Overstappen naar een elektrische bestelbus: dit zijn je kosten
Elektrisch rijden heeft de toekomst, daar kun je vrijwel niet omheen. Maar wanneer stap je in? Nou ... misschien wel nu. Ook als je een elektrische bestelbus overweegt: het aanbod is divers, de prijzen worden steeds aantrekkelijker en je hoeft je over milieuzones geen zorgen meer te maken. Maar wat kost het nu eigenlijk, die overstap naar elektrisch? Wij zochten het voor je uit.
Een elektrische bestelbus kopen
Eerlijk is eerlijk: een elektrische bestelbus is in de aanschaf een stuk duurder dan de evenknie die door fossiele brandstoffen wordt aangedreven. De aanschafprijs van een compacte elektrische bestelbus begint rond de 25.000 - 30.000 euro, middelgrote exemplaren kosten rond de 30.000 - 35.000 euro. Een grote elektrische bestelbus heeft een aanschafprijs van ongeveer 50.000 - 60.000 euro.
Subsidies voor het kopen van een elektrische bestelbus
De overheid stimuleert de aankoop van een elektrische bus via de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) . De subsidie kan de aanschaf van een elektrische bus aantrekkelijker maken. Je ontvangt maximaal 12 procent van de aanschafprijs, met een maximum van 5.000 euro per bestelbus. Het jaarlijkse SEBA-budget is een welkom steuntje in de rug, met in 2023 een bedrag van 33 miljoen euro.
Ook kunnen de Milieu-Investeringsaftrek (MIA) en de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) al gauw duizenden euro’s aan fiscale voordelen opleveren, zo blijkt uit algemene rekenvoorbeelden van de RVO. Daarnaast geeft de RVO een rekenvoorbeelden voor SEBA in combinatie met MIA.
Wat zijn de maandelijkse gebruikskosten van een elektrische bestelbus?
Goed, de aanschaf is dus even doorbijten, maar een groot voordeel van de elektrische bestelbus zijn de lagere maandelijkse gebruikskosten. De oplaadkosten zijn aanzienlijk lager dan een tankbeurt met een gewone bestelbus. Opladen kost je gemiddeld 0,40 euro per kWh (prijsplafond 2023 kleinverbruiker), dat betekent dat je voor een oplaadbeurt ongeveer 20 euro betaalt. Afhankelijk van het aantal kilometers dat je op jaarbasis maakt, kan dit duizenden euro’s schelen.
Aan onderhoud ben je eveneens minder geld kwijt. Er zijn immers minder slijtbare onderdelen. Onderzoek van de Duitse instituten IFA en DEKRA wijst op 3,2 procent. Ook prettig: tot en met 2024 is een elektrische auto/bestelbus wegenbelastingvrij. Daarnaast betaal je voor een elektrische bus geen aanschafbelasting (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB). Voor een bestelbus van 1.900 kilo scheelt dat 128 euro per kwartaal aan MRB. De verzekering is doorgaans wat duurder vanwege de hogere aanschafprijs.
Een laadpaal voor je elektrische bestelbus
Elektrisch rijden groeit snel in Nederland. Dit vormt een uitdaging voor het realiseren van genoeg laadpunten onderweg. Daarom kan het handig zijn om een eigen laadpaal mee te financieren als je een elektrische bus bij ons leaset. Zo weet je zeker dat er altijd een laadpaal vrij is. Heb je ook zonnepanelen? Dan kan je de elektrische bus opladen met je eigen groene stroom. Dat maakt een elektrische bestelbus extra voordelig.
Zo financier je een elektrisch voertuig
Benieuwd voor welk bedrag per maand jij een elektrisch auto, bus of ander bedrijfsmiddel kunt leasen? Bereken het meteen en start je lease aanvraag. Als grootzakelijke klant neem je contact op met je accountmanager.