Ondernemer met elektrische lease auto

Laadpaal voor je elektrische auto of bus: de 6 meestgestelde vragen

De aanschaf van een elektrisch voertuig combineer je vaak met een eigen laadpaal. Thuis of op de zaak. Hier moet je op letten bij de plaatsing en het dagelijkse gebruik.

1. Welke voordelen biedt een eigen laadpaal?

In tegenstelling tot een openbare laadpaal is je eigen laadpaal nooit bezet. Je laadt de elektrische auto of bestelbus op wanneer het jou het best uitkomt. Naast het comfort kan een eigen laadpaal kostenvoordelen bieden, al is dat erg afhankelijk van je energiecontract en of je de stroom zelf opwekt, bijvoorbeeld via zonnepanelen. De aanschaf en installatie van de laadpaal, verdien je dan meestal in een paar jaar terug.

Rabobank

Financier je laadpaal mee

Investeer je in een elektrische auto of bestelbus, vergeet dan je eigen laadvoorziening niet. Er is dan altijd een laadplek vrij én je laadt tegen de laagste kosten, zeker als je de laadpaal koppelt aan de zonnepanelen op je dak. Via Rabo Lease financier je de laadpaal eenvoudig mee bij je elektrische auto of bus.

2. Waar laad je het goedkoopst: op de thuis of onderweg?

Lang gold: een eigen laadpaal brengt de energiekosten per gereden kilometer omlaag. Inmiddels is dat geen zekerheid meer en bepalen dus je huidige energiecontract en op je zonnepanelen op het dak hebt hoeveel je per kWh betaalt. In augustus 2022 bedroeg het gemiddelde tarief per kWh € 0,58 inclusief belasting, aldus het CBS.

Kosten (snel)laden bij een openbaar laadpunt

Bij een openbaar laadpunt schommelen de energieprijzen eveneens. Grofweg gezegd ben je (peildatum oktober 2022) € 0,25 tot € 0,75 per kWh kwijt. De praktijk laat zien dat de grote aanbieders € 0,65 per kWh vragen. Met een laadpas met abonnement gaan die kosten omlaag en betaal je een vast tarief van rond de € 0,39 per kWh. Snelladen onderweg is het duurst. Het kost circa € 0,65 tot € 0,90 per kWh.*

*Kosten zijn gemiddelden en afhankelijk van locatie, aanbieder en abonnement. Prijspeil oktober 2022.

3. Hoe regel je een laadpaal?

Je bestelt de laadpaal bij een aanbieder naar keuze. Volgens Arjan Wargers, Manager Research & Innovation bij ElaadNL, is een enkele laadpaal thuis door een monteur meestal in een half dagje geplaatst. “Houd wel rekening met een doorlooptijd tussen de zes en acht weken. Als je al weet dat je straks een elektrische auto gaat rijden, start dan tijdig de aanvraag.”

4. Waar moet je rekening mee houden bij de aanleg van een laadpaal?

Plan je de installatie van een flink aantal laadpunten op je bedrijfsterrein, check dan goed of het eigen energienetwerk het aankan. “Het kan zijn dat verzwaring van de aansluiting en het energienetwerk nodig is, om de capaciteit te kunnen bieden die je wenst”, zegt Wargers.

Inspelen op schommelingen

Ook raadt hij aan na te denken over slimme laadtoepassingen. “Het thuiswerken geeft grotere schommelingen in het laadpaalgebruik op kantoor. De ene dag maken vijf collega’s gebruik van de laadpalen, de volgende dag misschien het dubbele aantal. Je kunt dan de capaciteit van de laadpalen dynamisch inregelen. Op rustige dagen laadt elke laadpaal sneller, omdat ze ook de capaciteit van de niet gebruikte laadpalen benutten. Op de drukke dagen laden ze wat langzamer omdat ze de beschikbare capaciteit moeten delen. Maar meestal is er gedurende de werkdag genoeg tijd om de auto voldoende op te laden.”

Slim laden: daluren, zonne-energie en efficiënt gebruik van het netwerk

Smart charging houdt eveneens rekening met het laden tijdens goedkope daluren, of met de momenten dat er een groot aanbod van duurzame energie is. Op een zonnige dag stuurt het systeem de groene stroom opgewekt door de zonnepanelen direct naar de ladende auto’s. Ook voor de laadpaal van de zaak thuis adviseert Wargers een vergelijkbare oplossing. “Zorg dat er een verbinding is met de slimme meter of met een backoffice. Dat is straks echt een voordeel. Zowel voor het laden tijdens de goedkope daluren, maar ook als heel de straat straks elektrisch rijdt, kun je bij piekgebruik balanceren. Dat voorkomt overbelasting van het netwerk.”

5. Wat kost een laadpaal?

Een enkele laadpaal inclusief installatie komt tussen de 500 en 2.000 euro uit. De prijs hangt af van het type laadpaal en of er aanpassingen aan je elektriciteitsnetwerk nodig zijn. Dan heb je een 11 kW-laadpaal staan. Als je een elektrische auto hebt met een batterijcapaciteit van 74 kWh (ongeveer 450 km aan actieradius), dan laad je de accu in ongeveer 6 uur en 45 minuten vol.

Kies je op de zaak voor een snellader, dan ben je al gauw tien tot vijftien keer zoveel kwijt, weet Wargers. “De laadpunten die kunnen snelladen, met tussen de 50 en 350 kW, zie je nog niet zo vaak bij bedrijfspanden, maar de vraag neemt toe. Vooral logistieke bedrijven hebben binnen afzienbare tijd veel behoefte aan zo’n snellaadstation waar je in korte tijd veel actieradius bijlaadt.”

6. Gelden er subsidies voor een laadpaal?

Voor ondernemers die willen investeren in laadinfrastructuur voor elektrische auto’s, bestelbussen of zware voertuigen zijn er vanaf september 2024 ook een aantal subsidies beschikbaar.

Deze subsidies zijn niet alleen bedoeld voor investeringen in de infrastructuur zoals laadpalen, maar ook voor advies over de haalbaarheid en de uitvoering van laadinfrastructuur en de aanschaf van stationaire batterijen. Op deze manier wil de overheid bedrijven ondersteunen bij de overstap naar emissieloze voertuigen.

Laadpalen voor vrachtwagens en zwaar bouwmaterieel komen ook in aanmerking voor Milieu-Investeringsaftrek (MIA). Voor de investering in batterijen is de Energie-Investeringsaftrek (EIA) beschikbaar.

En soms zijn er ook nog regionale subsidies voor de aanschaf van een zakelijke laadpaal.

Over ElaadNL

ElaadNL is een initiatief van een aantal grote Nederlandse netbeheerders. Met een eigen kennis- en informatiecentrum voor elektrisch vervoer bereidt het Nederland voor op een energienetwerk dat past bij een toekomst waarin we massaal elektrisch rijden. “Door nu al te werken aan een slim energienetwerk, kunnen we als straks iedereen elektrisch rijdt, de energievraag ook echt aan”, aldus Arjan Wargers, Manager Research & Innovation.

Elektrische auto of bus mét laadpaal leasen?