Zo ontwikkel je een goede huisstijl
Een huisstijl maken is meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo. Het is een middel om jouw identiteit te versterken en je te onderscheiden van je concurrenten. Deze tips helpen je bij het (laten) maken van je eigen huisstijl.
Bedenk wat je wilt uitstralen met je huisstijl
Wil je een huisstijl ontwerpen voor je onderneming? Voordat je aan een bedrijfsnaam of logo gaat denken, moet je in kaart brengen wat je precies met je bedrijf wilt uitstralen. Wat is het imago dat je wilt uitdragen?
Huisstijl ontwerpen = identiteit creëren
Een huisstijl staat voor jouw identiteit, zowel als persoon als bedrijf. Als jouw identiteit niet overeenkomt met je uitstraling, dan geef je potentiële klanten een verkeerde boodschap. Het heeft dan ook geen zin om een huisstijl van een ander bedrijf te kopiëren.
Natuurlijk kunt je je laten inspireren door andere logo's, kleuren en bedrijfsnamen, maar uiteindelijk moet het wel op jouw bedrijf van toepassing zijn.
Verwerk de huisstijl in je bedrijfslogo
Een huisstijl is dus essentieel voor jouw identiteit en uitstraling. Het bedrijfslogo is het eerste wat jouw klant ziet. Als startende ondernemer is het verstandig om een vaste stijl te hanteren. Gebruik dus dezelfde typografie, kleur en logo op jouw briefpapier, rekeningen, visitekaartjes, bedrijfsauto en op de website. Dat staat professioneel.
Jouw bedrijfslogo
Laat de producten of diensten op een speelse manier terugkomen in het logo. Houd het logo simpel en probeer het ook tijdloos te maken. De beste voorbeelden hiervan zijn Apple en Nike. Super eenvoudig, maar iedereen weet waar deze merken en logo's voor staan. Er bestaan twee soorten bedrijfslogo's:
- Woordlogo
Je schrijft de volledige naam van jouw onderneming in het logo. Om zich succesvol te onderscheiden van de concurrentie, kiezen bedrijven er vaak voor om een specifiek lettertype en een huisstijlkleur in het logo te verwerken. Bekende voorbeelden zijn Microsoft, Canon, Coca Cola, HEMA, Dell en Rabobank. - Beeldlogo
Voor startende ondernemers is dit eigenlijk (nog) niet van toepassing. Alleen extreem sterke merken kunnen volstaan met slechts een afbeelding. Dit symbool is zodanig herkenbaar dat een beschrijvende tekst niet (meer) nodig is. Bekende voorbeelden zijn Chanel, Volkswagen, Opel, Pepsi en Shell.
Koppel jouw huisstijl aan de bedrijfsnaam
Een bedrijfsnaam bedenken is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn een paar belangrijke regels waar je rekening mee moet houden. Controleer allereerst bij de Kamer van Koophandel (KVK) en het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) of de bedrijfsnaam is toegestaan.
Juiste bedrijfsnaam kiezen
Verder is het van belang dat jouw bedrijfsnaam goed vindbaar is op internet. Laat in de naam het liefst een associatie met je beroep voorkomen. Een accountant doet er verstandig aan om zichzelf De Boer Accountants te noemen in plaats van De Boer en zonen. Anders weet niemand waar je voor staat.
Maak de handelsnaam ook niet te ingewikkeld. Als de klant twijfelt hoe hij de naam moet spellen en jouw website daardoor niet direct kan vinden, ben je de klant al kwijt voordat hij überhaupt kennis met je heeft gemaakt.
Huisstijl uitbesteden; huur een professional in
Als je zelf niet creatief bent, dan is het verstandig om een professioneel bureau in te schakelen. Hierbij is het belangrijk om rekening met de volgende punten te houden:
Blijf je huisstijl ontwikkelen
Niet alleen jij dient jezelf te blijven ontwikkelen en verbeteren, dat geldt ook voor jouw huisstijl. Een huisstijl kan bijvoorbeeld na een aantal jaar wat gedateerd aandoen qua kleurstelling.
Of je hebt jezelf ontwikkeld van een schrijvende journalist tot een camjo (cameraman en journalist in één). Dan is jouw logo met een pen in een inktpot niet actueel genoeg meer.
Evaluatie van jouw huisstijl
Een huisstijl is immers een middel om jouw identiteit te versterken. Neem daarom om de paar jaar jouw bedrijf kritisch onder de loep om te beoordelen of er een restyling nodig is. Evalueer dus om te evolueren. Dit hoeft overigens helemaal niet rigoureus te zijn.
Modernisering
In het geval van modernisering (de kleur) betreft het waarschijnlijk een subtiele aanpassing. Als het gaat om herpositionering (uitbreiding werkzaamheden) is dit wat ingrijpender. Je kunt dit zelf doen of de taak desnoods uitbesteden aan een ontwerper.
Vertegenwoordig de 'stijl van het huis'
De huisstijl bepaalt wat voor eerste indruk de klant van je krijgt. Als je eenmaal de huisstijl hebt uitgewerkt en dit in je bedrijf hebt geïntegreerd, is het zaak om dit ook in de praktijk een vervolg te geven.
Huisstijl vertegenwoordigt jouw bedrijf
De goede eerste indruk moet niet door verkeerd gedrag teniet worden gedaan. De huisstijl geldt niet alleen voor de buitenkant, die gaat ook op voor de binnenkant van het bedrijf. Zorg daarom dat de goede huisstijl ook een goede 'stijl van het huis' is. Dit bereik je door jouw bedrijf zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Hierbij kun je denken aan:
Je kunt namelijk nog zo'n mooie huisstijl hebben ontwikkeld; Als verkeerd (werk)gedrag de goede eerste indruk verpest, dan is alle moeite voor niets geweest.
Administratie opzetten?
Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.