar.

Rabobank

Voor jezelf beginnen?

Ieder begin is spannend. De Rabo ZZP Rekening geeft je meer zekerheid. Je hebt namelijk geen vaste kosten en betaalt alleen voor je transacties. Wel zo fijn als je net gaat starten!

4. Cold calling tips

Cold calling, oftewel spontaan potentiële klanten bellen, kan spannend zijn. Maar het is een effectieve manier om aan klanten te komen. Hier zijn wat tips:

Tip! Leer vooruit te plannen

Cold calling lijkt spontaan, maar een goede voorbereiding is belangrijk. Stel jezelf deze vragen:

    Welk bedrijf ga ik benaderen? Wanneer kan ik dat het beste doen? Wie krijg ik straks aan de lijn? Wat is mijn doel?

Zoek vooraf informatie op LinkedIn en de website van het bedrijf. Zo weet je welke producten en diensten ze aanbieden. Dat helpt je tijdens het gesprek.

Tip! Denk na over een goede openingszin

Je hebt gemiddeld maar 20 seconden om iemands aandacht te trekken. Een goede openingszin is dus cruciaal. Leer hem uit je hoofd, maar zorg dat het spontaan klinkt. Anders haakt de potentiële klant snel af.

Tip! Spreken is zilver, vragen is goud

Tijdens zo'n eerste telefoongesprek is het meestal nog niet relevant om harde verkoopafspraken te maken over jouw product of dienst. Belangrijker is het om je gesprekspartner eerst zoveel mogelijk vragen te stellen. Dat beidt voordelen:

    Zo leer je meer over het bedrijf van de ander. Je ontdekt hoe jouw diensten kunnen aansluiten. Laat de ander vertellen in plaats van zelf te praten.

Tip! Let op je houding

Ook al zie je elkaar niet, je houding is belangrijk. Veel experts raden aan om dit soort telefoontjes staand te plegen. Zo kom je namelijk zelfverzekerder en energieker over. Als je op dit gebied nog niet zoveel zelfvertrouwen hebt opgebouwd, is staand telefoneren zeker het proberen waard.

Tip! Leer van je fouten

Cold calling is een vaardigheid die je kunt leren. Hoe vaker je het doet, hoe beter je wordt. Een tip: neem je eerste gesprekken op en luister ze terug. Stel jezelf deze vragen:

    Hoe kwam je over in het gesprek? Had de introductie het gewenste effect? Waarom reageerde de prospect wel/niet goed op je aanbieding? Klonk je voldoende overtuigend?

Zeker als het telefoontje niet de gewenste uitkomst heeft gehad, kun je veel van de opname leren.

Tip! Maak gebruik van je netwerk

Ook bij cold calling is je netwerk waardevol. Ken jij en je potentiële klant dezelfde persoon? Vraag of je diens naam mag noemen. Zo is de kans groter dat ze naar je luisteren of terugbellen.

Rabobank

5. Zichtbaarheid vergroten als zzp'er

Om opdrachten te vinden, moet je zichtbaar zijn. Dat doe je online én offline:

Toon betrokkenheid binnen je vakgebied

Dat is ook een advies van Janneke van Heugten van het platform Vaker in de Media: "Als je gevonden wilt worden door klanten, dan lukt dat niet door te denken dat kwaliteit vanzelf wel boven komt drijven. Toon betrokkenheid bij je vak en laat jouw drijfveren zien, anders loop je rond als kleurloze professional. Een goede personal brand creëer je door zichtbaarheid, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid."

Maak gebruik van flexwerkplekken

Flexwerkplekken zijn ideaal om andere ondernemers te ontmoeten. Je kunt er netwerken, sparren over opdrachten én het kan extra werk opleveren. Je ontmoet er collega's uit verwante vakgebieden, wat vaak leidt tot samenwerkingen.

6. Maak een elevator pitch

Bij netwerken is het belangrijk dat je jezelf goed kunt presenteren. Een elevator pitch is een korte, overtuigende presentatie van maximaal twee minuten. Hiermee maak je mensen enthousiast over je bedrijf. Denk aan investeerders, potentiële klanten of mensen die je wilt overtuigen voor je crowdfundingsactie.

Heb jij al een inspirerende elevator pitch? Je kan in een paar zinnen de interesse wekken van een investeerder. Los de volgende drie P's op in jouw elevator pitch:

    Probleem: Welk probleem los je op? Verwoord het spannend en concreet. Passie: Wat is jouw grootste drijfveer? Wat maakt je gepassioneerd? Persoonlijk: Is er iets waar jij tegenaan liep wat je motiveerde om dit bedrijf te beginnen? Heb je een relevante anekdote? Of speel in op het gevoel van de luisteraar: "Vind jij het ook zo lastig om...?"

7. Maak een acquisitieplan

Acquisitie is het actief werven van klanten of opdrachten. Je probeert in contact te komen met potentiële klanten en opdrachtgevers. Bijvoorbeeld door iemand te bellen of mailen met de vraag of er interesse is in jouw diensten. Een goed acquisitieplan helpt je om sterk te starten en de juiste klanten te vinden.

Kies een acquisitiestrategie

Er zijn verschillende manieren om acquisitie te plegen, zoals koude of warme acquisitie. Kies een manier waarbij jij je prettig voelt:

    Vind je het geen probleem om met vreemden te praten over je diensten? Dan is koude acquisitie misschien iets voor jou. Krijg je al trillende handen bij het woord 'acquisitie'? Geen zorgen! Er zijn genoeg andere manieren. Denk aan online contact leggen via je website of social media.

Hoe kun je een acquisitieplan maken?

Een acquisitieplan helpt je om je dromen om te zetten in actie. Je wilt natuurlijk dat je bedrijf succesvol is, maar hoe bereik je dat? Zonder klanten, geen omzet. Bedenk dus eerst welke doelen je wilt bereiken.

Zet de belangrijkste punten op papier. Houd je acquisitieplan kort en bondig om het overzichtelijk te houden. Geef bijvoorbeeld antwoord op vragen als:

    Wanneer is je bedrijf een succes? Hoeveel omzet moet je maken per jaar om dat doel te bereiken? Welke producten of diensten verkoop je? Wie is je doelgroep? Hoe kom je in contact met je doelgroep? Welke acquisitiestrategie wil je inzetten om je doel te bereiken?

Heb je een duidelijk overzicht gemaakt, zodat je precies weet welke doelen je per jaar moet behalen? Dan kun je kijken wat je precies per kwartaal, per maand, per week of zelfs per dag kunt doen. Maak van je grote doel kleine behapbare doelen die eenvoudig uit te voeren zijn.

Acquisitieplan voorbeeld

Bedenk bijvoorbeeld heel concreet wat je per dag kunt doen om aan klanten of opdrachten te komen. Wie kun je benaderen? En kan dat per mail, social media of is het beter om te bellen?

Maak een overzicht van taken en schrijf erbij hoeveel tijd je aan een bepaalde taak wilt besteden. Zo weet je precies welke kleine stappen je elke dag kunt zetten om je doelen te behalen.

Voorbeeld

TaakTijd
Persoon A mailen over product X 15 minuten
In contact komen met doelgroep via social media1 uur
Minstens 3 personen bellen45 minuten

Veelgestelde vragen over opdrachten vinden als zzp’er